Hej! Tycker er planlösning är Toppen och hade gärna haft en sådan lösning med kök och intilliggande matsal! Hade nog öppnat upp med fina pardörrar med glas mellan vardagsmatplatsen och matsal, så man kan stänga vid alltför mycket matos och ha öppet för det mesta. bra med gästtoalett också invid hallen. Gratulerar till husköp!

S Sampallo skrev:
Hej allihopa!
Jag och min sambo håller på att renovera ett 70-tals hus med en vad jag har förstått rätt så vanlig planlösning.
Vi går i tankar om att öppna upp till en öppen/delvis öppen planlösning i vardagsrummet och köket och är nyfikna på att veta hur ni som bor i denna typ av planlösning har byggt köket och vilka väggar ni tagit ned?

Med vänlig hälsning,

Alexander & Emma
 
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
Väggen mellan kök/matplats och vardagsrum är ju bärande, det får man ha i åtanke. Jag hade stängt köksdörren, gjort en ny öppning vid matplatsen, sedan får man troligen ha en pelare kvar om man inte ska sätta i en riktigt maffig balk. Kanske kan vara en bra plats för en kamin om man vill sätta in det senare.

På det här viset finns det gott om plats för både en köks-ö där matplatsen var och en matplats i köks-öns förlängning där det var matsal.

Planritning av ett hus med markerade områden för kök, matplats och vardagsrum samt övriga rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sampallo
  • Laddar…
Om jag inte haft lampa som indikerade att min inbyggda Siemens-diskmaskin går, hade jag knappt vetat att den var igång.

Janus82 Janus82 skrev:
Riv ingenting säger jag bara för att vara lite annorlunda. ;)

Det är väldigt skönt och praktiskt att kunna stänga om olika rum. När diskmaskinen går i köket är det skönt att stänga dörren och sitta i lugn och ro i vardagsrummet. På samma vis är det skönt att laga mat i tystnad när barnen sitter i vardagsrummet och spelar TV-spel. Och som någon annan redan nämnt så är det skönt när man har gäster att kunna ställa ifrån sig disken när alla har ätit klart och ändå ha städade och fina omgivningar. med en öppen planlösning så ska man sitta och samtala med ett berg av disk i bakgrunden vilket ju känns sådär...

Den "moderna" trenden med öppna planlösningar är egentligen bara ett sätt att pressa priset vid nybyggen då man slipper hälften av väggarna i huset. Det finns inga funktionella vinster med det.

Det jag skulle göra i ditt läge är att byta ut dörren mellan kök och hall till en skjutdörr av så bred modell som möjligt. Då går det att stänga dörren och slippa ljud men till vardags så får du samma luftiga känsla som vid en öppnare planlösning. Även mellan vardagsrum och kök kan det vara värt att sätta en skjutdörr så får du ett "cleanare" kök utan lösa dörrblad som stör intrycket.
 
Kök och vardagsrum är identiskt hur det såg ut hos oss när vi flyttade in. Myresjöhus.
Väggen i mitten av huset är bärande. Den ut från väggen går att ta bort. (iaf hos oss).
Jag bytte kök, tog bort överskåpen på ön. Målade i ljusare färger. Tog bort dörr från hallen till köket och dörren ut från köket mot vardagsrum. Breddade den sistnämnda lite men behöll i övrigt väggen.
Gillar att ha kvar väggytor för tavlor och skåp eller vad man nu är intresserad av.
Tar du bort väggen får du fixa taket och golvet, det var jag inte sugen på det var nyare. Du har fin fiskbensparkett som är dumt att ta bort tycker jag.
 
  • Gilla
Sampallo och 1 till
  • Laddar…
Bor i ett hus som från början hade exakt samma planlösning. Tidigare ägarna tog ned väggen mellan kök o matsal helt samt ersatte väggen mellan kök o vardagsrum med en halvvägg. Det ger den öppna känslan och samtidigt plats för underskåp längs med halvväggen och en köksö med häll.
Visst, man kan se disk från matbordet men om man vill ha öppen planlösning så är det ofrånkomligt.
Känns idag som att det är öppen planlösning utan att vara ”för öppen” där man saknar definition av utrymmet.
 
  • Gilla
Sampallo
  • Laddar…
J jhgd skrev:
Jag skulle ta ner väggen mellan matplatsen och delen med runda bordet OCH byggt till en vägg mellan runda bordet och vardagsrummet.

På så sätt får man ett stort kök med kök-matplats-liten soffgrupp/tvhörna (där runda bordet är inritat nu.

I vardagsrummet får du ett avskilt vardagsrum där du får plats med en stor soffgrupp alt mindre sådan och ett matsalsbord, beroende på hur er livsstil ser ut.

Bästa av två världar, ett rum med öppen planlösning och ett avskilt rum.
Var också en bra idé! Dock har jag möjlighet till en stor soffa och lite tv hörna i gillestugan i källaren så blir kanske lite mycket med soffor på tre olika ställen i huset. Går även i tankar om att sätta Vikpartier ut mot trädgården och ev uterum i matsals hörnet :). Tack för din input!
 
