E erik_qwerty skrev:
Vi har dörr från köket, vi tyckte det kändes som den bästa lösningen för att kunna möblera vardagsrummet på ett bra sätt. Grattis till huset i alla fall, vi trivs väldigt bra med vårt :)
Tack så mycket!
När är ert byggt och har ni behövt göra några större renoveringar? Vi har samtliga rör i bjälklaget och inga tilluftsdon på entreplanet. Blir ju lite projekt om man ska lyfta golvspån och byta rören...
 
Redigerat:
S Sampallo skrev:
Tack så mycket!
När är ert byggt och har ni behövt göra några större renoveringar? Vi har samtliga rör i bjälklaget och inga tilluftsdon på entreplanet. Blir ju lite projekt om man ska lyfta golvsåpa och byta rören...
De förra ägarna renoverade kök och badrum någon gång på 00-talet, men ärligt talat så vet jag inte hur mycket av rören som byttes ut i samband med det.
Det är lustigt att du nämner tilluftsdon, det är ett pågående projekt här, jag satte in ett i vårt sovrum i början av sommaren, sen beställde jag fem till som ska sättas in (ett per rum i de andra sovrummen och två i vardagsrummet) men de ligger kvar ouppackade än så länge :giggle: Innan det har jag monterat mekanisk frånluft, med en kanalfläkt på vinden som drar ut luft från badrummen och tvättstugan.
 
  • Gilla
Sampallo
  • Laddar…
S Sampallo skrev:
Var också en bra idé! Dock har jag möjlighet till en stor soffa och lite tv hörna i gillestugan i källaren så blir kanske lite mycket med soffor på tre olika ställen i huset. Går även i tankar om att sätta Vikpartier ut mot trädgården och ev uterum i matsals hörnet :). Tack för din input!

Tog fram en skiss på förslaget. Uppskattade bredden på köket med hjälp av köksmodulerna och gissade mig till resten av måtten med hjälp av rumstorlekarna som står angivna i din ritning. Jag har inte lagt in några fönster. Halvvägg bakom soffan i köket.
 
  • Översiktsbild över en skissad planlösning med köks- och vardagsrumsinredning utan fönster, inklusive måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sampallo och 1 till
  • Laddar…
R rkjh skrev:
Tog fram en skiss på mitt förslag. Uppskattade bredden på köket med hjälp av köksmodulerna och gissade mig till resten av måtten med hjälp av rumstorlekarna som står angivna i din ritning. Jag har inte lagt in några fönster.
Tjusigt! Skall absolut överväga det alternativet. Tack för att du tog dig tiden att rita upp det så fint! :giggle:
 
Bifogar bild.

Vi satte som sagt igen dörr från hallen och det var många inte tyckte det var en bra idé men vi har aldrig ångrat det. Köket blev lättare att planera. Vi använder altandörren i köket mycket för att komma ut och in och vi har bytt altandörren mot en riktig helglasad ytterdörr.

S Sampallo skrev:
Tack för din input! Har du möjligtvis någon bild på halvön och släpper mot fönstret? Som du säger blir det lite problem med bröstningen och radiatorn under. Blir för kostnadsdrivande att dra upp golvsåpa och lägga golvvärme. Blir det inte omständigt att gå runt genom vardagsrummet efter att ni satte igen dörröppningen? Gillade idén men mer så att man inte stör sig när man ska igenom köket från trädgården och altandörren i köket och behöver gå runt ”hela” vardagsrummet. :)
 
  • Köksinteriör med en helglasad altandörr och vit inredning, bilden visar hur dörr används som huvudingång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stabbsson och 1 till
  • Laddar…
Intressant tråd för oss då vi planerar ett liknande projekt. Vi har också en innervägg som går igenom hela huset som jag funderar på om den har någon bärande funktion. Vi har fackverkstakstolar på vinden. Ni som vet att era mellanväggar är bärande eller ej, har ni låtit en byggingenjör kolla på det eller vet ni bara?
 
  • Gilla
Sampallo
  • Laddar…
T TE-Rex skrev:
Intressant tråd för oss då vi planerar ett liknande projekt. Vi har också en innervägg som går igenom hela huset som jag funderar på om den har någon bärande funktion. Vi har fackverkstakstolar på vinden. Ni som vet att era mellanväggar är bärande eller ej, har ni låtit en byggingenjör kolla på det eller vet ni bara?
Vi har också fackverkstakstolat och väggen är bara en 70 vägg. Det skall dock bli spännande att öppna upp den och se om den möjligtvis är tätt reglad. Hade hoppats på att ytterväggarna bar allt.
 
