Det verkar vara lite snålt med microinvertrar i Sverige och svårt att se om utländska går att programmera så att elbolaget godkänner dem, blir ju väldigt dyrt om man ska betala 1500kr per panel https://www.solshoppen.se/collectio...elriktare-enphase-energy-for-60-cells-paneler
jämfört med dessa som kostar betydligt mindre:
https://www.ebay.com/itm/300W-Grid-...039626?hash=item2640083f8a:g:ox4AAOSwNlNfBuFd
https://www.ebay.com/itm/WVC-600-12...391067?hash=item1cf085e51b:g:HMEAAOSw6vtfMmVE

Hittade datablad för en variant men inte rätt standard (EN50438) för just den delen, står if etc sist i listan :) så kanske är även den med.
Design Compliance
NB/T32004:2013,NB/T32004:2013,EN61000-3-2,EN62109,VDE0126,UL1741 etc.

Min tanke med microinvertrar är att jag kan börja smått och sedan bygga ut när jag vill/kan :)
 
varför ska du ha en för varje panel?

Det lär man väll knappast tjäna på även om man har viss skuggbildning
 
  • Gilla
Lasnis och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Nä man kan köpa större också, 600w, 1200w osv men som jag skrev ovan så är tanken att kunna börja smått och sedan bygga på utan begränsningar.
Med en sån här billigt på 250w så skulle man i princip kunna koppla in en solcell och börja sälja el (blir nog inte så mycket sållt dock )
Det är ju inte alla som vill eller kan investera 50-100000kr direkt.
Och det blir ju ungefär samma kostnad om man köper sådana här på totalt 5kw som att köpa en stor på 5kw, medan den enda jag hittade i Sverige blir mycket dyrare.
Dessutom har man ju mer kontroll på cellerna och kan lättare se om en går sönder.
Och fler saker som kan gå sönder också
 
Solcellsmodulväxelriktare(mikro-växelriktare) är tänkta för småanläggningar t.ex. balkonganläggningar där man bara har ett fåtal paneler. Kan vara 1 till 4 solcellspaneler. För dem som bor i lägenhet.
Ingen bygger stora anläggningar med sådana, eftersom det blir mycket dyrare än en enda växelriktare, som dessutom monteras skyddat inomhus. Solcellsmodulväxelriktare som monteras på tak blir utsatta för väder och vind och kan nog gå sönder.
Med en liten solcellsmodulväxelriktare och 4 st solcellspaneler på vardera 300 Wp ger installerad effekt 1200 Wp. Om optimalt riktade får du ca 1200 kWh/år. Om inkopplade på elnätet till ett enfamiljshus förbrukar ni troligen allt själva och blir inget att sälja.
Du ska ha en elektriker som fast kopplar in din(dina) solcellsmodulväxelriktare, bara det kan kosta 5000 kr. Du blir bara besviken om din avsikt är att sälja ström med en så liten anläggning. Skaffar du solcellsmodulväxelriktare tillverkade lågprisländer, och dessutom köps utomlands, kan du nog glömma allt vad garantier heter. Än värre, de är kanske inte tillåtna att koppla till svenska elnätet. Då har du lagt ut en massa pengar på elektronik som är olaglig att använda i Sverige.

Däremot om du anser det vara din hobby då kan det vara meningsfullt för att lära dig. På sin hobby tjänar man inget utan är istället beredd att lägga mycket pengar.

Varför inte välja en vanlig växelriktare av god kvalitet Fronius Symo 6.0-3-M. Österrikisk tillverkare. De är godkända för svensk elnätet och det finns tusentals redan i Sverige och en elektriker kopplar snabbt in en sådan. Den ger 3-fas växelström och kan ge max 6,0 kW uteffekt. Kostar ca 17000 till 20000 kr. Det finns en liten på 3 kW också, men kostar ca 14000 - 17000 kr. På en Fronius Symo 6.0-3-M kan du minst ha ca 6 solcellspaneler vardera på 325 Wp och efterhand bygga ut till max ca 12,0 kWp solcellspaneler, vilket motsvarar ca 36 st solcellspaneler på 325 Wp.
Kolla här där du kan se hur du kan koppla, ställ ner inverter min till 0, annars kan den inte räkna med så få som 6 st paneler.
https://fronius.solarconfigurator.de/solar.configurator/quick
Som du ser funkar det med 6 st 325 Wp paneler. När du bygger ut är det bara att skaffa fler solcellspaneler och montagematerial och koppla in de nya till växelriktaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jo men om man fick det godkänt med denna typen av mikroinverter så skulle jag kunna installera 4st sådana 1200w = 4.8kw för ca 10000kr inkl moms + installationskostnaden som blir ungefär lika hög som för 5kw varianten.
Dessutom känner jag en elektriker så kan nog få det lite billigare samt att jag hjälper till.

Eller förbereda för att det ska fungera med 5kw och endast börja med en styck så blir det inte så mycket extra för att lägga till ytterligare senare.

Avsikten är inte att sälja ström utan att använda den själv så mycket som möjligt men det är ju svårt utan att koppla in den på elnätet i huset.
 
" Än värre, de är kanske inte tillåtna att koppla till svenska elnätet. Då har du lagt ut en massa pengar på elektronik som är olaglig att använda i Sverige."
Ja det var ju därför jag startade denna tråden :)
 
Om du vet att det blir många kW med tiden.
Varför inte köpa en inverter av de märken som är kända för kvalitet.
De minsta köps i Sverige eller Tyskland för ca 15000kr. De har två DC Strängar.
Då kan du börja med 6st paneler i en sträng. Sen bygger du ut med vad de tål enligt specifikation.

Tänk på att paneler väldigt sällan ger märkeffekt. Det är skugga, moln, snö, dålig solvinkel osv.
Du kan underdimensionera inverter med andra ord vad gäller Watt men ej Volt.
 
  • Gilla
PPB5
  • Laddar…
Jo det är väl just det med att den kostar 15000 + paneler + inkoppling, hade varit roligt att kunna börja direkt lite smått istället för att vänta eller låna pengar till det, ekonomin tillåter inte riktigt den investeringen just nu.
 
Fick du någon klarhet i detta med microinverters.
 
P pwb skrev:
Fick du någon klarhet i detta med microinverters.
Nej tyvärr, la det på is tillsvidare.
 
Hej,
Det finns minst en Micro-inverter på Rikta-rätt listan. (https://www.energiforetagen.se/ener...eller/rikta-ratt--vaxelriktare-for-solceller/)
Så det ska nog inte vara några problem.

APSystem YC600 tittar jag själv på. Den klarar 2 paneler. Har räknat lite på detta och det är faktiskt billigare per watt med en Microinverter än en sträng inverter om man räknar på en mindre anläggning (0-3kw). Iaf samma pris. Själv har jag ett land-ställe med liten förbrukning men otroligt bra solläge. Funderar på 4 paneler och två Microinvertrar. Blir då ca 1,4kw installerad effekt.

MvH
Johan
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.