Hejsan!

Jag och min far hyr ett garage på som är cirka 10m långt och 5meter brett.

Jag har ett stort bilintresse och nu på vintern börjar det bli kallt så jag tänkte ge mig på att isolera hela stället.

Har räknat ut att jag behöver Isolering till cirka 110m2 då det ska täcka över allt.

Uppvärmningen kommer bli en Elvärmepump som klarar av 80m2, hittade en på Blocket för 3900:-

Då till min fråga, Hur tjock isolering måste jag ha för att kunna hålla en temperatur på 15 grader OM det är runt 0 ute?

ByggMax har fina priser och har just nu extrapris på 100mm isolering (19.95kr/m2) och 45mm isolering kostar 18.95. Så för min del känns det bättre att isolera med 100mm isolering. Har jag fel?

Ovanpå isoleringen tänkte jag spika nån form av plast/skydd? Några förslag?

Till sist blir det 13mm tjock gipsskiva ovanpå allt.

Tacksam för svar, börjar bli riktigt kallt ute nu... Tips/Råd ang Elvärmepump tas gärna emot oxå!

Mvh
Marcus
 
Om du skall ha plast så skall du sätta åldersbeständig plast, finns att köpa på byggmax...
angående isoleringen så kan det väl vara lämpligt med minst 100 mm i väggen och 150 mm takisolering i taket...

Men det där är svårt att säga, beror ju mycket på var i landet man bor hur kallt det är ute osv...

Sätt isånafall plasten först, sedan isolering och sist spån alt. gips skiva...
 
Tänk på att isoleringen betalar du bara en gång, uppvärmningen betalar du hela tiden. Kontenta; isolera hellre för mycket än för lite.

Jag isolerade mitt garage förra vintern, 10 cm i vägar, 20 cm i tak. Byggplast 20 cm överlapp, 13 mm gips.

/Anders C

Edit: Såg att det var ett hyrgarage. Har du värdens tillåtelse?
 
Håller med Anders .Jag spikar ihop mitt garage i vår då kommer jag att issolera med 145 i väggarna och 200 mm i taket .Man får tänka på att portar ,dörrar och fönster också släpper ut värme . Lycka till :)
 
Hoppas Weggen för länge sen är klar med jobbet. Vintern är ju här för på allvar nu! :)

Annars har jag tipset att göra som Anders, fast ungefär dubbelt upp. Åtminstone taket skadar inte att isolera både 30 och 40 cm. Värme stiger som bekant uppåt. Däremot väggarna behöver inte på långa vägar så tjocka isoleringsmatta. Där är det så mycket viktigare med korrekt installerad vindtät duk.

Sen får du det mysigare än hemma när du hälsar på hos bilarna!
 
PS: Om du gör jobbet själv, och inte gjort det förut ska du absolut försäkra dig om att du monterar materialen så att du INTE stänger inne fukt i konstruktionen. Plats på fel ställe vållar katastrof (läs mögel).
 
PS PS ... "Plast" menar jag förstås ... inte "plats" . ;D
 
Jag har precis byggt klart mitt garage uppe i norrbotten, vilket jag isolerat med 45mm liggande och 100mm stående isolering i väggar och 45mm+100mm+100mm korsat i bjälklaget...

Dvs. 145mm i vägg och 245 i taket...

 
Intressant då jag beställt ett dubbelgarage från LBhus som jag själv ska isolera med isolering och gips. Sk alägga klinkers åxå hade jag tänkt då det inte kommer att vara jätte mycket meckande där :)
 
Mercafreak skrev:
Intressant då jag beställt ett dubbelgarage från LBhus som jag själv ska isolera med isolering och gips. Sk alägga klinkers åxå hade jag tänkt då det inte kommer att vara jätte mycket meckande där :)
Vad blev priset för LB-hus dubbelgarage?
 
Hej, ser nu att jag skrivit felaktig ordning...
Plasten skall sitta innaför isolering.
först isolering, sedan plasten och på detta gips eller spånskivor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.