P Pettttter skrev:
En FET som bara switchas av/på en gång per tripp behöver inte kylas för dom strömmarna vi pratar om här. Eller vad är det för monster till lampa du (TS) tänkt driva? =)
Jag tänkte mer på att detta är en enkel komponent att använda för den som är ovan med elektronik.
 
Om det står ej för DC. Så skulle det kunna vara så att den aktiva kopmponenten är en TRIAC, den bryter i så fall bara i nollgenomgång. Så för DC bryter den inte.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kommer dock inte på en på rak arm, får se om jag kommer ihåg att kika lite mer senare.
H hempularen skrev:
Man kan förenkla sin MOSFET design, och använda en färdig drivkrets.
P Pettttter skrev:
Klart du ska använda en mosfet.
Jag tar tacksamt emot komponentförslag.
Förutsättningarna är att styrsignalen är på 6 volt vid påslag, ska vara 0 volt vid av men jag har inte mätt upp den om den har något läckage. Lasten är två framlyktor med totalt 40 W effekt, drivspänning 36-60 V så de kommer dra lite olika ström beroende på hur laddat batteriet är (omfång ca 42-54 V, alltså ca 0,7-0,9 A). Tillkommer även en baklykta av något slag men den kommer inte ha hög effekt.

P Pettttter skrev:
Eller vad är det för monster till lampa du (TS) tänkt driva? =)
Haha, se ovan. Det är två lyktor totalt med ca 20 W effekt vardera. Avbländade i halvljusläge och starka som bilens helljus i helljusläge. Behöver bra kräm i lamporna här ute på vischan.
 
Jag kan slänga ett öga senare, vad är det för lampa du har? Skulle behöva nått liknande till vår egen lådcykel.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kan slänga ett öga senare, vad är det för lampa du har? Skulle behöva nått liknande till vår egen lådcykel.
Tänkte kasta på en eller troligen två st. Busch & Müller IQ-XM
https://www.bumm.de/en/products/e-bike-beleuchtung/parent/168/produkt/168ru65-01.html?

Har sedan tidigare belysning på en annan elhoj från detta företag, det är top notch-produkter. Med sådana på hojen behövs inte en fem alibaba-10.000 chinese lumen-lampr på styret. Räcker med en bra tysk ;)
 
  • Wow
13th Marine
  • Laddar…
Ser najs ut, synd att fästena till lysena sitter så lågt på vår babboe.

Men nästan så jag skulle skaffa en sån till racern när jag börjar cykla hem från jobb igen i höst.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
IRL540 var det jag tänkte på innan.
100V "brytspänning"
och 4V för att "öppna fullt"
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Kan också vara värt att poängtera att du behöver koppla in detta på "jordsidan" dvs du bryter inte matningen utan jorden.

Så korrekt anslutning blir: Styrsignal in på Gate (G), jordanslutning på lampan på Drain (D) och jorden/0V på Souce(S).
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Själva mosfet kopplingen är egentligen inte svår schematiskt, se min simpla bild nedan. Går styrsignalen hög så leder NFET:en fullt och låter ström passera genom lampan.

Finns massor med passande FET:ar, här har jag filtrerat ut ett gäng som funkar https://www.digikey.se/short/zfj0fm så lite beroende på vad du kan få tag på. Men gärna så låg RDSon som möjligt (under 20mohm om du hittar) och hög VDSS (kanske >200V)

Men som någon skrev tidigare det finns kanske enklare färdigpacketerade lösningar. Men är du sugen på att löda och leka lite så finns ju möjlighet till en bättre och mer anpassad lösning. Jag rekommenderar att ladda ner LTspice som är ett gratis simuleringsprogram så kan du simulera innan du kopplar.
Elektriskt kretsschema för NFET koppling med batteri, lampa och styrsignal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
IRL540 var det jag tänkte på innan. 100V "brytspänning" och 4V för att "öppna fullt"
Tack. 20 spänn ungefär, mer i linje vad jag förväntade mig av en komponent som torde vara något av det vanligaste inom elektronik vi har idag :)

13th Marine 13th Marine skrev:
Kan också vara värt att poängtera att du behöver koppla in detta på "jordsidan" dvs du bryter inte matningen utan jorden.
P Pettttter skrev:
Själva mosfet kopplingen är egentligen inte svår schematiskt, se min simpla bild nedan. Går styrsignalen hög så leder NFET:en fullt och låter ström passera genom lampan.
Tack bägge för utmärkt ritning och inkopplingsinstruktion.
Får se om jag kan ladda hem LTspice och hitta på något vettigt i den, samt hitta en komponent som passar. Tror jag reder ut detta nu.

