tommib
Den beräkningstekniska diskussionen är förstås intressant och vad du frågade efter men i trådstarten antyds också vad som egentligen är problemet, dvs radon. Det kräver, precis som du är inne på, en betydligt bredare ansats än att mäta hastigheter i ventilationsdon.

Om man har mekanisk ventilation är det t.ex. väldigt viktigt att se till att huset är tätt nedåt om det förekommer markradon. Det vanligaste är att man ställer in ventilationen för ett litet undertryck för att undvika att trycka in fukt i byggnadskonstruktionen. Detta kommer innebära att man i ett i övrigt tätt hus riskerar att suga in radon via just otäta brunnar mm och faktiskt öka radonhalten.

Sprickor i blåbetongväggar vet jag inte riktigt vad man skulle göra åt. Det kanske avges lite mer radongas från dem men om inte resten av väggen är helt tät tror jag att den effekten är ringa. Radontapeter finns men fallerar så fort man sätter en spik eller en skruv genom dem utan att täta.

Har ni mätt radonhalten i inomhusluften? Behöver ni ens åtgärda? Det låter som att ni kanske skulle ha nytta av en annan firma för att göra en andra bedömning.
 
Mätningen gjordes genom att en typ av tratt hölls över respektive don. I änden av tratten satt små fläktvingar som reagerade på vinddraget, såsom en handhållen vindmätare gör. Med tanke på att tratten inte alltid slöt helt tätt mot taket och att det verkade lite jobbigt att titta på mätare uppåt taket så därför avlästes när den tagits bort från donet, samt att han ingenstans noterade spirorörens diameter gör att det finns så många felkällor att hans slutsatser bör tas med en rejäl nypa salt.

Vi kommer absolut behöva ta in ett annat företag för att göra samma undersökningar igen för att kunna gå vidare.

Radonvärdet ligger sammanlagt i huset strax över gränsen på 200 bq men det är väsentligt högre på bottenplanet, vilket kan beror på att ventilationen inte är rätt inställd och/eller otillräcklig, högre avgång av radon då väggarna är tjockare där (vilket gamma mätningen bekräftade) och markradon. Om jag är tydlig med att vi vill få ner radonhalterna i hela huset och särskilt på bottenplanet bör enligt min mening markradonproblematiken hanteras, inte i steg 2 utan i steg 1. Därmed inte sagt att det behöver installeras en radonsug men läckage kan ju vara intressant.

Nåja, vi får se var vi landar. Ser fram mot hans offert och åtgärdsförslag. Tack för alla kloka kommentarer!
 
Om han mätt med en tratt så måste som du skriver kanten täta mot tak eller vägg runt donet för rätt mätning. Den mäter dock flöde direkt så info om rördimension eller donets mått är inte nödvändig. Instrumentet kan vara sånt att det visar ett toppvärde så man inte behöver läsa av med tratten/instrumentet i mätposition.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Med hjälp av mätinstrumentet och färdiga tabeller får de ut de siffror de behöver. Har själv testat i min 3-timmarskurs i ventilation på gymnasiet ;-)
Inte tillräckligt för att jobba med det, men tillräckligt för att förstå dem som gör det.
 
Väldigt konstigt om han mätte med tratt och inte angav luftflödet lit/sek som resultat, det brukar man göra. Det är bara att mata in tvärsnittsarean på trattens utlopp korrekt. Går att göra jobbet själv och man kan hyra utrustningen från Soliduct över t.ex. en helg så har man mycket tid att mäta om man håller på och justerar och mäter många gånger. https://soliduct.se/luftflodesmatare-uthyrning.htm
 
  • Gilla
Bennca
  • Laddar…
J Josth skrev:
Väldigt konstigt om han mätte med tratt och inte angav luftflödet lit/sek som resultat, det brukar man göra. Det är bara att mata in tvärsnittsarean på trattens utlopp korrekt. Går att göra jobbet själv och man kan hyra utrustningen från Soliduct över t.ex. en helg så har man mycket tid att mäta om man håller på och justerar och mäter många gånger. [länk]
Det var exakt en sådana han hade. Det hade varit en enkel match att ändra mätenhet på den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.