Jag börjar misstänka att elementsystemet läcker någonstans i bjälklaget, och jag har ingen aning om hur jag ska kolla upp det.

Jag har ett hus från 40-talet med en luft/vatten VP i källaren och mycket tjocka elementrör som går både i bottenplatta och i bjälklaget.
Bjälklaget är i betong, ovan det på markplan ligger kutterspån och trägolv. Elementrören sticker upp precis där elementen är. Vad jag kan se är de oisolerade överallt utom i pannrummet.
Så, varför tror jag att det finns en läcka?
De senaste 2 åren har jag inte behövt fylla på vatten i systemet.
Men i början av året kortade jag av ett rör som tidigare gått upp till ett expansionskärl på vinden. Det är nu en blindgångare och det var i vägen när jag byggde ett skafferi.
Jag anlitade en rörmokare som stängde av vattnet, kapade röret och pluggade det under golvnivå.
Jag kände då att röret kunde röra sig ganska mycket i sidled, och jag har tidigare sett rör som börjat läcka i skarvar när det flyttats i sidled. Men nästa skarv på röret sitter någonstans under mitt golv, ingen aning om var.
Efter det pluggats så körde vi igång systemet igen, inga fel upptäcktes.

Nu har det gått ett halvår och jag har vid tre tillfällen sett att mängden vatten i systemet har minskat (mätare på värmepumpen) så att jag behövt fylla på för att gå tillbaka till normalt läge.
Inte enormt mycket, men jag vet att det inte hänt de föregående två åren.

Jag har ingen aning om hur jag ska ta reda på om det faktiskt är en läcka någonstans och i så fall var.
Det är bra att det är betongbjälklag, det lär inte smälta bort av vattnet, men jag antar att vatten skulle resultera i att kutterspånet och mitt golv börjar mögla underifrån. Det känns inte så produktivt att börja riva upp parkettgolvet på måfå.

Tips på vad jag ska göra mottages tacksamt!
 
Det låter konstigt att röret upp till expantionskärlet på vinden skulle varit i bruk över huvud taget. Det är med största sannolikhet redan kapat nere inkällaren i samband med att värmepumpen installerades och det öppna expantionskärlet ersattes med ett tryckkärl nere i källaren.
Så att röret rör på sig är väl för att det hänger löst och troligen är kapat i källaren uppe vid taket där det går upp genom bjälklaget.
 
Rätt vanligt att man efter arbete på systemet inte får fyllt helt och att ni efter hand släpper ut luft och trycket minskar. Har behövt lufta mycket, är en autoluftare installerad.

Ställ också en uppsamling under övertrycks ventilen så ser du om de kommer ut något där.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det låter konstigt att röret upp till expantionskärlet på vinden skulle varit i bruk över huvud taget. Det är med största sannolikhet redan kapat nere inkällaren i samband med att värmepumpen installerades och det öppna expantionskärlet ersattes med ett tryckkärl nere i källaren.
Så att röret rör på sig är väl för att det hänger löst och troligen är kapat i källaren uppe vid taket där det går upp genom bjälklaget.
Så borde det vara, det sa rörmokare också. Men tyvärr så var det inte alls så.
Rörmokaren sågade nämligen lite i det först och det började spruta varmvatten, så nog var det trycksatt alltid.

Är det normalt ett dedikerat rör från källaren upp till expansionskärl? I så fall kanske det skulle gå att hitta vilket rör det är i källaren och plugga det där tänker jag? Fast med min otur lär det ju vara förbundet med något element som då blir iskallt i vinter.

Det var tidigare en oljepanna i pannrummet. Men det hade du antagligen listat ut för att det funnits ett expansionskärl.
 
Ja det är helt normalt, och tror att det skall vara så, med ett dedikerat rör upp till expansionskärlet, och ett skvallerrör som går tillbaka från kärlet ned till källaren.
 
Jag skulle ge det tid! Efter att jag par bytt vatten i systemet har det ofta tagit ca 2 år till det stabiliserar sig och slutar fälla ut luft med resultatet att trycket sjunker.
 
