Jag köpte två utomhusarmaturer av fabrikat Konstsmide från Bygghemma. Det visade sig när jag packade upp att det blivit något fel i galvaniseringen så de såg helt enkelt förjävliga ut.
Kontaktade Konstsmide direkt och bifogade bilder, de svarade att så ska det inte se ut så de ville ta tillbaka armaturerna.
Själva returen behövdes dock hanteras av Bygghemma.... Kontaktade deras support i April/Maj, de bad om ordernummer som lika som andra sagt är helt omöjligt att få fram efteråt då det bara står att ordern är avslutad när man klickar i mailet.
De löste det tillslut genom sökning i sitt system så ett ärende startades.... Efter flera veckor utan kontakt så fick jag mail med idiotiska frågor. Jag bifogade bilderna igen som de redan fått innan också och svarade på de dumma frågorna samt att jag påtalade att tillverkaren redan sagt att dessa ska i retur så det är ju ett ärende de löser på fem minuter om viljan finns..
Veckor gick utan någon kontakt alls förutom ett mail där de talade om att de inte glömt bort ärendet.
Jag kontaktade Konstsmide igen och de sökte i sina system men kunde inte hitta någon reklamation från Bygghemma.
När jag skrev till Bygghemma och påtalade att tillverkaren inte ens fått någon reklamation så svarade de att tillverkaren ljuger och att armaturerna ska i retur, de ska skicka fraktsedel.
Sedan gick ett antal veckor till utan att fraktsedel kommit så jag skrev och frågade hur det går?
Fick några veckor efter det ett mail att nu har de skickat fraktsedel med posten och jag lämnade in godset till DHL-ombudet i lördags. Såg på fraksedeln att godset åker direkt till Konstsmide så nu är det "bara" pengarna som ska återbetalas... Jag har ingen förhoppning om att återbetalningen ska ske fortare än de drygt fyra månader det tog att reklamera varor som leverantören redan sagt att de ska ta tillbaka.
Instämmer i vad andra sagt... Handla inget där som skulle kunna bli fel även om priset är bättre, det är inte värt det när man behöver kontakta supporten.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Den stora frågan är väl hur Konstsmide från allra första början kunde leverera ut saker som såg helt fördjävliga ut?
 
useless useless skrev:
Den stora frågan är väl hur Konstsmide från allra första början kunde leverera ut saker som såg helt fördjävliga ut?
Ja, det kan man undra eller om problemet dök upp senare, jag hade de i lådor i ett par månader innan de skulle monteras.
Konstsmide tog dock sitt ansvar omgående och ville ha retur som bygghemma behövde flera månader på sig för att genomföra
 
Man kan ju undra varför det funkar så dåligt? Har Bygghemma satt i system att förhala alla reklamationer med förhoppningen att kunden tröttnar, eller har man slimmat organisationen så mycket att man har en enda person som på deltid (vid sidan av jobbet med att skriva positiva omdömen på nätet) jobbar med alla reklamationer?
 
  • Haha
  • Gilla
Anneli123 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man kan ju undra varför det funkar så dåligt? Har Bygghemma satt i system att förhala alla reklamationer med förhoppningen att kunden tröttnar, eller har man slimmat organisationen så mycket att man har en enda person som på deltid (vid sidan av jobbet med att skriva positiva omdömen på nätet) jobbar med alla reklamationer?
Skulle tro att det är personaltätheten som avgör....
 
P petererlandsson1194 skrev:
Skulle tro att det är personaltätheten som avgör....
Att vara FÖR generös med reklamationer är förstås inte bra för ett företag, här agerar de ju "mellanhand" då det verkar som varorna lagerförs och skickas direkt från deras leverantör. Då ökar nog komplexiteten mot de som gör en egen bedömning och tar "smällen" själv mot leverantören om reklamationen inte går igenom.

