Har en elcykel med en utgång för belysning.

Nu är utgången bara på 6 V och max 0,5 A så det räcker inte riktigt till den belysning jag vill ha.
Alltså tänkte jag använda belysningsutgången till att driva ett relä som ger ström till belysningen direkt från batteriet (48 V nominellt).

Nu är mina elektronikskills lite begränsade, jag hade fixat detta med ett vanligt mekaniskt relä som kan drivas med 6 V inspänning. Men det måste väl finnas motsvarande solid state-grejer idag som kostar spottstyver och håller tills Finland vinner melodifestivalen?

Så vad är det jag söker efter?
Googlade på solid state relay men det fanns inte något vidare utbud när det gäller dc-dc och det var lite dyrt också så känns som jag är på fel spår med den söktermen.
 
Prova att söka på halvledarrelä. Om inte 6v och 48v är galvaniskt åtskilda borde du kunna styra det med ett par transistorer också.

Varför inte bara en strömbrytare som direkt manövrerar 48v?
 
Borde räcka med en mosfet, men om det går att köpa i en snygg kapsling vet jag inte om det finns.

Annars är nog solid state relay rätt term, kombinera med typ Arduino eller annan sökterm så bör du hitta med lämplig drivspänning.
 
A Avemo skrev:
Varför inte bara en strömbrytare som direkt manövrerar 48v?
Det skulle man absolut kunna göra, nog den enklaste lösningen.
Cykelns elsystem har dock en belysningutgång som redan styrs med en knapp både på cykelns display men också den lilla knappsats man har vid bromshandtaget. Så det är en klart mer elegant lösning att använda det som redan finns och är snyggt integrerat.

13th Marine 13th Marine skrev:
Borde räcka med en mosfet, men om det går att köpa i en snygg kapsling vet jag inte om det finns.
Här brister mina kunskaper, är inte MOSFET och transistorer i allmänhet sådana att de har variabel output beroende på inputen? Det är ju inte riktigt det jag behöver här, utan bara om ifall det kommer 6 V på inputen så ska den andra utgången slå till. Men visst, jag har "alltid" 6 V på inputen så output borde alltid bli densamma.
Eller har jag missförstått något?

Kapslingen löser sig, kommer behöva göra någon liten kopplingsbox för de mesta av elsystemet någonstans på hojen. Det är en större lastcykel så det finns gott om plats och vikten struntar jag i :)

A Avemo skrev:
Här finns det lite att välja på.
[länk]
[länk]
Tack, jag kikade runt lite på Farnell men vete tusan om jag blir klokare.
Nominell spänning är 48 V men då det är ett batterisystem kan spänningen vara upp till 54,2 V fulladdat, därför utgår jag från komponenter som har minst 60 VDC som driftspänning. Strömmen till belysningen kan också bli betydande vilket gör att jag vill ha minst 1 A som lägsta ström som reläet klarar. Då hamnar jag exempelvis på dessa två komponenter (räkna bort den i mitten) som kostar runt 160-170 kr/st + frakt och moms lika mycket till.

Skärmdump av en webbsida som visar tre elektroniska komponenter med specifikationer och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är bara lite förvånad av att det blir så dyrt, trodde att den här typen av komponenter är något man gödslar all modern hårdvara med så de borde vara billigare. Med tanke på den totala byggkostnaden för cykeln är det naturligtvis peanuts men det får mig mest att bli orolig för att jag är ute och cyklar bland fel komponenter.

Men kanske är det den höga effekten som den ska klara som ställer till det och biffar upp priserna, kikar man i den billigare änden så hamnar man på lägre spänning och lägre ström.
 
T tompaah7503 skrev:
är inte MOSFET och transistorer i allmänhet sådana att de har variabel output beroende på inputen?
Jo, men det används ofta i rent switchande sammanhang också. Det krävs dock en del funderande (eller bra exempelkopplingar) för att få till det med MOSFET. Om det är meningen att den skall switcha, så är det väldigt viktigt att den verkligen gör det också, alltså antingen helt öppen, eller helt stängd. Om den öppnar till 90% så blir det stora förlusteffekter i MOSFET komponenten, den blir för varm.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det skulle man absolut kunna göra, nog den enklaste lösningen.
Cykelns elsystem har dock en belysningutgång som redan styrs med en knapp både på cykelns display men också den lilla knappsats man har vid bromshandtaget. Så det är en klart mer elegant lösning att använda det som redan finns och är snyggt integrerat.



Här brister mina kunskaper, är inte MOSFET och transistorer i allmänhet sådana att de har variabel output beroende på inputen? Det är ju inte riktigt det jag behöver här, utan bara om ifall det kommer 6 V på inputen så ska den andra utgången slå till. Men visst, jag har "alltid" 6 V på inputen så output borde alltid bli densamma.
Eller har jag missförstått något?

Kapslingen löser sig, kommer behöva göra någon liten kopplingsbox för de mesta av elsystemet någonstans på hojen. Det är en större lastcykel så det finns gott om plats och vikten struntar jag i :)



Tack, jag kikade runt lite på Farnell men vete tusan om jag blir klokare.
Nominell spänning är 48 V men då det är ett batterisystem kan spänningen vara upp till 54,2 V fulladdat, därför utgår jag från komponenter som har minst 60 VDC som driftspänning. Strömmen till belysningen kan också bli betydande vilket gör att jag vill ha minst 1 A som lägsta ström som reläet klarar. Då hamnar jag exempelvis på dessa två komponenter (räkna bort den i mitten) som kostar runt 160-170 kr/st + frakt och moms lika mycket till.

