Jag tycker villaförsäkring är irriterande dyrt och hade gärna haft en lägre månadsavgift mot en högre självrisk om något händer. Jag vill egentligen försäkra mig endast mot sådant jag inte har pengar själv att fixa; brand, stora vattenskador, hussvamp tex. Skador som kostar > 100 000 eller så. Finns det något bolag som har den typen av försäkringar? Jag vet att man kan ställa in sin självrisk hos de flesta, men det brukar vara gå upp till typ 12000 och ge rätt liten effekt på månadskostnaden.
 
Det är inte säkert att det är i enlighet med lånetavtalet du har med din bank (om du har lån). Du försäkrar inte bara åt dig själv, utan även för att säkra värdet på panten.
 
H hempularen skrev:
Det är inte säkert att det är i enlighet med lånetavtalet du har med din bank (om du har lån). Du försäkrar inte bara åt dig själv, utan även för att säkra värdet på panten.
Bra poäng, och det skall jag absolut kolla upp ifall jag hittar någon sådan försäkring. Jag tycker det borde vara en rätt lockande affärsidé för de slipper administrera massa småsaker och skicka ut besiktningsmän för minsta lilla.
 
Det borde verkligen finnas en sån försäkring! Jag vill inte betala försäkringspremie för att några tomtar ska anmäla trasigt kylskåp och plocka ut typ 1700 kr + generera en massa admin.
 
I näringssammanhang är det rätt vanligt med enorma självrisker. Nu vet jag inte om det förekommer för just fastigheter. Men stora företag kan ha självrisk i miljonklassen på vissa försäkringar.

När jag tänker på det så kommer jag ihåg att i bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för 30 år sedan så låg vår självrisk på 50 000, på fastighetsförsäkringen. Och i slutet innan vårt stammbyte hade vi en vattenskada ungefär var 14e dag (800 lägenheter). Skall påpeka att jag känner mig rätt oskyldig till att vi väntade så länge med stammbytet, äldre synder.
 
Och som ytterlighet så kör ju staten helt utan försäkringar. Iallafall statliga bilar är oförsäkrade, vet inte om det gäller andra saker också.
 
H hempularen skrev:
Och som ytterlighet så kör ju staten helt utan försäkringar. Iallafall statliga bilar är oförsäkrade, vet inte om det gäller andra saker också.
Nä precis, det ligger ju i sakens natur att för att ett försäkringsbolag skall tjäna pengar så måste premien vara högre än vad en kund i genomsnitt får igen. Därav följer logiskt att man bara borde försäkra sånt man inte har råd att betala själv.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och som ytterlighet så kör ju staten helt utan försäkringar. Iallafall statliga bilar är oförsäkrade, vet inte om det gäller andra saker också.
Staten är ju så stora att de kan ha en egen budgetpost för olyckshändelser, vill minnas att de äskar pengar från kammarkollegiet.

OnT: jag tycker frågan är rätt intressant, jag har inte sett min hemförsäkring som ett ställe där man kan få ut pengar för en massa småsaker, utan tänker främst på den för stora olyckor.
 
Redigerat:
H hempularen skrev:
Och som ytterlighet så kör ju staten helt utan försäkringar. Iallafall statliga bilar är oförsäkrade, vet inte om det gäller andra saker också.
Nja. Det stämmer inte riktigt. Kammarkollegiet försäkrar statlig egendom inklusive bilar. Självrisken på bilförsäkringen är relativt anständig för myndigheterna. Däremot är självrisken på sakförsäkring mm så hög att det ytterst sällan är lönt att nyttja den.
 
Så här har jag hört. Man brukar tydligen säga att om man har >100 bilar så är det billigare att skippa försäkringen och budgetera för skadorna själv. Man blir så att säga "sitt eget försäkringskollektiv" där risken sprids tack vare det stora antalet bilar. Förekommer även hos stora företag med många bilar som bilimportörer osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.