Inspirationen kommer från Eksjöhus Ängsbacken, bottenplanet är väldigt likt medan övre planet är mer modifierat. Det stora allrummet är inspirerat av källare i 60-talshus med gillestugor och övriga biytor. För övrigt går delen som är illustrerad med biljardbord och runt bort att bygga för så att det blir två sovrum om 10 kvm och kvar har man ett allrum om ca 20 kvm där det går att sätta in takfönster. Balkongen på ovanplan blev till för att sovrummen kändes tillräckligt stora och det kan vara mysigt, vad tycker ni om den?

Huset är tänkt att ligga i ett vanligt villakvarter, ingen särskild utsikt eller så. Det finns möjlighet att placera entrén åt olika väderstreck. Uteplatser är inte utritade förutom i anslutning till vardagsrummet där det är tänkt att ha uteplats under tak som en förlängning av vinkeln, utöver det känns det naturligt att ha uteplatsen i vinkeln.

Huset är tänkt för en familj om fyra. När barnen är små kan alla sova på plan 2 och sovrummet nere kan användas som tv-rum/lekrum. Vid fest är ytan bredvid trappan så pass bred att bordet kan förlängas ut i hallen. Trappan har konstiga proportioner då det endast gick att modifiera total bredd x längd, inte de olika sektionerna. Trappan är tänkt att vara inbyggd med möjlighet till förvaring från hall och/eller skafferi.

På groventré-sidan är det tänkt att ha ett garage ev dubbelgarage med förrådsdel och förrådsvind. Huset är tänkt som 1,5 plans med förhöjt väggliv. Fasad 4,5 m och sen sadeltak, så snedtaket blir inte speciellt begränsande på ovanplan. Några takkupor mindre är tänkta. Huset är ca 250 kvm exkl innerväggar.

Skede: skissa för skojs skull, ej aktuellt att bygga på ett tag men förhoppningsvis inom ett par år. Hittade ett typhus jag gillade och ville se hur det gick att modifiera för att bli ännu bättre för mig.
 
  • Planritning av ett 1,5-planshus med kök, vardagsrum, flera sovrum, badrum och även markerad plats för biljardbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett tvåvåningshus med markerade rum som sovrum, badrum, allrum och balkong, samt inredningsdetaljer som biljardbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Något som arkitekter brukar tänka på är siktlinjer, det ska gå att se genom huset och ut. En mycket viktig siktlinje är från ytterdörren och ut på andra sidan av huset, och det är för att den påverkar hur en besökare uppfattar huset, är det en ljust och öppet hus eller känns det som att kliva in i en grotta. På motsvarande sätt bör man se ett fönster rakt fram när man kommer uppför en trappa, inte en vägg någon meter bort.

Sov- och badrum bör inte ha skjutdörrar eftersom såna inte är lika bra ljuddämpande som vanliga dörrar och dessutom jobbiga att öppna och stänga.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Håller med birgit (y)

Andra saker som jag ser är att skafferiet är väldigt långt ifrån själva köket, det är ju någonting man vill ha nära till hands och inte behöva springa genom halva huset.
Trappan hade jag gjort rak istället, utrymmet finns till det och knäcken fyller egentligen inget syfte. Vidare skriver du att hallen kan husera långbord vid tex kräftskiva. I mina ögon är den onödigt stor. Köket ser såpass brett ut att man kunnat ställa bordet på tvären och ändå kunna möblera för 16 personer utan bekymmer :)

Jag gillar dock lösningen med groventré och tvättstuga (y)

På ovanvåningen så är det återigen hallen som spökar. Tittar man på hall/sällskapsytor där uppe så är det totalt lite ca 66m², lägger man ihop det med matplats (ca 18m²) och vardagsrum där nere så är det allt som allt ~115m². Det är mycket, väldigt mycket! Det är ett välplanerat 1-planshus med 5RoK (tex Eksjöhus Prio 116) som mer eller mindre ryms på sällskapsytorna.

