Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Men var inte detta mosters förslag?
Jo, fel av mig.. trodde du frågade om den bilden!

Mitt förslag är snarlikt, men gränsen till höger är mer rak så att den inte smalnar av och skär in framför vårt eget hus

ytmässigt är det ingen extrem förbättring, kanske några hundra kvadrat, men det gör att vi faktiskt kommer kunna nyttja marken framför huset till något mer
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Morbroderns tarm längs TS gräns har jag svårt att förstå. Den borde ju rimligen tillhöra TS mors lott. Och får mostern för mycket bra mark går det förstås att kapa lite från den och flytta till de två vänstra fastigheterna. Ungefär enligt skissen nedan alltså, även om jag bara ritade in lite av det jag skrev.

Jag gissar dock att hur man än gör blir fastighet tre nedan störst och ett eller två minst. Jag tycker dock inte man ska hänga upp sig på det, utan försöka få till tre funktionella fastigheter och sen reglera det sista med pengar.

Förslaget att hänskjuta frågan till lantmätaren tycker jag är bra, men då kan man ju gott säga att man vill ha med vissa saker, som att alla får mark ner mot vattnet och att gränserna kommer så långt från husen som möjligt.

[bild]
Precis som du ritat anser jag att det bör vara, mer funktionell mark kring huset!

angående den korta sträckan till vänster så tilför den inget då detta går "på andra sidan" den dalgång jag tidigare nämnt, det blir alltså svårt för oss på ett rimligt sätt att kunna nyttja marken, eftersom det blir för långt bort från huset + att det kommer se ut som att det man ev. uppför där kommer höra till den andra tomten
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det vore väldigt bra för ts mamma om man gjorde foten på svampen såpas bred att det gick att sätta upp ett litet hus till längst ner.

För om moster får som hon vill så blir ts mammas fastighet den minst byggbara.
Japp, det skulle göra marken mer duglig, även om man nu kanske inte vill smälla upp en byggnad mitt i havsutsikten från vårt hus.. men det gör ju även att man reglerar att den andra inte heller kan bygga upp någonting där!
 
engs
Någon har säkert föreslagit det redan men annars får ni göra som när barn ska dela något, den ena delar och den andra får välja bit.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Strandskyddet ja, det kan krångla till det (skriver jag igen). TS skriver att hen antar att strandskyddet är 100 meter, men det kan i vissa områden vara upp till 300 meter. Det kan vara så att den fastighet med möjlighet att bygga längst från vattnet är den som i förlängningen kan bli attraktivas pga möjligheten till utbyggnad. Hörnet på mosters fastighet kan vara svårt att exploatera. Hur långt ifrån vattnet ligger byggnaderna TS? Det är intressant att veta för diskussionen. Det är svårt att göra bedömning på kartan.
Avstånd från meter är absolut längst till morbroderns hus..

Från vårt är det uppskattningsvis 150-200m från huset, från mosterns är det nog ungefär samma eftersom det huset ligger lite längre upp men å andra sidan ligger det ju närmre hörnet också
 
Här är en bild på hur jag anser att en gräns borde gå, för att det skall vara rimlig yta framför hus mot vattnet..

det är alltså orange linje som är vår gränsuppfattning!

jag skulle gissa på att det diffar ca 4-7m i sidled totalt där det är som störst skillnad (dvs jämte huset)
längst upp är det max 2-3m skillnad, och mot stranden kanske 3-4m skillnad

det känns inte orimligt, även om jag gärna hade sett ca 3-4m bredare längst ned utöver min egen skiss..

Flygfoto med markerade gränslinjer i orange nära ett hus som illustrerar en föreslagen tomtgräns längs vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
engs engs skrev:
Någon har säkert föreslagit det redan men annars får ni göra som när barn ska dela något, den ena delar och den andra får välja bit.
tanken är "god", men det blir ju lite svårt eftersom ingen av de inblandade kommer finna sig i att köpslå om respektive hus, tillbyggnader osv (de har trots allt bott in sig sedan 80-talet) så alla kommer ju vilja vara den som delar.
 
N najks skrev:
angående den korta sträckan till vänster så tilför den inget då detta går "på andra sidan" den dalgång jag tidigare nämnt, det blir alltså svårt för oss på ett rimligt sätt att kunna nyttja marken, eftersom det blir för långt bort från huset + att det kommer se ut som att det man ev. uppför där kommer höra till den andra tomten
Du behöver då fråga dig vad denna del tillför tomt 1. För den måste ju tillfalla en av er. Att bara lämna en tarm där för att den inte tillför dig något är ju lika dumt som att moster 3 inte vill räkna in sitt bortersta hörn.

Var går tillfart till de olika delarna av tomten, dvs hur kommer 1, 2 och 3 fram till sina stugor? Om man måste passera 2 för att nå dit (vilket jag förmodar eftersom du konsekvent kallar 1 och 3 för hörntomter, trots att alla tre är lika mycket hörn) kommer 2 att belastas av servitut för tillfart. Detta bör 2 kompenseras för.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du behöver då fråga dig vad denna del tillför tomt 1. För den måste ju tillfalla en av er. Att bara lämna en tarm där för att den inte tillför dig något är ju lika dumt som att moster 3 inte vill räkna in sitt bortersta hörn.