P_Larsson
Vi har ett i princip identiskt hus, åtminstone till vardagsrum och kök. Lite annorlunda resten av ovanvåning.
Flyttade in i augusti förra året och har således bott där i ett år nu. Är inte riktigt klar med ovanvåningen ännu, men kök och vardagsrum är färdigrenoverade (dock ej färdiginredda).

Fabrikat: Myrsjöhus
Byggår: 1971

Vi tog bort väggen mellan kök och vardagsrum för att öppna upp. Tog även ner väggen mellan kök och hall hall samt öppnade upp ytterligare mellan vardagsrum och hall.
Radiatorn i köket ersatte jag med en kickspace (sockelradiator/fläktkonvektor) under halvön i köket. Helglasad dörr ut mot altanen i köket.

Skall försöka bifoga lite bilder.
Vissa färger blev inte riktigt rätt på bilden då vitbalansen är något fel.

Ursprunglig planlösning
Planritning av husets entréplan med öppen planlösning mellan kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny planlösning:
Planritning över ett hus med markerade ändringar där väggar tagits bort för öppen planlösning mellan kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gula väggar på bilden har vi tagit bort. Rött är nytt (förutom sängen som blev så...)

Från hall --> Kök:
Renoverat kök med sockelradiator under halvön och helglasad dörr mot altan, trägolv möter klinkers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat öppet kök med köksö, vit inredning, mörka bänkskivor och helglasad dörr mot altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök:
Renoverat kök med öppen planlösning, köksö, inbyggda vitvaror och utsikt mot trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök --> Vardagsrum:
Renoverat kök med köksö och integrerade vitvaror, öppet mot vardagsrum med helglasad dörr till altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrum --> Kök:
Renoverat öppet vardagsrum och kök med halvö och barstolar, trägolv och helglasad dörr mot altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat öppet vardagsrum och kök med trägolv, moderna möbler och naturligt ljus från trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrum:
Renoverat vardagsrum med mörka väggar, trägolv och en stor soffa framför en väggkarta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


TIllägg:
Våra innerväggar är inte bärande. Såg att ni diskuterade det ovan.
Sedan om det är skillnad mellan tillverkare och hus kan jag inte svara på.
 
  • Gilla
Nillea och 2 till
  • Laddar…
S Sampallo skrev:
Vi har också fackverkstakstolat och väggen är bara en 70 vägg. Det skall dock bli spännande att öppna upp den och se om den möjligtvis är tätt reglad. Hade hoppats på att ytterväggarna bar allt.
Vår mellanvägg är också 70, vågar man anta att den inte är bärande då?
 
T TE-Rex skrev:
Vår mellanvägg är också 70, vågar man anta att den inte är bärande då?
Hoppas på det men får nog ha en konstruktör till att bekräfta det innan där eventuellt rivs med något på den väggen.
 
  • Gilla
TE-Rex
  • Laddar…
Min farsa har exakt den planlösningen ni har sånär på att deras är spegelvänd.

De gjorde en halvvägg mot matplatsen i vardagsrummet med "kryss" eller vad man ska säga från väggen upp mot tak. I köket har de sedan placerat en köksö på 100x160 cm.

Funktionellt och snyggt! Ska se om jag kan hitta någon bild :)
 
  • Gilla
Sampallo
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Min farsa har exakt den planlösningen ni har sånär på att deras är spegelvänd.

De gjorde en halvvägg mot matplatsen i vardagsrummet med "kryss" eller vad man ska säga från väggen upp mot tak. I köket har de sedan placerat en köksö på 100x160 cm.

Funktionellt och snyggt! Ska se om jag kan hitta någon bild :)
Tack gärna hade varit jätte uppskattat :)
 
Vi hade liknande planlösning när vi köpte.
Före
Ritning av en renoverad lägenhetsplanlösning med kök och angränsande rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter vi är klara med köket.
Arkitektritning av en lägenhetsplanlösning med beteckning av rum som kök och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sampallo
  • Laddar…
L Luugen skrev:
Vi hade liknande planlösning när vi köpte.
Före
[bild]
Efter
[bild]
Snyggt! Hur gjorde ni där den gamla altandörren var?
 
Det var inget tegel kring dörren så det var bara att stämpa upp och göra om väggen.
Huset har bärande fönster- och dörrkarmar så jag fick bygga upp väggen igen.
 
  • Gilla
Sampallo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.