[bild]

Är bara lite förvånad av att det blir så dyrt, trodde att den här typen av komponenter är något man gödslar all modern hårdvara med så de borde vara billigare. Med tanke på den totala byggkostnaden för cykeln är det naturligtvis peanuts men det får mig mest att bli orolig för att jag är ute och cyklar bland fel komponenter.

Men kanske är det den höga effekten som den ska klara som ställer till det och biffar upp priserna, kikar man i den billigare änden så hamnar man på lägre spänning och lägre ström.
Visst kan man använda transistorer och MOSFETar som förstärkarelement, då lägger man sig i det linjära området, men i detta fall så kör man på "öppna fullt".
Det är väldigt vanligt att använda dessa till att slå av och på kretsar,

Sålänge man hittar en som "öppnar fullt" vid tillräckligt låg inspänning så är man hemma.
Kommer dock inte på en på rak arm, får se om jag kommer ihåg att kika lite mer senare.
 
Man kan förenkla sin MOSFET design, och använda en färdig drivkrets. Det finns kretsar som bara tar en digital styrsignal in. Och som lämnar ut en lämplig styrspänning till MOSFETEN. De är lite overkill i det här fallet, de är avsedda för att switcha komponenten med hög frekvens. De innehåller en "strömspegel" som skapar en negativ utsignal till komponenten. Det gör att den kan switcha snabbare (switchastigheten beror på hur snabbt man kan ladda ur en intern "parasitkondensator"). En sådan drivkrets förenklar även om man inte behöver den höga switchhastigheten.

För ett par år sedan skrev jag som teknikkonsult mjukvara till en produkt som blandannat hade ett antal power MOSFET, behövde switcha 48V, 50A. Elektronikkonstruktören hade missat lite med switchhastigheten. Så det tog ca 300ms för MOSFETEN att strypa strömmen. Vi kände att det luktade varmt, hann få fram en IR kamera, och precis när vi tog bilden lossnade en powerMOSFET, lödtennet hade smält, så vi fick den på bild när den föll mot golvet.
 
  • Gilla
  • Haha
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Det finns också FETar som har lägre styrspännning och kan drivas direkt av logiknivåer.
 
Klart du ska använda en mosfet. Bara se till så den klarar spänningen (48 Vds) med god marginal och gatens tröskelvärde (gate Vth i databladet) är lägre än din styrsignal. Finns fetar med tröskelvärde ända ner till 1.5V om det tex är en 3.3V signal du har? En mosfet reglerar inte som du tänker dig så länge du är en bit över tröskelvärdet utan då är den fullt på. Är nog den vanligaste power switch komponenten i modern elektronik.

Beroende på om din styrsignal går hög eller låg när du aktiverar lampan så blir kopplingen och komponenten lite olika, googla NFET vs PFET
 
Kylningen är det som du behöver tänka på, det finns färdiga lösningar för detta. Skruva fast länkat SSR-relä på lämplig plats direkt på cykelns ram så har du inga problem med kylningen i alla fall.

https://www.kjell.com/se/produkter/...r/luxorparts-halvledarrela-3-32-v-25-a-p90764

Jag använder detta för att styra det mekaniska reläet till min hybridbils laddbox, men då har jag en kylfläns eftersom det sitter monterat i en låda.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Jag använder detta för att styra det mekaniska reläet till min hybridbils laddbox, men då har jag en kylfläns eftersom det sitter monterat i en låda.
Funkar det verkligen?
"Kraftigt halvledarrelä för styrning av AC-laster (ej DC)."
 
pacman42 pacman42 skrev:
Kylningen är det som du behöver tänka på, det finns färdiga lösningar för detta. Skruva fast länkat SSR-relä på lämplig plats direkt på cykelns ram så har du inga problem med kylningen i alla fall.

[länk]

Jag använder detta för att styra det mekaniska reläet till min hybridbils laddbox, men då har jag en kylfläns eftersom det sitter monterat i en låda.
Ja jag har sett detta men det står att den är för AC, inte för DC (specifikt "Kraftigt halvledarrelä för styrning av AC-laster (ej DC)"). AC-reläerna verkar i överlag vara billigare.
Sen undrar jag varför det krävs kylfläns, det betyder bara att där finns en effektförlust i komponenten och det vill man egentligen inte ha en med batteridriven mobil maskin som en elcykel. Helst har jag en komponent där hela effekten leds förbi till förbrukaren och inte förbränns i reläet...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Kylningen är det som du behöver tänka på, det finns färdiga lösningar för detta. Skruva fast länkat SSR-relä på lämplig plats direkt på cykelns ram så har du inga problem med kylningen i alla fall.

[länk]

Jag använder detta för att styra det mekaniska reläet till min hybridbils laddbox, men då har jag en kylfläns eftersom det sitter monterat i en låda.
En FET som bara switchas av/på en gång per tripp behöver inte kylas för dom strömmarna vi pratar om här. Eller vad är det för monster till lampa du (TS) tänkt driva? =)
 
T tompaah7503 skrev:
Ja jag har sett detta men det står att den är för AC, inte för DC (specifikt "Kraftigt halvledarrelä för styrning av AC-laster (ej DC)"). AC-reläerna verkar i överlag vara billigare.
Sen undrar jag varför det krävs kylfläns, det betyder bara att där finns en effektförlust i komponenten och det vill man egentligen inte ha en med batteridriven mobil maskin som en elcykel. Helst har jag en komponent där hela effekten leds förbi till förbrukaren och inte förbränns i reläet...
Den blir inte särskilt varm, har en känsla av att det är för att förlänga livslängden i huvudsak.

Missade att det stod "ej DC" på den, det stod inte det på den jag beställde på nätet (säkert felmärkt där).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.