T topmount skrev:
Rätt vanligt att man efter arbete på systemet inte får fyllt helt och att ni efter hand släpper ut luft och trycket minskar. Har behövt lufta mycket, är en autoluftare installerad.

Ställ också en uppsamling under övertrycks ventilen så ser du om de kommer ut något där.
Intressant det där med övertrycksventil. Jag kanske måste återkomma imorgon med en bild på det jag gissar är en övertrycksventil, men jag kan absolut ställa en hink under där och dokumentera vad som rinner ut.
Visst är det den ventilen jag vrider på när jag vill tömma systemet?
 
GoC GoC skrev:
Ja det är helt normalt, och tror att det skall vara så, med ett dedikerat rör upp till expansionskärlet, och ett skvallerrör som går tillbaka från kärlet ned till källaren.
Ok, jag ska kolla lite mer i källaren då och se vad jag kan hitta. Tack för tipset.
Något skvallerrör fanns inte från vinden och ned. Det kanske någon avskaffat tidigare. Det här huset har upplevt en hel del under sin tid innan jag flyttade in.
 
H Hank_Ö skrev:
Intressant det där med övertrycksventil. Jag kanske måste återkomma imorgon med en bild på det jag gissar är en övertrycksventil, men jag kan absolut ställa en hink under där och dokumentera vad som rinner ut.
Visst är det den ventilen jag vrider på när jag vill tömma systemet?
Ja det är den, en röd ratt, dom har en förmåga att börja läcka lite.
Men om rörmokaren tömde systemet för att kapa ledningen till gamla expansionskärlet, så har det fyllt på med nytt vatten. När vattnet förlorar sitt fria syre så avtar volymen lite och du måste fylla på för att kompensera. Har du stor volym med grova rör så är det fullt möjligt att du behöver göra det ett par gånger.
Det fria syret reagerar med järnet i ledningar och element och bildar den svarta ”rosten” i vattnet.
 
H Hank_Ö skrev:
Så borde det vara, det sa rörmokare också. Men tyvärr så var det inte alls så.
Rörmokaren sågade nämligen lite i det först och det började spruta varmvatten, så nog var det trycksatt alltid.

Är det normalt ett dedikerat rör från källaren upp till expansionskärl? I så fall kanske det skulle gå att hitta vilket rör det är i källaren och plugga det där tänker jag? Fast med min otur lär det ju vara förbundet med något element som då blir iskallt i vinter.

Det var tidigare en oljepanna i pannrummet. Men det hade du antagligen listat ut för att det funnits ett expansionskärl.
Det ska vara ett separat rör från panna till expansion så det borde rimligen finnas i pannrummet.
 
Har du ersatt expansionkärlet på vinden med ett nytt i källaren?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Har du ersatt expansionkärlet på vinden med ett nytt i källaren?
Nej. Det var gjort sedan tidigare.
Kan vet inte när. Kan bara gissa att det gjordes 2009 då värmepumpen installerades.

Det syns tydligt på vinden att det varit ett expansionskärl där som läckt vatten och orsakat en skada i golvet, det finns också ett hål i taket där det gått ut ett rör. När jag flyttade in var det bara ett pluggat rör som kom från källaren kvar. (samma rör som jag kapade på våningen under)
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ja det är den, en röd ratt, dom har en förmåga att börja läcka lite.
Men om rörmokaren tömde systemet för att kapa ledningen till gamla expansionskärlet, så har det fyllt på med nytt vatten. När vattnet förlorar sitt fria syre så avtar volymen lite och du måste fylla på för att kompensera. Har du stor volym med grova rör så är det fullt möjligt att du behöver göra det ett par gånger.
Det fria syret reagerar med järnet i ledningar och element och bildar den svarta ”rosten” i vattnet.
Jag letade i pannrummet efter rör till expansionskärl men det finns inga rör där som det skulle kunna vara. :cry:

Bild på röd ventil
Röd ventil på kopparledning med texten "LK ARMATUR 2,5 bar" i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det där är,säkerhetsventilen.
Kolla så det inte läcker ur skvalleröret från den.
 
Det är inget skvallerrör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.