Jag skall bygga ett uterum där golv-bjälklaget 150x45mm vilar på plintar. Finns ett lerlager som blottas på en del ställen. Blir ett luftat utrymme under bjälklaget på c:a 150mm.
Tänkte isolera med frigolit i golvet
Kan jag låta frigoliten ligga i bjäkkaget utan så kallade skydd av trossbotten skivor ?
Bör jag fylla på med sand där leran blottas ?
Skall jag lägga ut plast på marken för att hindra fuktvandring ?
En undrande Mats
 
optimum
Använd inte frigolit eller som det egentligen kallas EPS.
Mössen tycker om att bygga bo i sådant.
Använd XPS.
Har du ventilerat under med 150mm och att den luften ventileras utifrån så tror jag du inte behöver oroa dig för fukten.
Se bara till att pelarna till uterummet får bra stöd av balkarna i golvet.

Tips.
Jag lade distansbrickor av plast under mina pelare till uterummet för att undvika fuktvandring från golvet upp i pelarna.
Så kallade pallningsbrickor
Och fäste pelarna med konstruktionsskruv från Essve
Även samma skruv till alla balkar mm till uterummet. Kanonbra.

Svart pallningsbricka av plast använd för att undvika fuktvandring i byggprojekt, 100x100 mm storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktionsskruv från Essve använd för att fästa balkar i byggprojekt.
 
  • Gilla
PontusWaern
  • Laddar…
surris
Jag hade grävt ut det organiska och fyllt med makadam och en markduk för att förhindra att det växer under. Finns heller inget som kan binda fukt då.
Hade valt mineralull istället för cellplast, dels för att det är lättare att få tätt mot reglarna och brandrisken.
 
Redigerat:
optimum optimum skrev:
Använd inte frigolit eller som det egentligen kallas EPS.
Mössen tycker om att bygga bo i sådant.
Använd XPS.
Har du ventilerat under med 150mm och att den luften ventileras utifrån så tror jag du inte behöver oroa dig för fukten.
Se bara till att pelarna till uterummet får bra stöd av balkarna i golvet.

Tips.
Jag lade distansbrickor av plast under mina pelare till uterummet för att undvika fuktvandring från golvet upp i pelarna.
Så kallade pallningsbrickor
Och fäste pelarna med konstruktionsskruv från Essve
Även samma skruv till alla balkar mm till uterummet. Kanonbra.

[bild]
[bild]
Tack för rådet om XPS skivor. Men behöver jag lägga trossbotten skivor längst ner i bjälklaget eller kan XPS skivorna ligga blottade mot marken ?
 
optimum
5 51:an skrev:
Tack för rådet om XPS skivor. Men behöver jag lägga trossbotten skivor längst ner i bjälklaget eller kan XPS skivorna ligga blottade mot marken ?
Jag har mina direkt mellan balkarna utan något under.
Har ca 20 cm ner till marken under skivorna.

XPS kallas även markskivor och brukar ligga nere i marken, typ isolering mot tjäle runt husgrund.
Så här ser det ut där jag lade mina skivor i altanen där det är ett uterum ovanpå.
Ca 10 mm mellan skiva och trall så det inte blir knarr.
Se ribborna som de ligger mot. Är trallvirke 28x120 jag klöv på mitten och skruvade mot balkarna som skivorna ligger mot.
XPS 5 cm tjocka köpte på Byggmax. Blev kanonbra och inget drag genom trallen.
28x145 trall ovanpå.
Ramen för uterummet gjorde jag av 34x145. Man ser att jag har sneda hörn på uterummet. (Willab Garden)
Perfekt med att skruva skenorna till uterummet på.
Satte även en tätningslist på undersidan av skenorna till skjutpartierna så vatten inte går under skenan och rinner in.

 
Ser bra ut. Då får det bli sådana isolerskivor.
Tack för hjälpen !
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.