2 084 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Högblankt cementgolv lantbruk
För 15 år sedan byggde ett företag jag jobbade på en lagerlokal. Kruxet var att nollpunkten blivit feltolkad och när väggen revs till befintlig byggnad slog det på ca 50 mm.
In kommer två gubbar som brukar göra ytbeläggningen i kycklingstallar med en åkbar stålpaddelmaskin, som hette vildsvin eller liknande på engelska. Påminde om en träskbåt i ljudnivå . De gjuter en platta med stålspånsarmerad betong som läggs på befintlig grund med byggplast imellan och kör med sin maskin i två olika omgångar på den våta betongen.
Plattan blev superblank, smutsavvisande och trevlig att se på. Vad är det för metod de använde? Varför används den inte mer istället för torrslipning?
In kommer två gubbar som brukar göra ytbeläggningen i kycklingstallar med en åkbar stålpaddelmaskin, som hette vildsvin eller liknande på engelska. Påminde om en träskbåt i ljudnivå . De gjuter en platta med stålspånsarmerad betong som läggs på befintlig grund med byggplast imellan och kör med sin maskin i två olika omgångar på den våta betongen.
Plattan blev superblank, smutsavvisande och trevlig att se på. Vad är det för metod de använde? Varför används den inte mer istället för torrslipning?
Precis som byggolle skriver så är det "så man gör". Du får en mycket starkare och finare yta än om du torrslipar. Den enda gången det är en fördel att torrslipa är om du vill ha fram ballasten i ytan.
I övrigt så torrslipar man bara när gjutningen har skitit sig, t.ex. vid för mycket regn under gjutning eller dylikt.
Tyvärr planerar vissa för torrslipning redan från start, men det beror helt enkelt på okunskap om ämnet.
I övrigt så torrslipar man bara när gjutningen har skitit sig, t.ex. vid för mycket regn under gjutning eller dylikt.
Tyvärr planerar vissa för torrslipning redan från start, men det beror helt enkelt på okunskap om ämnet.
Förmodligen körde dom på en mastertop , den gör betongen super fin och damfri.O Ola_L skrev:För 15 år sedan byggde ett företag jag jobbade på en lagerlokal. Kruxet var att nollpunkten blivit feltolkad och när väggen revs till befintlig byggnad slog det på ca 50 mm.
In kommer två gubbar som brukar göra ytbeläggningen i kycklingstallar med en åkbar stålpaddelmaskin, som hette vildsvin eller liknande på engelska. Påminde om en träskbåt i ljudnivå . De gjuter en platta med stålspånsarmerad betong som läggs på befintlig grund med byggplast imellan och kör med sin maskin i två olika omgångar på den våta betongen.
Plattan blev superblank, smutsavvisande och trevlig att se på. Vad är det för metod de använde? Varför används den inte mer istället för torrslipning?
https://modernbetong.se/produkt/mastertop-450/
Nja, hårdbetong skuras in i färsk betong.T Takläggare skrev:
Det behöver inte varit någonting märkvärdigt alls. Beskrivningen passar bra in på vilken betong som helst, förutsatt att den efterbehandlas.
Det enda som är lite mysko är att det var 50 mm bara. Inte lätt att få till det och dessutom kära åkglättare på det.
Fast nu gött dom på 50mm med en fukt spärr, sedan användes stålspån som topp , den blir inte svart som vanlig betong blir vid stålglättning , sedan får den en härdad yta och 50 mm gör toppningen självbärande och stark över den befintliga plattan. Samt att man får en härdad yta som tål det mesta.C C.Lundin skrev:
Gör man denna metod direkt samband med gjutning så kostar den inte mycket mer än vad vanlig betongfärg kostar att måla.
Vad pratar du om? För det första så blir betong blåaktig när den stålas, inte svart. För det andra påverkas inte läget av att den är fiberarmerad.T Takläggare skrev:Fast nu gött dom på 50mm med en fukt spärr, sedan användes stålspån som topp , den blir inte svart som vanlig betong blir vid stålglättning , sedan får den en härdad yta och 50 mm gör toppningen självbärande och stark över den befintliga plattan. Samt att man får en härdad yta som tål det mesta.
Gör man denna metod direkt samband med gjutning så kostar den inte mycket mer än vad vanlig betongfärg kostar att måla.
Dessutom skrev ju TS ingenting alls i OP om att någon hårdbetong skulle använts.
Beror på hur blank yta du ska ha ha på golvet, sedan om den ska bli damfri behövs ett dambindande medel i betongen.C C.Lundin skrev:
Har själv använt denna metod och golven har blivit strålande och blanka , samt hårda mot slitage , som inte ett vanligt betonggolv klarar av. och man behöver ingen hård betong för att ytan ska skapas, utan ytan är något man strör ut efter gjutningen och arbetar in med glättan.
Men visst finns det fler metoder. men denna är enkel metod att uppnå ett målat härdat golv.
Ska du inte ha blank yta så stålar man inte, för en jämn yta så skurar man bara. Vill du ha en hård och slitstark yta så kör du t.ex. hårdbetong eller vakuumsuger.T Takläggare skrev:Beror på hur blank yta du ska ha ha på golvet, sedan om den ska bli damfri behövs ett dambindande medel i betongen.