Jag tror dock att det är viktigt, vissa handlare upplever jag alltid hanterar reklamationer bra, tex Jula har alltid tagit emot en trasig vara och ersatt, medan andra "krånglar" med reklamationer. Lika med lågprisgaranti. Bauhaus krånglar ofta och vrider på det så att den inte gäller pga olika anledningar. Hornbach har aldrig nekat mig garantin. Jag har svårt att tro att det är den enskilde medarbetaren som är sämre på det ena eller andra stället, utan snarare att organisationen är sådan att det "straffas" eller ifrågasätts om medarbetaren varit för frikostig med en reklamation eller en prisgaranti. Sett till köpupplevelsen så tror jag de tjänar på att vara smidiga, då iallafall jag kanske använder prisgaranti eller reklamerar i 5-10% av köptillfällena, alla andra handlas på fullpris. Även om de bjuder mig på detta så vinner de igen det på alla andra köp jag gör. Sen, om Byggahemma har så usel frakt att de förstör 50% av varorna vid leverans är ju det ett annat problem. Kunden bör hållas skadeslös i alla fall...
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man kan ju undra varför det funkar så dåligt? Har Bygghemma satt i system att förhala alla reklamationer med förhoppningen att kunden tröttnar, eller har man slimmat organisationen så mycket att man har en enda person som på deltid (vid sidan av jobbet med att skriva positiva omdömen på nätet) jobbar med alla reklamationer?
Utan att veta skulle jag tippa på att de har växt lite för fort samt använder sig av någon form av outsourcad kundtjänst då de verkar ha ytterst dålig koll på saker. Jag tycker synd om de som behöver sitta där och svara på samtal då de inte lär känna att de gör ett särskilt bra jobb.

Har själv jobbat inom e-handel för ett par större företag i tio år och min erfarenhet är att man i längden tjänar på att vara lite för snäll med reklamationerna. Ett av företagen hade en mycket striktare policy tidigare och det ledde bara till att vi förlorade kunder permanent.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
MultiMan
@pingflood : En engagerad kundtjänst är väldigt viktigt i många sammanhang.

Ett aktuellt exempel för egen del är Telia som förra året sparkade hela eller delar av sin svenska kundtjänst och outsourcade den för att spara pengar. Redan innan detta hade deras kundtjänst stadigt försämrats senaste åren, men för 2 år sedan så lyckades de övertala mig att stanna kvar med ett erbjudande som båda tjänade på.

I år fick jag vänta 40 minuter(!) för att tala med en otrevlig 20-åring som snarast var glad att jag lämnade som oavbruten Telia-kund sedan mer än 30 år.
 
Jag får väl väga upp kritiken lite då med en egen historia om en beställning från Bygghemma...
Jag behöver tre stycken sidohängda brandklassade träfönster med allmogeprofil. 'Problemet' är att de fem offerterna jag har fått från både lokala företag och ett par större fönsteråterförsäljare landade mellan ~28 000 och 45 000:- medans Bygghemma ville ha runt 15 000:- för samma fönster från Traryd. Det var lite olika tillverkare i de andra offerterna, men samma typ av fönster med samma specifikationer.
Den prisskillnaden (och det faktum att bygget inte står och faller med leveransen) gjorde att jag trots all kritik valde att handla från Bygghemma.

- Den 22/8 beställde jag tre st Traryd-fönster därifrån enligt mina specifikationer. Planerad leveranstid 6-8 veckor.

- Den 24/8 uppdaterades ordern med följande:
Din order har blivit uppdaterad med skeppningsdatum 13/10. Det är datumet då dina varor skickas från lagret. När varan lämnat lagret kommer du inom 2-3 arbetsdagar bli aviserad av fraktbolaget.

- Den 13/10 Fick jag en ny upptatering:
Din vara/varor är nu på väg och vi har uppdaterat din order med sändningsnummer eller sändningsinformation.
Samma dag kom ett SMS från DHL där jag kunde välja om jag ville ha varan utkörd den 15/10, utkörd någon annan dag eller om jag ville hämta på terminalen.

