G
Hallå! Fick lite hjälp i en annan tråd ang altan / lekstuge bygge på berg. Men jag provar skapa en ny. Tvekade fram o tillbaka länge hur exakt jag skulle göra.. Jag körde på lite i helgen och vi har inte allt klart än. Fokus var en altan för barnen på berget att leka på. Men så tänkte jag någon enklare hus där jag bygger panel/skiva runt stolparna som väggar och något enkelt som tak typ plast eller kanske skiva/råspont där också som lite regnskydd.
Men stolparna blev 70x70 och ramen runt är 45x145. Känner man på konstruktionen nu så känns det väldigt stabil och stum. Men blev ändå lite tveksam nu om 70x70 stolparna håller? Kan det vara något problem tror ni?
Jag gjorde även bort mig på plintarna som blev för stora 98mm men tänkte först att det inte spelade någon roll. När jag hade fäst dom med dom 2 franska skruvarna så stod dom stabilt upp, så jag körde på... men blev lite tveksam nu. Gjorde jag bort mig totalt?
Det är ju över några mm i stolpen, kan jag göra som på bilden lägga dit en träbit som jag förborrar, och sen köra en fransk från det hållet också så den sidan järnet får vara med också och stabilisera stolparna?
Min första bygge.. och efter några tveksamheter kör man bara på :) Men jag frågar för säkerhetsskull nu.
Ett alternativ är ju att jag borrar ner ytterligare stolpskor i berget och sätter någon till stolpe som bär upp allt om det nu behövs?
Tack för all hjälp :)
 
  • Delvis byggd trästomme för lekstuga eller altan på sluttande bergsterräng med grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träramkonstruktion för altan med stolpar och tvärbalkar på berggrund, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altanbygge med 70x70mm stolpe, för stor plint och stolpskor på berg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där blir jättebra, men byt de franska mot genomgående bultar.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
I InsidersUnited skrev:
Det där blir jättebra, men byt de franska mot genomgående bultar.
Just det! Det har jag sett användas! Tack! Ska jag köra genom hela med den där träbiten mellan där så den kläms åt i helheten också?
 
Jag tycker också det ser bra ut (y)
Behåll träbiten och borra igenom, skruva med genomgående bult som @InsidersUnited skriver.
 
  • Gilla
Karlander och 1 till
  • Laddar…
G
maah maah skrev:
Jag tycker också det ser bra ut (y)
Behåll träbiten och borra igenom, skruva med genomgående bult som @InsidersUnited skriver.
Tack! :)
 
Fyll gärna på med tre tvärstag till för de långa stolparna så blir det där riktigt stadigt
Anledningen till att man behöver grövre diemsioner i stående konstruktioner brukar vara för att hindra att de böjs och knäcks. Själva trycket brukar vara ett mindre problem. Med fler tvärstag omöjliggör du böjningen

Nu såg jag inget om måtten men det finns en lathund för dimensionering hos svenskt trä
 
G
M Mats skrev:
Fyll gärna på med tre tvärstag till för de långa stolparna så blir det där riktigt stadigt
Anledningen till att man behöver grövre diemsioner i stående konstruktioner brukar vara för att hindra att de böjs och knäcks. Själva trycket brukar vara ett mindre problem. Med fler tvärstag omöjliggör du böjningen

Nu såg jag inget om måtten men det finns en lathund för dimensionering hos svenskt trä
Tack för svaret! Jag kompletterade med tvärstag åt andra hållet på den andra lite längre stolpen. Och trots att jag tar i och ruckar konstruktionen nu så rubbar den inget! Men ska jag köra åt båda hållen på båda de längre stolparna ändå tycker du?
Stolparna är 70x70. Var ju det att skon var 100. Men planerar att köra genomgående bult! Var dock slut i det måttet i butiken sist jag var inne! Liten uppdaterad bild!
Tack!
 
  • En träkonstruktion av en byggnad på ett berg med tvärstag, stolpar och en delvis sluten vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle sätta dem bara för att det känns bättre. Jag tror att alla fyra egentligen är onödiga men det känns tryggare och då är det värt det i mina ögon plus att det ser enhetligt ut
 
G
M Mats skrev:
Jag skulle sätta dem bara för att det känns bättre. Jag tror att alla fyra egentligen är onödiga men det känns tryggare och då är det värt det i mina ögon plus att det ser enhetligt ut
Ok, Ja det ser mycket finare ut också ja! Tack för tips och råd! :)
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.