Har själv använt denna metod och golven har blivit strålande och blanka , samt hårda mot slitage , som inte ett vanligt betonggolv klarar av. och man behöver ingen hård betong för att ytan ska skapas, utan ytan är något man strör ut efter gjutningen och arbetar in med glättan.
Men visst finns det fler metoder. men denna är enkel metod att uppnå ett målat härdat golv.
Men detta är som sagt ingenting som TS har pratat om. Svarar du i fel tråd?
Vet inte om du inte läser vad TS skriver, Han skriver att dom använde helikoptern vid glättning, man använder denna för att man snabbt ska glätta stora ytor på kort tid , vilket krävs när man använder mastertop för att hinna med, en vanlig hantverkare klarar sälla av att utföra ett sådant här jobb, utan krävs erfarenhet för att nå perfekt resultat under tidsramen man har.C C.Lundin skrev:
Samt att TS skriver att plattan blev smutsavvisande och det gör inte vanlig betong utan behandling.
Så ingen vakuum sugning har nämnts av TS utan han nämner glättan och då återstår inte så många andra metoder.
Okej, de använde en åkglättare, ingen helikopter. Ytan blir både hård, blank, smutsavvisande och "trevlig att se på" om den stålas. Men vi vet inte om den stålats eller bara skurats. Har den skurats så kan det mycket väl varit så att de dammbundit ytan, men det vet vi inte. Huruvida ytan ytterligare behandlats med hårdbetong som du tror har vi ingen aning om.T Takläggare skrev:Vet inte om du inte läser vad TS skriver, Han skriver att dom använde helikoptern vid glättning, man använder denna för att man snabbt ska glätta stora ytor på kort tid , vilket krävs när man använder mastertop för att hinna med, en vanlig hantverkare klarar sälla av att utföra ett sådant här jobb, utan krävs erfarenhet för att nå perfekt resultat under tidsramen man har.
Samt att TS skriver att plattan blev smutsavvisande och det gör inte vanlig betong utan behandling.
Så ingen vakuum sugning har nämnts av TS utan han nämner glättan och då återstår inte så många andra metoder.
TS har i alla fall fått svar på sin fråga redan i första inlägget, så jag tänker inte fortsätta försöka lära dig behandla gjutna plattor.
Inga hårda känslor, jag berätta bara om en lätt metod att uppnå en stark yta på ett betonggolv, som dessutom kan beställas i dom flesta färger och bli som ett målat härdat betonggolv som tål det mesta samt få en perfekt yta utan att kosta en förmögenhet , som sagt kostar inte mer än ett målat golv som tål mycket mindre mot slitage.C C.Lundin skrev:Okej, de använde en åkglättare, ingen helikopter. Ytan blir både hård, blank, smutsavvisande och "trevlig att se på" om den stålas. Men vi vet inte om den stålats eller bara skurats. Har den skurats så kan det mycket väl varit så att de dammbundit ytan, men det vet vi inte. Huruvida ytan ytterligare behandlats med hårdbetong som du tror har vi ingen aning om.
TS har i alla fall fått svar på sin fråga redan i första inlägget, så jag tänker inte fortsätta försöka lära dig behandla gjutna plattor.
Men som sagt det krävs ett proffs för att klara av att utföra dessa golv.
Som sagt ni har gett ett exempel , jag gav ett till.
Jag vill tacka er alla för era svar!
Funderat mer på golvet och kommer ihåg några partier med mikrosprickor och att de kapade upp plattan i tre eller fyra delar, annars skulle den spricka.
Sen hittade jag en annan ytbehandling. Kan denna vara till något?
http://www.betongforsegling.se/vara-produkter/forsegla-och-impregnera-betonggolv/lantbruk/
Saken är den att min kompis i Sthlm vill få en platta gjuten till ett 4x5 m garage med 200 mm isolering, avlopp, vatten och el. Han slipar och svetsar lite och vi diskuterar den bästa ytbehandlingen som klarar detta och är lätt att städa av/snygg att se på.
Funderat mer på golvet och kommer ihåg några partier med mikrosprickor och att de kapade upp plattan i tre eller fyra delar, annars skulle den spricka.
Sen hittade jag en annan ytbehandling. Kan denna vara till något?
http://www.betongforsegling.se/vara-produkter/forsegla-och-impregnera-betonggolv/lantbruk/
Saken är den att min kompis i Sthlm vill få en platta gjuten till ett 4x5 m garage med 200 mm isolering, avlopp, vatten och el. Han slipar och svetsar lite och vi diskuterar den bästa ytbehandlingen som klarar detta och är lätt att städa av/snygg att se på.
Redigerat:
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 254 inlägg
Är det inte mycket kvadratmeter så kan du göra extremt blank yta med vattenglas (Natriumsilikat) och en slip.
Gjut och skura för att sedan filta ytan sen vänta minst en vecka och slipa så slät du kan för att sedan lägga vattenglas i 7 lager på.
Här är någon som har gjort så
http://www.nubyggerviomenlada.se/behandla-betong-med-vattenglas/
Men ska han ha bilmeck så är epoxy ett bättre val.
Gjut och skura för att sedan filta ytan sen vänta minst en vecka och slipa så slät du kan för att sedan lägga vattenglas i 7 lager på.
Här är någon som har gjort så
http://www.nubyggerviomenlada.se/behandla-betong-med-vattenglas/
Men ska han ha bilmeck så är epoxy ett bättre val.