Hur nära mitt hus får grannen grilla?

Bor i hus där grannens tomt börjar bakom min vägg. Ibland så grillar de just vid min husknut. Kommer in rök i sovrum.

Finns det någon lag eller brandregler på hur nära man får grilla?
 
  • Gilla
Fnorberg
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Klicka skrev:
Hur nära mitt hus får grannen grilla?

Bor i hus där grannens tomt börjar bakom min vägg. Ibland så grillar de just vid min husknut. Kommer in rök i sovrum.

Finns det någon lag eller brandregler på hur nära man får grilla?
Det finns inga detaljerade regler om sådant i lagstiftningen. Det är som det mesta annat i denna väg eget ansvar och samhället räknar med att grannar tar hänsyn och pratar med varandra.

Är det en bostadsrättsförening kan det finnas ordningsregler. Sen ibland utlyses eldningsförbud men det brukar inte involvera grillning.
 
  • Gilla
blomknopp och 4 till
  • Laddar…
Det finns inga regler med några absoluta avstånd i meter osv men normal aktsamhet gäller.
Doften från grannens grillning får man acceptera utomhus men inte rök inomhus.
 
  • Gilla
Stene75 och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Jag bor i radhus. Ibland när grannen grillar är min första tanke att det brinner någonstans så i panik kollar jag runt. När jag inser att det är han stänger jag altandörren så jag slipper få in lukt. Samfällighet så ingen kan bestämma att grillning är olämpligt.

Grillos sprids ganska långt, så även om du kunde begära att grannen grillade 5 m från tomtgräns skulle skillnaden inte bli stor.
 
  • Gilla
liran och 2 till
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Bor i hus där grannens tomt börjar bakom min vägg. Ibland så grillar de just vid min husknut. Kommer in rök i sovrum.
Du kanske skulle kika in över staketet, eller i alla fall in på grannes tomt vid grillplatsen.
Säg "Oj vad gott det luktar, blir riktigt hungrig!"
"Kanske man skulle kunna få vara med på ett hörn?"
"Det går ju inte att somna när det luktar så gott".
Och samtidigt vifta med ett par ölburkar, eller säga "Jag kan fixa en sallad!"
:D
 
  • Gilla
  • Haha
Anders Hägg och 70 till
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Hur nära mitt hus får grannen grilla?

Bor i hus där grannens tomt börjar bakom min vägg. Ibland så grillar de just vid min husknut. Kommer in rök i sovrum.

Finns det någon lag eller brandregler på hur nära man får grilla?
Olika regler gäller för olika läns brandkårer. Detta gäller i ditt län (källa)

"Grillen ska stå stadigt och helst på obrännbart underlag, minst en meter från husvägg, tält eller annat som kan börja brinna."
 
  • Gilla
Gsb och 7 till
  • Laddar…
T
Därför man bor i villa! :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Qualan och 12 till
  • Laddar…
tur att grillos inte sprider sig om man bor i villa ;)
 
  • Gilla
  • Haha
cewe62 och 22 till
  • Laddar…
P pki1980 skrev:
tur att grillos inte sprider sig om man bor i villa ;)
Om det är ett problem har man för liten tomt.... :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
kisumisu och 26 till
  • Laddar…
T
P pki1980 skrev:
tur att grillos inte sprider sig om man bor i villa ;)
I villa bor man inte ovanpå varandra! ;)
 
  • Gilla
Bure och 1 till
  • Laddar…
Sätt ut en illa skrikande brandvarnare, så blir det nog färdiggrillat snabbt....
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Gsb och 24 till
  • Laddar…
Hur tänder grannen grillen? Och var?

Det brukar ryka som mest i början och vissa metoder ger mer rök.

Hade en elektrisk tändare (slinga) förut och jag upplevde att det inte var så mycket rök.

Nu har jag en "grillkolständare" utan el som är en cylinder där man har papper i botten och laddar kolen/briketterna ovanför. Den ryker mycket mer.

Så vad vill jag säga. Snacka med grannen och hör om han åtminstone när hen tänder kan ha grillen längre ifrån
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Hehe, jag brukar undra om det är en flygolycka, fotogendoft och bränt kött... Sedan upptäcker jag oftast att det är grannen som grillar.

//jenas
 
  • Haha
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
Jag kan tycka att 1 meter från fasaden är VÄLDIGT lite. Skulle du kunna tänka dig att grannen började elda en brasa 1 meter från husfasaden? Minst 4-5 meter borde det vara istället, och att grannen har vattenslangen framdragen och redo för att användas.
Förslaget med brandvarnaren är ju inte helt fel det heller.
 
  • Gilla
  • Wow
Donn och 1 till
  • Laddar…
L LG Hyfstat händig & Kol skrev:
Hur tänder grannen grillen? Och var?

Det brukar ryka som mest i början och vissa metoder ger mer rök.

Hade en elektrisk tändare (slinga) förut och jag upplevde att det inte var så mycket rök.

Nu har jag en "grillkolständare" utan el som är en cylinder där man har papper i botten och laddar kolen/briketterna ovanför. Den ryker mycket mer.

Så vad vill jag säga. Snacka med grannen och hör om han åtminstone när hen tänder kan ha grillen längre ifrån
ta en mindre tömd konservburk. Slå i en skvätt t-röd istället. Så slipper man lützen-dimman som uppstår av tidningspappret
 
  • Gilla
SWE_Bridgeman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.