:surprised:
öh? det är tydligen nån som har haft för mycket fritid! ett jäkla jobb bara få in sanden...
 
Ja projekt har man ju aldrig ont om när man är husägare.

TiGGrE: Ang att utjämna trycket på källarväggarna så har jag för mig att besiktningsmannen nämnde att det inte borde vara något problem. Om det nu är så, kan man inte göra något för att förstärka dem istället, jag vill ju ha min källare så jag kan inreda en liten biosalong där ;D.
Film är bäst på hemma-bio!
 
Ja visst Matti, helt sjukt jobbigt. Tydligen har min föregångare fyllt igen ett stort dike/slänt runt nästan hela tomten för hand. Vi snackar krondike modell större... så han kanske inte kunde sluta skyffla eller nåt. ;)
 
Fidde Landberg skrev:
Film är bäst på hemma-bio!
källare ÄR bio... är bara så ;)

tjatar dagligen att få gå från mina 15m2 till garaget(30m2) med min hembio... ;)
 
Bara idén att fylla med sand är kufisk. Jag tror ändå att nån kriminalinspektör borde kontaktas ;) ;) ;)

Förre ägaren fick kanske sanden extra billigt & kunde inte motstå frestelsen ;D

Jag håller med tidigare skrivare - ett stopp i avlopp eller läckage är inte drömmen för dig just nu!

Finns det ngn dränering runt huset?
 
Hoppas inte källaren kalvar ihop bara, när den blir av med mottrycket från sanden. :surprised:
 
Bara det att se vad som finns under sanden är ju spännande nog för att göra en ansträngning att gräva ur källaren.

Angående dränering så sade mäklaren att det var gjort under tidigt 90-tal. När jag grävde fram källaröppningen stötte jag på dräneringsrör som tyder på att det stämmer.

 
Hej
Jag var på visning av ett hus med samma konstruktionsom ditt där torpare grunden låg så var det berg och källaren gick inte att dränera pga vatnnet ran från berget in i källaren enlig ägaren. därför hadde han fyllt med sand . Hans motivering var... bättre med 1.5 meter sand än vatten .
Ett lätt sätt att få ut sanden är att hyra en bobcat det finns så smala så dom går in genom en dörr .
 
Lazze skrev:
Hej  
Jag var på visning av ett hus med samma konstruktionsom ditt  där torpare grunden låg så var det berg och källaren  gick inte att dränera pga vatnnet ran från berget in i källaren  enlig ägaren.  därför hadde han fyllt med sand . Hans motivering var... bättre med 1.5 meter sand än vatten .  
Ett lätt sätt att få ut sanden är att hyra en bobcat  det finns så smala så dom går in genom en dörr .
Ja det där var kanske den mest troliga förklaringen?

Om man gräver ett hål rakt ner och det snabbt samlas vatten där kan man misstänka att det blir poolvarning när sanden försvinner......
 
Stort tack Lazze! Ska kontrollgräva som MathiasS nämnde så fort jag får lite tid över.

Om det nu är så, borde det inte gå att fixa effektivare dränering? Om det nu inte visar sig att jag också har en bergknalle som inte går att gräva i.
 
RoTe
Slamsug ska du inte hyra, du ska ha en torrsug. Dom är livsfarliga. ;D 4" slang som suger precis ALLT, inklusive människor... Tar väl max en förmiddag för en sådan att rensa den där källarn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.