Så sammanfattningsvis tycker jag såhär.
Det är en bra grund men den kan absolut optimeras på ett vis som bör kunna resultera i att huset tappar ~10% boyta utan att för den delen kännas litet eller trångt.:D
 
Tack för synpunkterna! Här kommer marginellt förändrade planer. Jag har beaktat en del synpunkter, ex siktlinjerna men andra har jag antingen inte kunnat hantera eller är inte övertygad än. Bifogar också en alternativ planlösning som svar på kommentaren gällande de stora sällskapsytorna. Jag håller inte med om att sällskapsytorna är oproportionerliga till storleken på huset, däremot håller jag med om att hallarna är stora.
 
  • Uppdaterad planritning av huset "Ängsbacken" med tydligt markerade rum som kök, sovrum, vardagsrum och hallar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en planlösning för en bostad med sovrum, allrum, balkong och hall markerade och uppmätta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av 'Ängsbacken' alternativ plan 2 med fyra sovrum, två badrum, allrum, hall och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Bättre när det gäller siktlinjer nu.

Ett skafferi är till för förvaring av specerier/torrvaror och inte vill man gå och hämta sånt typ 5 m bort. Om inte annat tänk på hur det blir om du eller någon annan bryter benet och går med kryckor i en månad och inte kan bära något i princip men ändå ska klara att fixa lunch.

Du behöver läsa på om tillgänglighetskraven när det gäller köket. Det är inte godkänt att ha mer än 120 cm mellan diskhon och hällen. Kökstriangeln, dvs. sträckor man går i köket, blir mindre om kyl och frys är närmare diskhon än hällen. Dock bör ugnen vara närmast hällen. Diskmaskinen och förvaring av tallrikar och glas bör vara nära matbordet.

Förvaringen i sovrummet där nere verkar vara opraktisk eftersom den är så uppstyckad.

Överlag verkar det vara ont om förvaring typ förvaring av vinterkläder under sommaren och alla teckningar som barnen kommer med. I förslaget med två badrum där uppe i stället för en klädkammare blir det ju mycket dåligt.

Om det är snedtak bör du rita in en linje där det är typ 190 cm takhöjd så att möblering etc. anpassas efter det.

Sen skulle jag flytta ut väggen med ytterdörren så den linjerar med tvättstuga och gästtoalett. Det blir då plats för kläder och skor direkt innanför dörren och det bör även bli ett billigare bygge.
 
Jag tycker två toaletter nere och en uppe räcker gott och väl om det är fyra personer som ska bo.

Jag hade gärna sett att det är mer plats för förvaring direkt innanför dörren. Kanske flytta fönstret till andra sidan ytterdörren så att du kan ha förvaring till höger när man kommer in?

Skafferiet håller jag med övriga om, det är för långt bort. Hörnskafferi, eller vanligt högskåp kanske?

Stora toan nere tycker jag är lite liten med tanke på att de ska vara dusch + badkar. Försök tänka vad ni ska förvara där, var ska handdukar hänga, var ska toapapper förvaras. Etc.
 
Tack för de kompletterade synpunkterna. Gällande den alternativa planlösningen med extra sovrum är den absolut inte aktuell för oss, det var mer för att visa på hur man kunde använda ytan mer "praktiskt" än "lyxigt". Vid en försäljning kanske någon vill ha fler sovrum och då visar jag hur det går att få in, och ändå behålla ett väldigt luftigt hus. Med fem sovrum på övre plan i så fall kan det vara vettigt med två badrum. Detta är som sagt ej aktuellt för oss utan vi vill ha det som ett stort allrum och därmed blir också klädkammaren kvar.

Förvaringsutrymmen tycker jag faktiskt inte känns få, visserligen få förvaringsrum men många meter garderobsvägg och med plats att sätta in mer. I garage och vind finns plats för förvaring av större prylar. Att förvaringen är delad i föräldrasovrummet är väl inga problem, man är ju två personer och har varsin garderobsvägg. Flytta på fönstret vid entrén för mer samlad förvaring till höger om ytterdörren ska jag kolla på. Det kan nog bli bra och ger en fin siktlinje även när man går ner för trappan. Annars är hallen bara tänkt att använda som finentré och groventrén som vardagsentré.

