BirgitS BirgitS skrev:
Hus bör anpassas efter tomten så att ytterdörrar är mot gatan/garaget och så att söder- och väster-sol kommer in i rätt delar av huset och så att det går att få bra uteplatser med söder- och västersol. Det kan därför vara lite dumt att låsa in sig på en viss planlösning innan man har en tomt.
Jag vet... Men det är svårt att låta bli. Vi tittar på två hörntomter som ligger så att man kan ha entrén åt flera olika håll. Men det kanske inte bli någon av dem så. Roligt att få skissa i alla fall, om inte annat så lär man sig väldigt mycket.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
[bild]
Snabbt ihopslängd för att visa vad jag menar, de streckade är alltså snedtaket man kommer mötas av när man öppnar dörren.
Jarlsgård, du kanske kan hjälpa mig.

Jag tänkte rita in var taket är ståhöjd (190 cm). Har du något enkelt sätt att räkna det på så att man vet hur långt ut det är från ytterväggen. Jag vet inte om jag skrev det tidigare men 38 grader taklutning var det jag var inne på från början.
 
38° är 78cm stigning per längdmeter, så om man utgår från 1.4m längst ut så har du 1.9m ungefärlish 60-65cm in från insida vägg :)

Om jag får lägga in min personliga åsikt så tycker jag dock att det är lite för stor lutning med tanke på det höga vägglivet. Jag hade nog inte gjort lutningen större än 30°.
 
Redigerat:
J Jarlsgård skrev:
38° är 78cm stigning per längdmeter, så om man utgår från 1.4m längst ut så har du 1.9m ungefärlish 60-65cm in från insida vägg :)

Om jag får lägga in min personliga åsikt så tycker jag dock att det är lite för stor lutning med tanke på det höga vägglivet. Jag hade nog inte gjort lutningen större än 30°.
TACK SÅ MYCKET!

Självklart får du lägga till din personliga åsikt!! Jag ska försöka hitta bilder på hur det ser ut. Jag har haft ett visst hus som inspiration när jag tänkt mig exteriören, ska försöka ta reda på vad det har för taklutning. Det huset har precis som jag tänker mig ett väggliv på 4,5 m.

Jag ritade in linjer 60 cm från innerväggarna lite snabbt. Så ser det ut nu. Jag ser direkt att duschen inte kan stå där den gör.
 
  • Gråskalig ritning av husplan med markerade linjer 60 cm från väggarna, indikerar rumslayout och potentiell taklutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja linjerna hjälper mycket, jag kan även se att dörren till klädkammaren inte kommer funka, eftersom linjen symboliserar 190cm och dörren ligger nästan dikt an mot den:cool:
 
J Jarlsgård skrev:
Ja linjerna hjälper mycket, jag kan även se att dörren till klädkammaren inte kommer funka, eftersom linjen symboliserar 190cm och dörren ligger nästan dikt an mot den:cool:
Det har du rätt i! Ska en ny titt på övervåningen imorgon.

Dörren in till allrummet känns dock okej i lösningen med 38 graders taklutning, eller tror du fortfarande att det blir konstigt? det är 160 cm från dörren till snedtaket.
 
Du bör nog försöka placera svängen på trappan längre ner, så att dörren till allrummet kan sättas närmare mitten av rummet. Eller kanske rent av en U-trapp, så att den kommer upp i allrummet och det som idag står som hall istället blir ett avskilt rum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.