13th Marine 13th Marine skrev:
Men nästan så jag skulle skaffa en sån till racern när jag börjar cykla hem från jobb igen i höst.
Den är nog bra, men är endast avsedd för elcyklar. Om din racer är en cykel utan elassistans har B&M ett bra sortiment av batterilampor eller dynamolampor också, men just IQ-XM är för elcyklar då den kräver din matning så att säga.
Cyklar du långt?
 
Bra poäng, får kika runt lite på deras hemsida, en batteridriven är väl mer lämplig.

Lådcykeln går numera att få med en lamputgång från kontrollboxen, men känns inte riktigt värt 1200kr för att byta ut den bara på grund av detta.

Racern är egentligen en cyclocross som jag satt smala däck på, helt utan eldrift =)
Har 32km hem från jobbet, pre-corona så försökte jag cykla hem från jobbet två dagar i veckan (samåker med partnern, och behöver ta mig hem själv två dagar), tar strax över timmen och ger mig ett träningspass istället för att åka kollektivt i 1.5h.
Behöver dock skaffa stänkskärmar :rofl:
 
P Pettttter skrev:
Själva mosfet kopplingen är egentligen inte svår schematiskt, se min simpla bild nedan. Går styrsignalen hög så leder NFET:en fullt och låter ström passera genom lampan.

Finns massor med passande FET:ar, här har jag filtrerat ut ett gäng som funkar [länk] så lite beroende på vad du kan få tag på. Men gärna så låg RDSon som möjligt (under 20mohm om du hittar) och hög VDSS (kanske >200V)

Men som någon skrev tidigare det finns kanske enklare färdigpacketerade lösningar. Men är du sugen på att löda och leka lite så finns ju möjlighet till en bättre och mer anpassad lösning. Jag rekommenderar att ladda ner LTspice som är ett gratis simuleringsprogram så kan du simulera innan du kopplar.
[bild]
N är jag lite ute på hal is (det finns en anledning till att jag mest jobbar med att programmera prylar som skall styra en Mosfet, inte konstruerar hårdvaran).

Jag tolkar ditt schema som att styrsignalen antingen ger en positiv spänning, eller inget alls (hög impedans). Man behöver även ha något som snabbt laddar ur gate. När du lägger på en positiv spänning på gate, så laddas en (ganska stor) parasitkapacitans upp inne i komponenten. Om du vill få den att strypa så måste den kapacitansen laddas ur (det var det min elektronikkonstruktör, jag nämnde högre upp, hade gjort fel, i hans konstruktion laddades den ur genom 100 kOhm). I "gamla hederliga" bipolära transistorer är parasitkapacitansen internt i storleksordningen picofarad eller bråkdelar av det, inget man behöver ta hänsyn till annat än i snabba switchar eller radiosammanhang, med väldigt höga frekvenser. Men i en powerMosFet kan det vara tiotals nanofarad. Vilket ger långa urladdningstider. Under tiden den laddar ur så stryper komponenten långsamt strömmen, och det blir hög förlusteffekt (=värme).
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ja du har rätt i att den kan behöva laddas ur snabbare. Men nu har vi ju inte så mycket info om styrsignalen så den biten har jag inte ritat in. Är det push-pull utgång så behövs inget. Men visst att dra ner gaten till jord med kanske 10k skadar inte, då behöver man inte försöka förstå styrsignalen. Men då måste man kontrollmäta så att styrsignalen verkligen är jord när den är låg så att det inte läcker en massa ström. Allt sånt är viktigt vid batteridrift.

Hade det varit i ett labb så hade man mätt upp allt med oscilloscope och sett till så att FETen jobbar i SOA(safe operating area), men hemmapularvarianten är nog att koppla och testa och känna om nåt blir varmt? :) och ta problemen efterhand.
 
Kan också behöva lägga in en gate resistor så inte FETen sänker det som är i andra ändan av styrsignalen. Börja med något litet, kanske 10 ohm, för samma där att saktar man mer för mycket så brinner FETen. Finns massa roliga möjligheter till röksignaler inom elektronik! :)
 
P Pettttter skrev:
Själva mosfet kopplingen är egentligen inte svår schematiskt, se min simpla bild nedan. Går styrsignalen hög så leder NFET:en fullt och låter ström passera genom lampan.

Finns massor med passande FET:ar, här har jag filtrerat ut ett gäng som funkar [länk] så lite beroende på vad du kan få tag på. Men gärna så låg RDSon som möjligt (under 20mohm om du hittar) och hög VDSS (kanske >200V)

Men som någon skrev tidigare det finns kanske enklare färdigpacketerade lösningar. Men är du sugen på att löda och leka lite så finns ju möjlighet till en bättre och mer anpassad lösning. Jag rekommenderar att ladda ner LTspice som är ett gratis simuleringsprogram så kan du simulera innan du kopplar.
[bild]
Äntligen LTspice-schema...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.