N najks skrev:
En annan fråga är ju.. byggnader som finns på tomten idag, och som har disponerats av alla gemensamt tidigare - vad händer med dessa?

Undrar även hur det är med stugor som inte använts av oss efterlevande, vem tillfaller egentligen dom?

Ska man utgå från att "den mark" respektive får efter styckning, ev. gemensamma byggnader på denna tillfaller den nya markägaren? Eller skall man göra upp det ekonomiskt, eller hur blir det?

OBS! nu vet jag ju att "alla äger allt" så länge det är en stor fastighet, men i praktiken undrar jag hur det blir med sådant som faktiskt antingen ägts av alla - eller gått i arv från mina morföräldrar, och alltså inte ägts av oss andra tidigare
Vid en klyvning så lär de byggnader som står på respektive mark vara en del av den nya fastigheten.
Har morfar, eller vem det nu var, låtit uppföra alla stugorna på den gemensamma marken så är alla tillhörande fastigheten.
Mem har du kollat på Min fastighet på lantmäteriet. Där ser du hur fastigheten är taxerad och om det finns byggnader på ofri grund på fastigheten. Även taxeringsvärdet finns redovisat.
Har du kollat senaste fastighetstaxeringen (du får kolla med din mor) där ser du hur taxeringsvärdet är beräknat. Det finns på skatteverket.
Det blir mycket enklare om ni har koll på detta, nu är det massa spekulationer.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Morbror har tydligen en stig där.
Jag fick intrycket av att morbror har en till sig som leder till sin stuga och att ts tycker att han ska använda den stigen efter en eventuell klyvning.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag fick intrycket av att morbror har en till sig som leder till sin stuga och att ts tycker att han ska använda den stigen efter en eventuell klyvning.
Jag får intrycket att alla tre har nån sorts traktorväg till sina huvudbyggnader och att "tarmen" dessutom innehåller en stig till en av Morbror 1:s byggnader, samt att den ligger bakom något så att den i topografin inte blir en naturlig del av tomt 2.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vill din morbror ha den där tarmen till vänster?

Jag skulle inte vilja ha den. Är det inte bättre att din mamma tar den?
Jo han vill ha den - fick flytta en lekstuga som stod ganska precis där förut, eftersom han ansåg att biten tillhörde dem!

så min mor har inget intresse av den, av mängder olika skäl!
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag fick intrycket av att morbror har en till sig som leder till sin stuga och att ts tycker att han ska använda den stigen efter en eventuell klyvning.
Han har en till sig, därav att jag dragit gränsen så det blir en avsmalnad bit där stigar etc går till honom
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jag får intrycket att alla tre har nån sorts traktorväg till sina huvudbyggnader och att "tarmen" dessutom innehåller en stig till en av Morbror 1:s byggnader, samt att den ligger bakom något så att den i topografin inte blir en naturlig del av tomt 2.
Typ...

fast det är ingen traktorväg - snarare en stig på ca 2.5m bredd

däremot finns en mer farbar väg som går bakom vårt hus och mosterns, sedan blir den mindre innan den ansluter bakom morbroderns hus.. dock fullt farbar med fyrhjuling osv.

dock är det alltså en rejält stor dalgång mellan vårt hus och hans, och denna stig ligger alltså på bortre (hans) sida av denna dalgång
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N najks skrev:
Här är en bild på hur jag anser att en gräns borde gå, för att det skall vara rimlig yta framför hus mot vattnet..

det är alltså orange linje som är vår gränsuppfattning!

jag skulle gissa på att det diffar ca 4-7m i sidled totalt där det är som störst skillnad (dvs jämte huset)
längst upp är det max 2-3m skillnad, och mot stranden kanske 3-4m skillnad

det känns inte orimligt, även om jag gärna hade sett ca 3-4m bredare längst ned utöver min egen skiss..

[bild]
Hur stora blir tomterna då?
 
Så här i efterhand, varför har du lagt så mycket pengar och tid på dina släktingars hus? För just nu är det just det som har hänt. Eller? För jag har inte sett eller hört något om ägandeskap på byggnader...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Så här i efterhand, varför har du lagt så mycket pengar och tid på dina släktingars hus? För just nu är det just det som har hänt. Eller? För jag har inte sett eller hört något om ägandeskap på byggnader...
Nu är det väl så att dom tre tomterna är en fastighet och i denna fastighet ingår tre hus som samägs av tre syskon. Det finns väl ingen enskild egendom?
 
VidarH VidarH skrev:
Så här i efterhand, varför har du lagt så mycket pengar och tid på dina släktingars hus? För just nu är det just det som har hänt. Eller? För jag har inte sett eller hört något om ägandeskap på byggnader...
Vi äger våra egna hus, oavsett vad lagen säger så kommer inte någon av de inblandade att börja dividera om att alla äger alla byggnader.. så det är väl det enda vi just nu är överens om!
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Hur stora blir tomterna då?
Har inte mätt exakt men omkring 3000-3500m2

Personligen tycker jag att vi kan skapa tre tomter på 3000m2 per styck, sedan kan man väl göra ingenmansland av de resterande 1500m2 ungefär längs gränserna, då får man ju en buffertzon gentemot grannar tänkte jag?
 
En annan fundering..

Mammas syskon kräver i princip att det befintliga avtalet hävs före klyvning..

Avtalet vet jag ju endast gäller när fastigheten är hel som idag, dvs om någon av delägarna abrupt vill sälja så måste man tillfråga övriga först..

Jag vet att det är lätt att sticka hål på ett sådant avtal, men nu undrar jag vad ni andra tror

Varför är de andra så helt och fullt inne på att avtalet måste hävas före klyvning?

Om vi klyver så kommer ju ändå avtalet per automatik vara hävt, då fastigheten är delad..

Min mor och jag är helt överens om att klyvning bör ske först, och sedan får man ta eventuella diskussioner om övriga aspekter
 
Staffans2000
N najks skrev:
Vi äger våra egna hus, oavsett vad lagen säger så kommer inte någon av de inblandade att börja dividera om att alla äger alla byggnader.. så det är väl det enda vi just nu är överens om!
Är du helt säker på det?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Är du helt säker på det?
Hundra procent ja!

De har i princip spenderat ungefär liknande summor, fast på andra saker
 
N najks skrev:
Varför är de andra så helt och fullt inne på att avtalet måste hävas före klyvning?

Om vi klyver så kommer ju ändå avtalet per automatik vara hävt, då fastigheten är delad..

Min mor och jag är helt överens om att klyvning bör ske först, och sedan får man ta eventuella diskussioner om övriga aspekter
Det tror jag du får fråga dem. Det låter ju som om ni är överens att det ska klyvas. Kan det vara så att de är oroliga att det efter klyvning ska kunna tolkas så att de inte kan sälja sina delar utan hembud från de andra två?
Om ni är överens om den delen kan ni ju lika gärna häva avtalet. Risken som finns är väl att ni inte lyckas komma överens om klyvningen och hamnar i en situation där tvångsförsäljning blir aktuell, och någon utomstående budar upp fastigheten.
Så det är kanske bäst att behålla avtalet, men klargöra vid klyvningen att det hävs så ingen kan komma i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.