Jag och min fru avser att bygga ett enplanshus i Ytong om ca 250m2 + 40m2 gästhus/arbetspalts + 60m2 garage på en i vårt tycker helt underbar tomt på Munsö/Ekerö om drygt 2000m2. Tomten ligger utanför planlagt område men i sammanhållen bebyggelse och i veckan fick vi positivt förhandsbesked vilket vi är väldigt glada över. Ingen av oss jobbar idag inom "bygg" men bägge, och framförallt jag, har gjort detta till och från under vårt numera 55 åriga liv så viss erfarenhet finns.

Tanken är att bygga det hela i stort sett själv och leja bort minimalt. Efter de projekt vi har gjort de sista 20 åren finns komplett maskinpark, Åkerman H7, Teleskoplastare, Haki samt mer eller mindre alla andra verktyg och maskiner som behövs plus tillräckligt bra kunskap för att använda dom. Är vi bäst i världen på allt? Absolut inte men baskunskaper finns, både praktiskt och teoretiskt och god vana av projektledning. Det hör till saken att vår son köpt tomten intill och kommer bygga samtidigt som vi vilket gör att vi kan hjälpas åt och få lite mer muskelkraft att fokusera.

Bägge husen har ritats av oss själva för att framförallt fylla våra behov men även vara enkla och effektiva att bygga. En strikt stil utan vinklar och vrår eller andra utsmyckningar utfört helt i Ytong på gjuten platta borgar föe en tekniskt enkel konstrution med få material och liten känslighet under byggnationen.

Högsta standard utan excesser är mottot och budgeten är på intet sätt gränslöst men eftersom arbetskostnaden är väldigt begänsad så räknar vi med att våra ca 3 mio utan tomt räcker ganska långt då den endast ska täcka material.

Som skrivits ovan har vi precis fått förhandsbesked och räknar med att få bygglov under hösten ch mycket grovt räknar vi med inflyttning 20222. Markarbeten påbörjas 2020 och ev gjuter vi plattorna innan vintern. Har inte tillgång till planlösningen från denna datorn (kräver sketchup som vi ritar i vilket min reselaptop inte stödjer)

Hoppas på kritisk granskning med positiiv underton av allt vi postar samt glada tillrop i allmänhet :)

Första diskussionsämnet blir planlösningen som kommer i veckan
 
  • Gilla
gunsven och 1 till
  • Laddar…
K
Kul låter som att ni har ett kanonläge för att få ett udda och spännande hus.
 
Här kommer en utsiktsbild

Utsikt över ett öppet fält omgivet av träd under en klar himmel med fluffiga moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här komer en tomtkarta, ca 2100 m2, långsida/uteplatsen kommer följa västra gränserför full kvällsol

Tomtkarta som visar ett grönt område markerat med "41 4:10" och omkringliggande vägar och tomter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut att vara sandmark som stora delar av Munsö består av, och det är väl praktiskt när man ska bygga.
 
Isakare Isakare skrev:
Ser ut att vara sandmark som stora delar av Munsö består av, och det är väl praktiskt när man ska bygga.
Tomten känns ganska lättbyggd men gott om sten, typ grusås men inte jättelångt till berggrund, kanske 3-6 meter
 
Hur ligger det till med avlopp ?? Har ni fått förhandsbesked gissar jag att ni har en lösning.
 
Isakare Isakare skrev:
Hur ligger det till med avlopp ?? Har ni fått förhandsbesked gissar jag att ni har en lösning.
Eget avlopp utan särksilda krav enligt miljöenheten, det blir egen brunn också. Men FIber ska finnas i tomtgräns :)
 
Efter att för två år sedan byggt ett mindre hus än ert (225 kvm) och kunnat handla med byggmästare rabatt tack vare kontakter tror jag tyvärr att era 3 m inte kommer att räcka. Det är dyrt, mycket dyrt med byggmaterial nuförtiden. Skall ni klara detta stora bygge på enbart 3 m måste det bli enklast möjlig standard om det överhuvud taget skall gå.
 
