Hej!
Vi skulle vilka bygga om den här kaminen till en mer modern kamin, alltså endast ändra ”utseendet” och inte byta röret osånt. Vad tror ni skulle det gå?
Vad brukar priset gå på att bygga om en kamin? Är medveten om att vi får flytta dörren på vardagsrummet mer mot entren så den nya kaminen får plats.
 
  • Traditionell hörnkamin med vit puts och tegel i ett vardagsrum nära en dubbeldörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klassisk kamin med vit trämiljöpanel ovanför och svart eldstadsinsats, på ett ljust trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beroende på hur stor öppningen är så kanske det går att sätta i en insats i den ..

Jag hade aldrig rivit den, den är ju hur häftig som helst .... :)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det är bara det att som man ser är det en hörnkamin, så ena väggen går ju mitt i vardagsrummet som gör att rummet blir mycket mindre än vi vill ha det
 
Man skulle behöva veta hur skorstenen går för att kunna veta vad som är möjligt. Sitter skorstenen i väggen (till vänster) så går väggen till höger att ta bort tillsammans med kaminen (om den inte är bärande, då blir det jobbigt) och vice versa.

Om kaminen bär upp skorstenen (som den gör hemma hos mig) så blir det mycket jobbigt. Då går det inte att riva kaminen utan att det blir mycket dyrt.

Nu ser det ut som att väggen till vänster innehåller rökkanalen (skorstenen) och då bör det gå riva kaminen och bygga in en ny. Kalla in en spisbyggare för konsultation.
 
Vad för typ av kamin vill du ha? Du skriver kamin, men det är en öppen spis på bilden. Jag har sett exempel på de som tagit bort kåpan till öppna spisen, men lämnat eldstadsplanen och sedan ställt en gjutjärnskamin på den senare.

Det går att ta bort mer än så också, men det blir mer jobb. Att riva befintlig öppen spis och ersätta med en murspis liknande den på din andra bild lär också vara möjligt. Men då pratar vi ett ganska stort jobb.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Man skulle behöva veta hur skorstenen går för att kunna veta vad som är möjligt. Sitter skorstenen i väggen (till vänster) så går väggen till höger att ta bort tillsammans med kaminen (om den inte är bärande, då blir det jobbigt) och vice versa.

Om kaminen bär upp skorstenen (som den gör hemma hos mig) så blir det mycket jobbigt. Då går det inte att riva kaminen utan att det blir mycket dyrt.

Nu ser det ut som att väggen till vänster innehåller rökkanalen (skorstenen) och då bör det gå riva kaminen och bygga in en ny. Kalla in en spisbyggare för konsultation.
Tack för utförligt svar.
Jag vill minnas att ägaren sa att skorstenen är till vänster, men inte helt säker. Kan ej kolla de nu då vi får tillgång 21a september.

Hur dyrt pratar vi om då? Är det 50k , 100k ? Eller mer ?
Har pratat med några som ska komma och kolla på den när vi får tillgång till huset men tänkte fråga här om någon gjort något liknande :)
 
A Avemo skrev:
Vad för typ av kamin vill du ha? Du skriver kamin, men det är en öppen spis på bilden. Jag har sett exempel på de som tagit bort kåpan till öppna spisen, men lämnat eldstadsplanen och sedan ställt en gjutjärnskamin på den senare.

Det går att ta bort mer än så också, men det blir mer jobb. Att riva befintlig öppen spis och ersätta med en murspis liknande den på din andra bild lär också vara möjligt. Men då pratar vi ett ganska stort jobb.
Jag menar självkkart öppen spis hehe.
Hur många dagars jobb blir det tro? Och tänkte vad ska man förvänta sig för pris :) ?
 
Svårt att bedöma rakt av, kanske från 50kkr, knappast över 100kkr. Men det är svårt att säga utan att veta vad ni vill ha, hur det ser ut mm. Det kan bli billigare. Ta dit en murare/spisbyggare och be om en offert.
 
Jag har en rörspis i dåligt skick hemma. För ett par år sedan fick jag en preliminär offert på att riva denna och bygga upp en ny kakelugn. Den offerten landade på ungefär 80000 kr. Då stod den nya kakelugnen för 59000. Beroende på vad du vill ha för eldstad kan det säkert bli både dyrare och billigare.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Tycker den eldstaden du har är skitfrän synd o bygga om den!
 
Jag har satt in insats och ett skorstensrör i befintlig öppen spis men detta är ett envåningshus (sommarstuga). Kostade 30k. En granne lät riva sin spis och satte in en kamin på annan plats (också en våning). Blev förvånansvärt billigt. Ca 50k.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.