Finns det någon här som är påläst kring skillnaderna på deras dörrsystem? Original verkar begränsad till att inte kunna ha mjukstängning eller LED tex..

Är det värt med 2000kr till för att byta modell och lägga till mjukstängning?

Ska man kika på annan tillverkare? Tips?

Det rör sig om ett 190cm brett utrymme, 250cm högt. Hos Elfa landar det på ca 10k, beroende på tillval.
 
Vi valde snäppet över billigaste, Vista tror jag. Ångrar inte valet, mjukstängning är värt mycket.
Sen skiljer de olika modellerna på max bredd på dörr, hur skenorna ser ut, vilka material du kan ha, etc.
Jag var på Bauhaus nyligen och tittade på olika modeller och står fast vid att Vista var rätt val.
 
BirgitS
Tekniker Tekniker skrev:
Ska man kika på annan tillverkare? Tips?
Du kan titta på Mirro också. Så vitt vi kunde bedöma så var det samma kvalitet på deras skjutdörrar som på Elfas men normalt till lite lägre pris (vi jämförde inte med Elfa original utan med typer typ Vista). Sen blev det Elfas ändå eftersom det råkade vara extrapris på Elfas just då.
 
P pjkw skrev:
Vi valde snäppet över billigaste, Vista tror jag. Ångrar inte valet, mjukstängning är värt mycket.
Sen skiljer de olika modellerna på max bredd på dörr, hur skenorna ser ut, vilka material du kan ha, etc.
Jag var på Bauhaus nyligen och tittade på olika modeller och står fast vid att Vista var rätt val.
Tack, jag ska åka dit och kika. Har kollat tidigare men tyckte inte deras utställning gav så mycket. Gamla slitna dörrar.

Men det är sant, såg på Elfas hemsida att golvskenan såg mer slim ut på vissa varianter.
Skiljer det nått i hjulen? Rullar vissa tystare eller mjukare? Typ plasthjul eller gummihjul?

Det är synd att Elfa inte redogör detta tydligare på sin hemsida.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan titta på Mirro också. Så vitt vi kunde bedöma så var det samma kvalitet på deras skjutdörrar som på Elfas men normalt till lite lägre pris (vi jämförde inte med Elfa original utan med typer typ Vista). Sen blev det Elfas ändå eftersom det råkade vara extrapris på Elfas just då.
Tack, kan man se dem i butik? Har sett dem när jag googlat runt lite, även kvikk verkar ha dörrar. Samt skånska byggvaror. Men det senare verkar bara vara online.
 
BirgitS
Det är några år sen men då hade en XL Bygg både Elfa och Mirro i sitt sortiment så vi kunde gå mellan dörrarna och känna precis hur de var.
Här hittar du affärer som säljer Mirro och vilka som har en utställning: https://www.mirro.se/sv/butiker/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är några år sen men då hade en XL Bygg både Elfa och Mirro i sitt sortiment så vi kunde gå mellan dörrarna och känna precis hur de var.
Här hittar du affärer som säljer Mirro och vilka som har en utställning: [länk]
Tack!

var iväg och kollade idag. Mirro är bättre än Elfa, helt klart. Rullar tystare, rejälare mjukstop, men också rejälare pris. Kvik ska ha 5k, Elfa runt 9 och Mirro 13.

dessa ska sitta i ett sovrum, så det blir en avvägning med tanke på att man inte använder det så ofta.
 
Kan tipsa om att bygga egna för en bråkdel av priset. Du köper skenor och beslag och gör dörrarna av mdf som du målar och formar som du själv vill
Egengjorda grå garderobsdörrar i MDF med rutmönster, skenor och beslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målad MDF-dörr med diagonala linjer som skapar ett geometriskt mönster mot en takbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DIY garderobsdörrar av MDF med diamantmönster och gyllene handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O olofh skrev:
Kan tipsa om att bygga egna för en bråkdel av priset. Du köper skenor och beslag och gör dörrarna av mdf som du målar och formar som du själv vill
[bild] [bild] [bild]
Snyggt! Dock så ska jag ha spegeldörrar så den ekonomiska vinsten blir nog i så fall marginell och med en dotter så finns väldig lite tid för ett sådan projekt.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Tänkte uppdatera denna tråd med att det till slut blev Kvik som fick bli leverantör. Leverans i November.
 
Vi ska själva beställa snart och behöver specialbeställa pga höjd 2180. Nyfiken på hur det blev, är ni nöjda? (förutsatt att ni hunnit få upp grejorna med en dotter som hjälpreda :) )
 
F Fejkskåningen skrev:
Vi ska själva beställa snart och behöver specialbeställa pga höjd 2180. Nyfiken på hur det blev, är ni nöjda? (förutsatt att ni hunnit få upp grejorna med en dotter som hjälpreda :) )

Jadå! Helt nöjd, köpte med mjukstängare. Riktigt besviken att de skickar med borr och skruv och förutsätter att jag ska mäts ut var hålen ska vara och borra själv. Alla mått verkar standard så att detta inte görs från fabrik tycker jag är dåligt. Annars hyfsat plug and play med bra känsla. (y)
 
  • Gilla
Fejkskåningen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.