Var går tillfart till de olika delarna av tomten, dvs hur kommer 1, 2 och 3 fram till sina stugor? Om man måste passera 2 för att nå dit (vilket jag förmodar eftersom du konsekvent kallar 1 och 3 för hörntomter, trots att alla tre är lika mycket hörn) kommer 2 att belastas av servitut för tillfart. Detta bör 2 kompenseras för.
just den tarmen du beskriver är en stig som leder till en av morbroderns hus, så den tillför ju inte oss särdeles mycket - men han nyttjar ju denna för att ta sig till / från sina byggnader (vi har inte så mycket anledning till att använda den)

Vår stuga har en stenlagd gång fram till entrén

Mosterns stuga har en stenlagd gång som går vidare från vår gång (dvs hon går precis utanför vårt hus)
Dock anser jag personligen att hon efter klyvning får göra en egen stenlagd gång, då denna inte är allmän utan privat lagd

Alla tre har en större stig/väg (körbar med fyrhjuling, traktor osv) som löper i bakkant av alla tre delar av tomten!

Dvs alla kan ta sig in på tomten via denna, eller de stigar/gångar som gjorts under årens lopp

Morbrodern har stigar från två håll till entré på sina hus - ingen av dessa berör oss andra
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja, med de förutsättningarna måste ju 1 och 3 också fås att förstå att när ni styckar av försvinner rätten att ta stigar över varandras tomter.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, med de förutsättningarna måste ju 1 och 3 också fås att förstå att när ni styckar av försvinner rätten att ta stigar över varandras tomter.
Ja det anser jag vara en självklarhet, specifikt eftersom jag skall gräva upp och lägga om (behövs efter så många år)

Givetvis kommer rätten att gena över annans tomt inte vara lika självklar längre!
 
En annan fråga är ju.. byggnader som finns på tomten idag, och som har disponerats av alla gemensamt tidigare - vad händer med dessa?

Undrar även hur det är med stugor som inte använts av oss efterlevande, vem tillfaller egentligen dom?

Ska man utgå från att "den mark" respektive får efter styckning, ev. gemensamma byggnader på denna tillfaller den nya markägaren? Eller skall man göra upp det ekonomiskt, eller hur blir det?

OBS! nu vet jag ju att "alla äger allt" så länge det är en stor fastighet, men i praktiken undrar jag hur det blir med sådant som faktiskt antingen ägts av alla - eller gått i arv från mina morföräldrar, och alltså inte ägts av oss andra tidigare
 
N najks skrev:
En annan fråga är ju.. byggnader som finns på tomten idag, och som har disponerats av alla gemensamt tidigare - vad händer med dessa? Undrar även hur det är med stugor som inte använts av oss efterlevande, vem tillfaller egentligen dom?
Efter en lyckad förrättning har alla delägare andel i samtliga nybildade fastigheter. Därefter står det dem fritt att själva komma överens om fördelning, vem som lagförs på vilken fastighet.

I inlägg 74 tipsade jag om en vanligt förekommande modell. Om varje bostadshus får var sin "villatomt", utstansad som isolat eller "pepparkakshjärta" ur en "pepparkaksdeg" faller det sig mera naturligt för delägarna att se gemensamt intresse i en samfällighet med största möjliga framtidsvärde. På "restdegen" kan man möjligen bygga hus för nya öbor, vilket torde ge helheten ett betydande mervärde.

Att lantmätare föredrar denna variant beror också på miljöbalkens strandskydd. Med befintlig fastighetsbildning är det ovisst om strandskyddet är "utsläckt" eller ej. Denna ovisshet kommer sannolikt förrättaren att vilja hantera med mera strikt avgränsade bostadsplatser kring varje nybildad fastighets bebyggelse. Pepparkaksdegen ger passage för allmänheten mellan strandremsan och öns inre.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
N najks skrev:
Här är en bild på hur jag anser att en gräns borde gå, för att det skall vara rimlig yta framför hus mot vattnet..

det är alltså orange linje som är vår gränsuppfattning!

jag skulle gissa på att det diffar ca 4-7m i sidled totalt där det är som störst skillnad (dvs jämte huset)
längst upp är det max 2-3m skillnad, och mot stranden kanske 3-4m skillnad

det känns inte orimligt, även om jag gärna hade sett ca 3-4m bredare längst ned utöver min egen skiss..

[bild]
Vill din morbror ha den där tarmen till vänster?

Jag skulle inte vilja ha den. Är det inte bättre att din mamma tar den?
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vill din morbror ha den där tarmen till vänster?

Jag skulle inte vilja ha den. Är det inte bättre att din mamma tar den?
Morbror har tydligen en stig där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.