Oj vilka trevliga svar du får Fredrik.Är ni inte nere i skorna redan så är ni väl det nu efter alla negativa "jag vet bäst" svar. :surprised: Det är bara ni själva som kan svara på om ni klara det. Banken verkar ju inte tveka heller och det är ju dom som lånar ut.Dom får ju inte låna ut hur som helst heller ju.Dom har ju normer att följa dom också. Sover ni gott om natten så måste det ju var ok för er. Lycka till!
 
Alla gör som de vill, förstås. Men hur troligt är det att någon för sju år sedan hade velat köpa ett kedjehus i Arlöv för 2.6 miljoner? Bankerna är ute efter att tjäna pengar i första hand, och staten garanterar i princip att bankerna inte går under (alla banker gör likadant = staten måste rädda bankerna om det blir kris).

Jag tycker bara personligen att 2.6 miljoner låter som farligt mycket pengar. Om priserna står stilla, räcker 15000/år i amortering till att betala _mäklararvodet_ när man sparat i fem år... Om priserna sedan sjunker när räntorna börjar stiga kan det bli lite trist.

Om man klarar av fasta utgifter på >21000/mån om räntan stiger till 6% så kan det vara ok. Själv tycker jag det är lite mycket pengar, men alla väljer själv var pengarna ska gå.
 
Han är köksmontör...finns säkert buffertar att ta till som inte redovisas ;)

 
jessica skrev:
Oj vilka trevliga svar du får Fredrik. Är ni inte nere i skorna redan så är ni väl det nu efter alla negativa "jag vet bäst" svar. :surprised:



Det är bara ni själva som kan svara på om ni klara det. Sover ni gott om natten så måste det ju var ok för er.
"Vet bästarna" har iaf. utifrån egen erfarenhet och vill jag påstå överlag på ett trevligt sätt, försökt att besvara Fredriks fråga som löd "Kommer vi att klara lånet?" :)

Anser du att han inte borde ha ställt frågan överhuvudtaget, med tanke på ditt eget svar/råd till honom??


MVH//Christina.
 
Jag är en av vet bästarna och såvitt jag vet har jag bara besvarat en fråga. Det är mycket pengar att låna till hus, ja. Det är mycket pengar att låna med den inkomsten, ja. Räntan kommer att stiga, ja. Huspriserna kommer att sjunka, troligtvis.
Detta är den verklighet som finns. Att blunda för den och säga "följ ditt hjärta", "det är lugnt" & "du lever bara en gång" är att sticka per huvudet i sanden och tro att man står kvar när stormen blåst ut är galet enligt mig.
 
Kan bara säga, vill man något väldigt gärna,så fixar man det
alltid på något sätt även om det kommer tuffare tider

Kör kör!;)

men var väl medvetna om att det blir troligen inte billigare att bo!

mvh matte
 
Man klarar oftast det man vill... Vi byggde 89 och lånade upp 1.3 till 14.95...  räntorna stack 92 och 93 till 18-20%, gubben var arblös och jag mammaledig med barn no 3, med gemensamma inkomster på 200000 (när vi arbetade)... behöver jag säga VI BOR KVAR!   :D
 
Gillar ditt svar Kentah!

Tror också att ni kan lösa det, men var beredda på några tunga år om räntan stiger eller liknande. Bättre att vara förberedda på det än att det kommer som en chock.

Själv vill jag helst inte låna mer än 2,2 mille och vi har innan skatt 13 000 mer än er i lön. Men det är väl för att jag är ett sparfreak som gärna har en buffert på banken... + gärna reser nånstans varje år. :)

Prova lite kalkyler på banksidorna och se hur det funkar.
LYCKA TILL!!
All you need is love! ;-)
 
byggimpert skrev:
"Vet bästarna" har iaf. utifrån egen erfarenhet och vill jag påstå överlag på ett trevligt sätt, försökt att besvara Fredriks fråga som löd "Kommer vi att klara lånet?" :)

Anser du att han inte borde ha ställt frågan överhuvudtaget, med tanke på ditt eget svar/råd till honom??


MVH//Christina.

Oj.Jag syftar inte på alla.Jag vill inte namnge dom som kunde hoppat över att skriva..men du kanske förstår vilka jag syfta på när du läst dessa.
Råd är ju råd,men fördömmande är en annan sak..o det var det som jag tyckte var lågt.
Inte min mening att klampa på dina tår om du tog det så ;)
 
jessica skrev:
Råd är ju råd,men fördömmande är en annan sak..o det var det som jag tyckte var lågt.
Inte min mening att klampa på dina tår om du tog det så ;)
Jag kände mig faktiskt inte trampad på tårna personligen :), däremot anser jag att om man ställer en fråga så är det bra om svaren speglar sas. 'real life', dvs. det finns sällan bara en sida av myntet.

Hurtiga tillrop är enklast och verkar kanske i förstone som de mest sympatiska och lättillgängliga svaren, men jag vill hävda att en motsatt ståndpunkt som är respektfullt framförd och dessutom många gånger baserad på den egna bistra erfarenheten, är nog så viktig att beakta, det är lätt att vara 'hurtig' med andras pengar, man riskerar ju sas. inget ur den egna börsen ;), jag är mao. inte så säker på att det är den sidan av myntet som är den 'trevligaste'.
Jag tycker alltså att man bör undvika att kalla de som inte helt okritiskt kommer med hurtiga, glada tillrop som 'otrevliga' eller 'jag vet bäst typer', deras synpunkter kan visa sig vara av större vikt än så :)

MVH :)//Christina.
 
Personligen skulle jag vilja säga att boendekostnaden verkar var för högt räknad.

Om man har en osäker ekonomi kan man ju binda lånet direkt på låt säga 5 år. För bundet lån på 5 år kan man få en ränta på drygt 3% i dagsläget. Själv erbjöds jag 3.15% häromdagen på ett bundet 5-årigt lån, som ett första bud, utan att jag gått till flera banker och spelat ut dem mot varandra.

Om man gör så, binder på 5 år och får 3.15% i ränta, så blir räntekostnaderna per månad efter skattereduktion 4318,125 kr om man lånar 2,35 miljoner kr.

Om vi sedan lägger på 1500 kr i drift för ett relativt litet nytt hus, så har vi 5818 kr i månaden i total boendekostnad. Och denna kostnad är alltså bunden i 5 år. Under de 5 åren borde ni kunna spara en ganska bra slant med pengar och med stor sannolikhet kommer era löner att höjas under de 5 åren. Eventuella amorteringar ska givetvis inte ses som en kostnad, utan som det sparande det är. Oavsett om ni sparar pengarna på ett konto i en bank eller genom att minska era lån är det inte pengar som ni gör av med, således är det ingen kostnad.

Jag skulle alltså se det som ett ganska tryggt val. Ni garanteras att ni klarar utgifterna bra i fem år. Om det mot förmodan inträffar att räntorna blivit skyhöga om fem år, samtidigt som era löner stått helt stilla, så visst, då kan det bli att leva snålt, men risker finns alltid, för alla som bygger hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.