Hej! Ska renovera ett 70-talsradhus rätt ordentligt och funderar på vad för uppdateringar jag bör göra på elsidan, respektive vad man kan slippa att dra för ledningar idag tack vare trådlösa system.
Behöver all belysning 230V fortfarande? eller finns det system/armaturer som bara kräver 5V och som alltså kan matas från typ en nätverkskabel? Så har man både nätverksanslutning och matning trådat till varje lampa. (Bara en vild tanke, fokusera gärna på huvudfrågan :)
jag funderar på: krav för att kunna använda typ nexa grejor, bör jag se till att få jordat överallt där det inte är det? Bör jag byta centralen med porslinsproppar mot ngt annat? tacksamma för alla effektiva tips!
 
Lågspänningsmatning gäller i princip vara fat monterade LED spotlights. Och då antingen 12V eller konstant ström (350, 700 mA osv.) med speciell driver för det.

Att dra fram jord överallt kan diskuteras. Det är få prylar som inte är dubbelisolerade idag. Det finns ingen anledning att byta ut en proppcenteal bara för att den är gammal. Men det kan visa sig nödvändigt om du vill ha många fler säkringsgrupper.
 
;)Jag skulle säga att om du inte har bekymmer eller är medveten om fel i din anläggning så är det svårt att motivera en total nydragning (jordning).
Att byta en fungerande diazed central mot en ny skulle jag personligen säga är att slänga pengar i havet, sak man däremot renovera och behöva utöka antalet säkringar så skulle det ev vara motiverbart.

Det som skulle kunna sätta lite käppar när du ska bya apparater (brytare) är att det ev saknas nolla vid brytaren men detta brukar vara ganska enkelt att lösa där det behövs.

edit, såg att hemmapularen var snabbare ;)
 
Ok, jag ska ta ned vägg mellan kök och vardagsrum, och då kanske det är bra att jorda även i vardagsrum? Lamparmaturer tycker jag ofta vill ha jordad anslutning, så gjord upp till lampor är kanske minimum iaf?
 
Och dra ny el kan man fortfarande göra i befintliga rör, eller ska jag behöva dra ned all gips för att det ska dit nya rör?
 
J johamarc skrev:
Ok, jag ska ta ned vägg mellan kök och vardagsrum, och då kanske det är bra att jorda även i vardagsrum? Lamparmaturer tycker jag ofta vill ha jordad anslutning, så gjord upp till lampor är kanske minimum iaf?
Då måste du jorda alla uttag i rummet eftersom man inte får blanda ojordat och jordat i samma rum
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.