1 16386 skrev:
Vid de få tillfällen jag svarar brukar jag tyvärr mest säga att det beror på vad man har för behov/hur man lever. De senaste månaderna har i alla fall jag önskat att vi hade lite mer "avskild" planlösning. Ovan förslag om två rum - ett kök plus allrum för vardagslivet och ett finrum för lugnare umgänge (och kanske arbeta hemifrån) - är ett bra alternativ. Jag skulle nog personligen behållt vardagsrum med matrum som det är (ljuset ser väldigt vackert ut, och viss avskiljning mellan rummen finns), och byggt om köket så att man sätter en lång köksö kombinerad med matplats där halvön och bordet står nu. En dubbeldörr mellan köket och matrummet skulle också vara bra, så att man kan antingen ha lite öppet eller stänga till.
Tack för din input! Även det är en bra ide. Skulle kunna flytta på det stora flerpartisystem som sitter in mot vardagsrummet nu istället kanske :).
 
S Svanteman skrev:
Jag växte upp i precis den planlösningen men vågar ju inte säga det är samma storlek på rummen.
Men efter jag flyttat renoverade morsan och farsan. Tog ner väggen mellan kök och runda bordet. Satte en ö längs med rummet i köket med häll mitt emot kyl och frys och en högre sittdel mot det runda bordet till.
Funkade bra, tight mot ytterväggar men eftersom man inte kan ha nåt där så gör det inget.

Jag har ju inga barn så ljud vet jag inte och de var bara 2 men ser inte varför det inte skulle funka

De har precis flyttat men kan se om de har några bilder om du vill
Tack för ditt svar :). Om du har möjlighet och tid att ordna fram en bild på lösningen med ön och köket hade det varit mycket uppskattat!
 
Å Åsa Norrby skrev:
Öppna upp mellan kök och matplats bara.

Öppningen till vardagsrummet hade jag prytt med vackra skjutbara dubbeldörrar i spröjsat glas.

ingen dum idé :) dock tänkte jag nog kasta ner barnen i gillestugan i källaren istället och ha vardagsrummet som lite ”finrum” Tack för din input!

Då kan ni ha middagsbjudningar ostört när barnen ser på film. ☺️
 
R raolss skrev:
Hej

Jag hade tagit bort väggen mellan kök och matplats. Satt kökshalvö mot fönstret, med ett släpp på ett par decimeter för att inte få problem med lägre bröstning på fönster och kunna behålla radiator som kanske sitter där. Möjligtvis sätta igen dörren mot entrén för att få ett mer lättplanerat kök. Så har vi gjort hos oss.

Rasmus
Tack för din input! Har du möjligtvis någon bild på halvön och släpper mot fönstret? Som du säger blir det lite problem med bröstningen och radiatorn under. Blir för kostnadsdrivande att dra upp golvsåpa och lägga golvvärme. Blir det inte omständigt att gå runt genom vardagsrummet efter att ni satte igen dörröppningen? Gillade idén men mer så att man inte stör sig när man ska igenom köket från trädgården och altandörren i köket och behöver gå runt ”hela” vardagsrummet. :)
 
O orangeone skrev:
Fundera på om det räcker med 3 sovrum. Om väggen är bärande och du i framtiden får behov av ett extra rum istället för matrumsdelen, så blir det extra jobb att återställa. Kanske skulle det gå att bara ta bort ”köksön” och renovera köket med smartare design/planlösning(?).
Väggen är inte bärande och har möjlighet till att utöka med rum i källaren när dottern blir äldre eller om vi får fler barn :) Tack för input!
 
Huset ser nästan identiskt ut med vårt, fast spegelvänt. Är det möjligen ett Hultsfredshus? Vi gjorde i alla fall tvärtom, eftersom vi behövde fyra sovrum så byggde vi en vägg mellan vardagsrum och "matrum", och där har vi vårt sovrum idag. Dock så har tidigare ägare renoverat köket och tagit bort bardelen, jag tycker det räcker mer än väl för att skapa ett luftigt kök med gott om svängrum.
 
  • Gilla
Sampallo
  • Laddar…
E erik_qwerty skrev:
Huset ser nästan identiskt ut med vårt, fast spegelvänt. Är det möjligen ett Hultsfredshus? Vi gjorde i alla fall tvärtom, eftersom vi behövde fyra sovrum så byggde vi en vägg mellan vardagsrum och "matrum", och där har vi vårt sovrum idag. Dock så har tidigare ägare renoverat köket och tagit bort bardelen, jag tycker det räcker mer än väl för att skapa ett luftigt kök med gott om svängrum.
Hej Erik,
Det är mycket riktigt ett Hultfredshus byggt -73 och med full källare. Dock är det förlängt med en modul har jag fått höra så sovrummet mot kortsidan är något större.
 
S Sampallo skrev:
Hej Erik,
Det är mycket riktigt ett Hultfredshus byggt -73 och med full källare. Dock är det förlängt med en modul har jag fått höra så sovrummet mot kortsidan är något större.
Har ni dörröppningen till ert sovrum från köket eller vardagsrummet nu?
 
S Sampallo skrev:
Har ni dörröppningen till ert sovrum från köket eller vardagsrummet nu?
Vi har dörr från köket, vi tyckte det kändes som den bästa lösningen för att kunna möblera vardagsrummet på ett bra sätt. Grattis till huset i alla fall, vi trivs väldigt bra med vårt :)
 
  • Gilla
Sampallo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.