Hej!
Jag håller på och bredspacklar en vägg med vävtapet. Väggen kommer bli helt jämn och fin, men den är inte plan. Dock hittar jag inga krav eller rekommendationer för hur plan väggen behöver vara för tapetseringen. Fick ett råd att tapetskarvarna kommer gå isär när väggen är vågig.
Den är vågig både horisontellt och vertikalt, som värst ca 3mm på 35cm. Och det är förhoppningsvis inte att jag lagt på 3mm mer spackel på något ställe....

Spackelspade hålls mot en bredspacklad vägg med små ojämnheter och vävtapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Användning av bredspackel på en ojämn vägg med vävtapet för att jämna ut ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för goda råd, tapeten är inte inköpt än så finns chans att välja färg istället.
 
Jag hade absolut spacklat det som är på undre bilden i alla fall.
 
Vad är det för hus och väggar? Äldre hus med tex tretex kan vara värre än det där och är tapetserade så på det viset lär det väl inte vara nå jätteproblem. Spackla sånt där plant måste ju bli ett hästjobb utan dess like.
 
Ja, det är hus från 50-talet med masonite-vägg. Som är tapetserad i flera lager, men nu går det inte att se hur bra tapetseringen var förr eftersom väggen är målad.

Och ja, spackla upp 3mm på vissa ställen lär inte bli bra för mig.
 
Har bredspacklat liknande vägg och tapetserat. Gjorde en rejäl bredspackling, fyllde sedan i fläckar där jag inte fyllt lika bra. Slipade. Kanske såg aningen bättre ut än på dina bilder innan jag slängde på woventapet. Blev rätt bra men förutsätter att du inte har mycket släpljus.
 
Sen beror det ju på om masoniten är vågig för att den inte sitter fast eller har blivit fuktig.......
 
Ja är det masonit hade jag inte lagt ner mer jobb, det blir i alla fall aldrig bra.
 
Det är nästan alltid lite krokigt i ett gammalt hus och följaktligen finns inga andra krav än dina egna på om det ska vara helt plant eller inte.

Spackla och slipa så det blir slätt. Sen på med lim och non woven-tapet.
Lite vågor i väggen går att leva med.
Det har vi här hemma och än har ingen tapetskarv släppt eller gått isär p.g.a vågiga väggar.
 
Att tapetslarvarna ska gå isär låter konstigt. Tänk gammla timmerhus med pappspända väggar och tapet, där är det inte släta väggar. Men så vackert med väggar som inte är slät.
 
Tapeter brukar vara lite deformerbara. Är det stora ojämnheter i hörnen kan det bli problem. Det har jag märkt i gamla hus. Men det borde gå att få tapetskarvar utan glipor även med ojämnheterna du visar.
 
Välj rätt tapet. Ta något stormönstrat arts and crafts, så kommer du kanske undan med mer än om du tar en finrandig en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.