G ekaa88 skrev:
Varför verkar detta verktyg vara omöjligt att hitta i Sverige?

Exempel
[bild] [bild]

Lyfter alltså ut en plugg ur gräsmattan, perfekt för lerig jord som inte längre dränerar, för att få ner sand om man dressar etc.
Försökt hitta något i Sverige men har gått bet i flera år, någon som har några tips på vart man kan köpa?
Hittade du någon?
Jag har en gräsmatta om är kompakt lerjord, hade samma plan med att piphålslufta och sen dressa med sand, med mål att får ner sanden en bit ner i mattan.
 
Semiproffset Thiger skrev:
Är också på jakt efter en hålpipsluftare att hyra i Stockholmsområdet. Med tanke på svårigheten att få tag i en så kanske man skulle beställa ett par från utlandet och hyra ut! =)

Har du hittat någon hålpipsluftare att hyra i Stockholmsområdet? Det finns att köpa från en återförsäljare i Sverige, men priset är 50 000 kr+ moms....
 
U UlfOve skrev:
Har du hittat någon hålpipsluftare att hyra i Stockholmsområdet? Det finns att köpa från en återförsäljare i Sverige, men priset är 50 000 kr+ moms....
nej tyvärr inte hittat. Kan inte säga att jag lagt någon nämnvärd energi på detta heller.

priserna är horribla. Men å andra sidan verkar det inte vara någon hög efterfrågan på dem.

mvh
 
Tack för snabbt svar.

Blir att leta vidare:))
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
U UlfOve skrev:
Tack för snabbt svar.

Blir att leta vidare:))
hojta till om du hittar någon
 
Det ska jag göra. Försöker få tag i en begagnad som man kan hyra ut....
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Tack Uffe,

Har faktiskt inköpt just detta.

Så snart är det en golfgreen här
 
U UlfOve skrev:
Tack Uffe,

Har faktiskt inköpt just detta.

Så snart är det en golfgreen här
Blev du nöjd med luftaren. Verkar ju vara det enda alternativet som är rimligt.
 
Den fungerar bra. Kan tyckas konstigt att jag då funderar på att sälja den, men så är fallet.

Men den gör sitt jobb och gör hål i mattan. Jag har haft den efter en åkgräsklippare. Väljer du en riktig piphålsluftare så får du ev. finare hål, utan att påstå att denna gör dåliga hål.

Så ja, den fungerar utmärkt som alternativ gör en riktig.
 
U UlfOve skrev:
Den fungerar bra. Kan tyckas konstigt att jag då funderar på att sälja den, men så är fallet.

Men den gör sitt jobb och gör hål i mattan. Jag har haft den efter en åkgräsklippare. Väljer du en riktig piphålsluftare så får du ev. finare hål, utan att påstå att denna gör dåliga hål.

Så ja, den fungerar utmärkt som alternativ gör en riktig.
Ok, tack för svar.
En bonusfråga :D Som jag förstår det kan man ha en del andra tillbehör till den. Tycker du att den håller såpass hög kvalitet, (själva redskapsbäraren alltså) att den är en ok investering om man är intresserad av övriga tillbehör?
 
Själv har jag införskaffat biltemas variant för att prova. Ingen hålpipluftare men kanske duger för lite mindre seriös luftning.

Har lite packningsskador då det kördes ett par tusen ton över marken innan det såddes gräs. Vid sådden så luckrade jag bara 5cm.
https://www.biltema.se/fritid/tradg...askiner/markluftarevertikalskarare-2000034349 ska testa till helgen så får vi se om det är något att ha eller bara skit.
 
L loffman skrev:
Ok, tack för svar.
En bonusfråga :D Som jag förstår det kan man ha en del andra tillbehör till den. Tycker du att den håller såpass hög kvalitet, (själva redskapsbäraren alltså) att den är en ok investering om man är intresserad av övriga tillbehör?

Svårt att råda. Du kanske skulle hyra en först innan du investerar i en? Det finns en som hyr ut på hygglo.se i Uppsala.

Om jag haft gräsmattan kvar så kunde du kommit hit och provat, men håller på totalrenoverar gräsmattan......
 
P Prodigys skrev:
Själv har jag införskaffat biltemas variant för att prova. Ingen hålpipluftare men kanske duger för lite mindre seriös luftning.

Har lite packningsskador då det kördes ett par tusen ton över marken innan det såddes gräs. Vid sådden så luckrade jag bara 5cm.
[länk] ska testa till helgen så får vi se om det är något att ha eller bara skit.
Jag har biltemas luftare, har dock fått lasta den ganska tungt, ca 45kg för att den ska gå ner ordentligt i gräsmattan med mycket lerhaltig jord. Det blir många vändor kors och tvärs för att den ska göra hål i gräsmsttan
 
Om jag inte har helt fel så är Biltemas en variant på luftare, mer som knivar, blir en light
effekt i jämförelse med en piphålsluftare. Piphålsluftaren gör runda hål på ca 10-12 mm i diameter och ca 70 mm djupa.

Inget ont om Biltemas luftare, den fungerar den också.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.