D Diamant skrev:
Efter att för två år sedan byggt ett mindre hus än ert (225 kvm) och kunnat handla med byggmästare rabatt tack vare kontakter tror jag tyvärr att era 3 m inte kommer att räcka. Det är dyrt, mycket dyrt med byggmaterial nuförtiden. Skall ni klara detta stora bygge på enbart 3 m måste det bli enklast möjlig standard om det överhuvud taget skall gå.
Vi får se var det landar, är nog av uppfattningen att vi kommer ganska långt på 3 men det blir kanske att skjuta till lite extra. Vad ser du som de dyraste posterna?
 
Alla. Allt kostar mycket från skruv till dörrar m.m. Nu har jag byggt inte exklusivt men bra. Inte ett svindyrt kök utan ett bättre Marbodal. Innerdörrar inte pappdörrar utan massiva. Byggt med Leca isoblock och murade innerväggar. Granitgolv men köpt från Hornbach till ett förhållandevis bra pris. Putsade och målade innerväggar. Har billig takpapp på taket. Vitvaxad takpanel. 100 kvm fönsterparti i Al. Skifferfasad något dyrt men inte så dyrt som man tror. Huset är liksom ditt strikt och utan vinklar och vrår dock är takhöjden i genomsnitt 3,1 m.

Tror att jag för byggmaterial betalat minst 4.5 m och då är mitt hus 25+40+60 = 125 kvm mindre än det du skall bygga (även om 60 är ett billigare garage).

Så jag tror att det det inte räcker med 3 m även om du bygger med låg standard.

Hoppas jag har fel.
 
Har du räknat med typ 500k i avlopp, el, fiber, lagfart, bygglov, KA mm? Även om fiber finns till gräns brukar det kosta typ 25k att få koppla in huset.

Vi byggde 182+65m2 för 2år sedan och gjorde mycket själv. Vi landar närmare 4,5 när allt smått runt om är klart. Bara marksten gick på 50k i material.
 
R Robert-san01 skrev:
Har du räknat med typ 500k i avlopp, el, fiber, lagfart, bygglov, KA mm? Även om fiber finns till gräns brukar det kosta typ 25k att få koppla in huset.

Vi byggde 182+65m2 för 2år sedan och gjorde mycket själv. Vi landar närmare 4,5 när allt smått runt om är klart. Bara marksten gick på 50k i material.
Det du listar är med i kallkylen med egen brunn och eget avlopp och precis som du skriver är dessa kostnader sammantaget betydande
 
Läser nu att det är 1-plans ni skall bygga. Tänk på att det är det dyraste man kan bygga då det behövs tak och platta för alla m2. Har ingen exakt siffra, men jag skulle tippa att man får lägga på 20% på m2 priset för 1-plan.

Har ni gjort någon detaljerad budget? Jag bröt ner min i beståndsdelar och missade ändå med drygt 500k.

Jag vill inte vara en glädjedödare, men jag brukar säga åt dem som skall bygga i egen regi att vara realistiska. Skall ni komma ur ett husbygge som ett par med familj och vänner kvar så skulle jag rekommendera er att lägga på minst 500k i inhyrt arbete.
 
R Robert-san01 skrev:
Läser nu att det är 1-plans ni skall bygga. Tänk på att det är det dyraste man kan bygga då det behövs tak och platta för alla m2. Har ingen exakt siffra, men jag skulle tippa att man får lägga på 20% på m2 priset för 1-plan.

Har ni gjort någon detaljerad budget? Jag bröt ner min i beståndsdelar och missade ändå med drygt 500k.

Jag vill inte vara en glädjedödare, men jag brukar säga åt dem som skall bygga i egen regi att vara realistiska. Skall ni komma ur ett husbygge som ett par med familj och vänner kvar så skulle jag rekommendera er att lägga på minst 500k i inhyrt arbete.
Tänk på att ytong inte klarar av att bli fuktiga under byggtiden utan de blir svåra att torka...
Titta på epsblock jackon för ytterväggar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.