- Den 15/10 levereras fönstren av en trevlig DHL-chaufför. Allt verkar stämma enligt min beställning som tur är...


Om det bara var tur som gjorde att dom nästan två månader i förväg visste exakt vilken dag fönstren skulle vara klara och att DHL bara kör ut till mitt område två dagar i veckan vet jag inte, men iallafall väldigt bra precission.
Eller så kanske dom hade fönstren i lager hela tiden och bara bokade leverans 7 veckor fram i tiden?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag får väl väga upp kritiken lite då med en egen historia om en beställning från Bygghemma...
Jag behöver tre stycken sidohängda brandklassade träfönster med allmogeprofil. 'Problemet' är att de fem offerterna jag har fått från både lokala företag och ett par större fönsteråterförsäljare landade mellan ~28 000 och 45 000:- medans Bygghemma ville ha runt 15 000:- för samma fönster från Traryd. Det var lite olika tillverkare i de andra offerterna, men samma typ av fönster med samma specifikationer.
Den prisskillnaden (och det faktum att bygget inte står och faller med leveransen) gjorde att jag trots all kritik valde att handla från Bygghemma.

- Den 22/8 beställde jag tre st Traryd-fönster därifrån enligt mina specifikationer. Planerad leveranstid 6-8 veckor.

- Den 24/8 uppdaterades ordern med följande:
Din order har blivit uppdaterad med skeppningsdatum 13/10. Det är datumet då dina varor skickas från lagret. När varan lämnat lagret kommer du inom 2-3 arbetsdagar bli aviserad av fraktbolaget.

- Den 13/10 Fick jag en ny upptatering:
Din vara/varor är nu på väg och vi har uppdaterat din order med sändningsnummer eller sändningsinformation.
Samma dag kom ett SMS från DHL där jag kunde välja om jag ville ha varan utkörd den 15/10, utkörd någon annan dag eller om jag ville hämta på terminalen.

- Den 15/10 levereras fönstren av en trevlig DHL-chaufför. Allt verkar stämma enligt min beställning som tur är...


Om det bara var tur som gjorde att dom nästan två månader i förväg visste exakt vilken dag fönstren skulle vara klara och att DHL bara kör ut till mitt område två dagar i veckan vet jag inte, men iallafall väldigt bra precission.
Eller så kanske dom hade fönstren i lager hela tiden och bara bokade leverans 7 veckor fram i tiden?
Fick också offert på 45 000.- men hos bygghemma. se 33 000.-, kom på samma sätt som för dig inom 6-8 veckor. Enbart positiv.
 
useless useless skrev:
Jag får väl väga upp kritiken lite då med en egen historia om en beställning från Bygghemma...
Jag behöver tre stycken sidohängda brandklassade träfönster med allmogeprofil. 'Problemet' är att de fem offerterna jag har fått från både lokala företag och ett par större fönsteråterförsäljare landade mellan ~28 000 och 45 000:- medans Bygghemma ville ha runt 15 000:- för samma fönster från Traryd. Det var lite olika tillverkare i de andra offerterna, men samma typ av fönster med samma specifikationer.
Den prisskillnaden (och det faktum att bygget inte står och faller med leveransen) gjorde att jag trots all kritik valde att handla från Bygghemma.

- Den 22/8 beställde jag tre st Traryd-fönster därifrån enligt mina specifikationer. Planerad leveranstid 6-8 veckor.

- Den 24/8 uppdaterades ordern med följande:
Din order har blivit uppdaterad med skeppningsdatum 13/10. Det är datumet då dina varor skickas från lagret. När varan lämnat lagret kommer du inom 2-3 arbetsdagar bli aviserad av fraktbolaget.

- Den 13/10 Fick jag en ny upptatering:
Din vara/varor är nu på väg och vi har uppdaterat din order med sändningsnummer eller sändningsinformation.
Samma dag kom ett SMS från DHL där jag kunde välja om jag ville ha varan utkörd den 15/10, utkörd någon annan dag eller om jag ville hämta på terminalen.