Skafferiet verkar alla hålla med om att det ligger för långt från köket. Så kanske det är. Idag använder vi skafferiet på så sätt att vi har påfyllning där, köper mycket i väldigt stora förpackningar och förvarar där. Samtidigt har vi allting i köksskåpen också - kanske därför jag inte har tänkt att det är ett problem att skafferiet inte är i direkt anslutning till arbetsdelen av köket. Om det i praktiken inte fungerar som skafferi får det i så fall bli annan typ av förvaring.

Stora toan ska jag definitivt ta en till titt på. I Eksjös Ängsbacken är badrummet planerat precis så och samma storlek så jag har inte reflekterat kring det, känns inte alls som ett måste med dusch och badkar.


Jag har en fundering. Vad tror ni om trappen? Som jag förstått det är det ganska ovanligt med en L-formad trapp som svänger uppe och inte nere, om ni förstår vad jag menar. Tror ni att det blir bra? Jag har inte hittat ett enda exempel när jag googlar.
 
Trevligt med diskbänk vid fönster.
 
Trappan hade jag I största möjligaste mån gjort rak alternativt en vilplans trappa (y)

Ser dock ett problem med layouten och det är ingången till allrummet där uppe. Du kommer komma in igenom dörren och gå rakt in i snedtaket.

Slår man lätt på det så blir det ungefär 2.5 golvhöjd nere, 0.3 bjälklag, 1.4 golvhöjd vid yttervägg ovanvåning, 0.3 isolering tak.

Det gör att man kommer behöva gå i en S-formation för att ta sig in i rummet... Så dörren hade egentligen behövt vara mer centrerad, men det går inte för trappan är ivägen.


För att få lite klargjort också, har ni någon tomt? Kan ju förtydliga att det du ritat inte är ett 1.5 planhus med förhöjt väggliv utan ett 2 planshus, tillåter detaljplan det?
Och tillåter detaljplan en byggnadshöjd på 4.5m?
Tänker man att ni lägger ett 27° tak så blir nockhöjd uppskattningsvis ~8m, ryms det i DP?
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi har ingen tomt än men vi kollar i ett specifikt område där det är väldigt generöst med byggrätt. 8,5 m byggnadshöjd så vårt hus blir inga problem. Många bygger 2,5 plan i området.

Jag är inte säker på vad du menar gällande snedtaket vid ingången till allrummet. Just där är det ju inte något snedtak eftersom att huskropparna möts.
 
R rkjh skrev:
Vi har ingen tomt än men vi kollar i ett specifikt område där det är väldigt generöst med byggrätt. 8,5 m byggnadshöjd så vårt hus blir inga problem. Många bygger 2,5 plan i området.

Jag är inte säker på vad du menar gällande snedtaket vid ingången till allrummet. Just där är det ju inte något snedtak eftersom att huskropparna möts.
Okej (y)

Nej, väggen i sig inte har snedtak just där dörren sitter men du kommer mötas av snedtak då fort du går in genom dörren :surprised:
 
Ritning av en byggnadsplan med markerad taklutning och rumshöjd på 140 cm i ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har du 27° taklutning så blir det 1:2, dvs att för varje 2 meter långt så ökar höjden med 1 meter. Kort och gott, med den byggnadshöjden du tänkt dig så är det först ~2m in i rummet som full takhöjd kommer. Detta går att lösa på 2 sätt, antingen ett brantare tak (typ 45° som har 1:1) eller att flytta dörren. Att ha 45° tak på ett hus med förhöjd väggliv kommer se knasigt ut, vilket då lämnar förslag 2 kvar :)
 
Handritad skiss av ett rum med måttangivelser och en streckad linje som representerar snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snabbt ihopslängd för att visa vad jag menar, de streckade är alltså snedtaket man kommer mötas av när man öppnar dörren.
 
Tack så mycket! Jag tar med det.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
BirgitS
R rkjh skrev:
Vi har ingen tomt än
Hus bör anpassas efter tomten så att ytterdörrar är mot gatan/garaget och så att söder- och väster-sol kommer in i rätt delar av huset och så att det går att få bra uteplatser med söder- och västersol. Det kan därför vara lite dumt att låsa in sig på en viss planlösning innan man har en tomt.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.