fritzo skrev:
all luft innehåller ju fukt? men så länge den är luftburen så gör den väl inte så mycket skada?
ja vad vet jag...
mvh micael

Om fukt befinner sig i en gipsskiva, så är den väl ändå inte luftburen.
 
Det handlar väl snarast om huruvida fukten är i form av vattenånga eller vatten. Vattenånga finns alltid både i luft och diverse andra material. Det är när ångan kondenserar (ofta mot en kallare yta) som det blir vatten. Vattnet kan skada byggnadsmaterial på diverse sätt.
 
Därav anledningen till att man inte sätter plast-gips-tätmassa. Då blir fukten instängd mellan tätmassan och plasten, alltså i gipsen. Ingen plast på innerväggar av samma orsak, och som du skriver så så avges den fukten långsamt till omgivande rum och ställer inte till med problem. Men somsagt, använd en cementbaserad skiva som inte kan mögla.
Tartan
 
BKR's Branschregler borde räcka.
 
  • Namnlst-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggaren skrev:
Det är där VASKA-reglerna kommer in. Och de rekommenderar inte kakelsättning på gips el. Minerit. Det krävs en särskild spärrfunktion för att vattenskador vid kaklad vägg ska ersättas vid fuktskada. Det krävs t.o.m. en VASKA-auktoriserad fackman för att anbringa det.

Hör därför med ert försäkringsbolag innan ni ger er in på kakling, vad de kräver för underlag.
Under dom 16 år jag har arbetat med att renovera vattenskador åt LF, Trygg-Hansa, Zürich, IF, Brankontoret och Holmia (samt något enstaka uppdrag åt Folksam) har det aldrig varit på tal om att vi inte får kakla på gips. BKR's regler gäller.

Vad innebär denna "särskilda spärrfunktion vid kaklad vägg" som du pratar om?
 
Byggaren skrev:
Det ena är att göra som man gjorde förr när man kunde det här med fukt och vatten.
Varför har man frångått det systemet då? VASKA-projektet genomfördes väl efter att denna typ av byggnadssätt hade slutat användas?

Byggaren skrev:
Det andra sättet är sätta sin diffusionsspärr där den ska vara och gipsskivan utanpå. På gipsen ska sen den föreskrivna målningsbehandlingen utföras som är auktoriserad av VASKA. Den innebär bl.a. spärrskikt med särskild diffusionsspärrande smet, glasfiberväv + behandling med flera färgskikt. Allt utfört av särskild VASKA-auktoriserad fackman
Hur blir man VASKA-auktoriserad? I VASKA-foldern som jag länkade till står att "Försäkringsbolagen har inga egna krav på arbetsutförande. Vi hänvisar istället till fackmässigt utförande enligt gällande branschkrav." Det tolkar jag som att om man är PER-auktoriserad och följer BKR's rekommendationer när man sätter kakel så är man också VASKA-auktoriserad, eller?

Byggaren skrev:
Allt annat är amatörmässigt utförande och kommer inte (om vattenskada skulle uppstå) att få något försäkringsbolag att ersätta skadan.
Exakt. Fackmässigt utfört = Enligt BKR's rekommendationer = Ersättningsbar skada.


Jag är inte ute efter att tjafsa, och har respekt för dina kunskaper, men jag är inte med på resonemanget.
Idag har vi BKR som ställer kraven/rekommendationerna och dessa krav vill försäkringsbolagen att vi skall följa. Bör då inte rekommendationerna på ett forum som det här vara att följa BKR's rekommendationer och anvisningar.
 
Byggarn. Du skrev långt så jag nästan inte orkade läsa allt. Vi kan konstatera att vi båda hållit på med fukt och fuktvandringens problem, och jag håller med dig i allt, utom diffusionsspärr i yttervägg. Då menar jag plasten bakom skivmaterialet. Den diffusionsspärr det skall vara i ett badrum/dusch är tätmassan. Den skall vara så utförd att den är diffusionstät och alltså ska det inte finnas ytterligare en. Du missförstod nog mig (hoppas jag) när jag skrev att det inte skulle finnas diffusionsspärr i yttervägen. Jag menade givetvis då plasten. Och du har helt mitt stöd i att allt för mycket energi går åt att diskutera plasten eller gipsens vara eller inte vara, när fokus borde ligga på ventilationen. Och även om man har FTX-ventilation så är min erfarenhet att man behöver en extra frånluftsfläkt att ta till när man duschar. Då hinner inte FTX-systemet med annars.
Tartan
 
Kan inte förstå att det är så svårt att fatta.
PER:s branschregler regerar.
Följer man inte dom, har man gjort en egen konstruktion.
Å då är det svårt att få stöd av bolagen och leverantörer.
 
Helt överens alltså, perfekt.
Tartan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.