- Den 15/10 levereras fönstren av en trevlig DHL-chaufför. Allt verkar stämma enligt min beställning som tur är...


Om det bara var tur som gjorde att dom nästan två månader i förväg visste exakt vilken dag fönstren skulle vara klara och att DHL bara kör ut till mitt område två dagar i veckan vet jag inte, men iallafall väldigt bra precission.
Eller så kanske dom hade fönstren i lager hela tiden och bara bokade leverans 7 veckor fram i tiden?
Det var nog bara tur :)

Det största problemet är när något är knas. Jag har ett ärende hos dem gällande en robotgräsklippare. Skickade in min reklamation i mitten på Juli, fortfarande inte löst. Då har jag mailat, ringt, klagad på FB och dessutom har tillverkaren legat på dem att skicka en ny robot, för de är intresserad att få in min gamla robot.

Fick ett mail för 1 månad sedan att inom kort skulle de skicka en ny robot. Har inte dykt upp ännu. Jag skickade för 2 veckor sedan vad de menade inom kort. Fick svar nu 2 veckor senare att det är något knas och min robot har inte skickats.

Skandalöst tycker jag hur man behandlar sina kunder. Det finns i konsumentköplagen att de ska behandla en reklamation inom skälig tid annars ska man ha pengar tillbaka, 3 månader är inte skälig tid. Men det tar väl flera månader att få tillbaka pengar också.

Kommer aldrig att beställa något från dom igen. Bättre att betala lite extra och få bra kundservice.
De gjorde jag nu senast gällande el-element. Tog en firma i närheten där jag själv hämtar upp elementen. Kunde hämta upp dem efter 2 dagar . Lite dyrare, inte mycket, men det är det värt.
 
Redigerat:
Är det inte så att de bara lägger ordern och beställer frakten, det är underleverantören som levererar. Om man slipper få levererat med DSV (utan DHL) så kommer det om allt klaffar gå precis lika bra som lär underleverantören levererar till någon annan. Men om det strular... Så är det byggahemma och inte underleverantören man har kontakt med, och då börjar nog eländet. Eller om DSV tappar bort eller skadar paketet. Undrar om man betalar med kreditkort, om man istället för att försöka få pengarna åter från byggahemma helt enkelt pratar med sitt kortföretag och vägrar betala pga utebliven leverans eller fel på produkt. Så får de krångla med byggahemma. Kanske får man de felaktiga grejorna gratis.
 
M mblom skrev:
Bättre att betala lite extra och få bra kundservice.
Ja, det är min uppfattning också, men i det här fallet skulle det bli tre gånger så dyrt att handla av den trevliga lokala firman.
Men nånstans har ju Bygghemma bevisligen skurit ner på sina kostnader...
 
Jag kommer inte ihåg exakt när jag skrev senast men jag väntar fortfarande den ena av mina återbetalningar. Priset kommer inte vara en avgörande faktor för mig nästa gång.

Och precis som någon precis sa, bygghemma fungerar bra så länge som det går som det ska. Det är dock en omöjlig uppgift att hantera om något blir fel.
 
F Fredrik7865 skrev:
Jag kommer inte ihåg exakt när jag skrev senast men jag väntar fortfarande den ena av mina återbetalningar. Priset kommer inte vara en avgörande faktor för mig nästa gång.

Och precis som någon precis sa, bygghemma fungerar bra så länge som det går som det ska. Det är dock en omöjlig uppgift att hantera om något blir fel.
Har du betalat med klarna eller kreditkort? Jag skulle testa att prata med dem. Många som beställt varor från firmor som konkursat har sluppit betala dem, så länge de betalt med ett betalsätt som täcker detta = kreditkort. Därav försöker jag alltid betala med kreditkort eller paypal (eller klarna i sista hand), aldrig med bankkort eller banköverföring om det är ett företag man inte litar på till 100%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.