Hej.

Har just kapat ett dött träd och tänkte ha stubben av det som stolpe till ett fågelbord. Kan man preparera det så att den inte blir angripen av myror m m eller är det bättre att kapa det helt?
 
  • Kapad trädstubbe täckt av mossa, tänkt som stolpe till fågelbord, omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Den kan stå i ett antal år innan den ruttnar. Så det går utmärkt att ha den som stolpe till ett fågelbord. Men att impregnera delen som är under marken lär vara svårt. Se det som ett fågelbord med begränsad livslängd.
 
  • Gilla
Marrebygg1
  • Laddar…
Ok. Tack för svar!
 
Jag skulle borrat lite hål snett nedåt nära basen och fyllt med linolja... sedan satt en kork i hålet.

för att sedan med jämna mellanrum fyllt på med mer linolja.

/ATW
 
  • Gilla
Marrebygg1
  • Laddar…
BirgitS
A ArneTW skrev:
Jag skulle borrat lite hål snett nedåt nära basen och fyllt med linolja... sedan satt en kork i hålet.

för att sedan med jämna mellanrum fyllt på med mer linolja.

/ATW
Vad fyller linoljan för funktion?
 
  • Gilla
Marrebygg1
  • Laddar…
Jag vet inte...

men min förhoppning skulle vara att det tränger in i träet över tid och ersätter vatten som torkar ut och bevarar stubben.

/ATW
 
BirgitS
A ArneTW skrev:
Jag vet inte...

men min förhoppning skulle vara att det tränger in i träet över tid och ersätter vatten som torkar ut och bevarar stubben.

/ATW
Linoljan lär väl inte rinna uppåt?
Stubbar förstörs nog i stor utsträckning av rötsvampar och skalbaggar etc. och jag tror inte de bryr sig om någon linolja.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Linoljan lär väl inte rinna uppåt?
Stubbar förstörs nog i stor utsträckning av rötsvampar och skalbaggar etc. och jag tror inte de bryr sig om någon linolja.
Varför skulle den rinna uppåt?

Tror det är rotsystemet som står i marken som ger sig först... sedan tränger väl linolja in i trä tack vare kapillärkraften så den lär väl åka upp en bit också.

Jag skulle hävda att en bit trä som är mättad med linolja skulle klara sig längre än en obehandlad bit om de båda utsätts för samma miljö...

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Jag skulle hävda att en bit trä som är mättad med linolja skulle klara sig längre än en obehandlad bit om de båda utsätts för samma miljö...
Jag skulle säga att en bit trä som är perforerad med borrhål ruttnar snabbare än en orörd. Det finns tillämpningar där trä som är nergrävt håller i många år. Till exempel järnvägsslipers och telefonstolpar. Dessa är behandlade med betydligt giftigare saker än linolja.

Alla som väntat på att en stubbe skall ruttna bort har väl insett att det tar tid. Så småningom ruttnar den bort. Men innan dess kan den bära upp ett fågelbord.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.