Exempelvis, Jag har tänkt att lägga in 15mm woodlock i vardagsrummet och 7mm i det angränsande sovrummet.

Hur göra för att 7mm skall komma i samma nivå som 15mm? Betongplatta med golvvärme skall det läggas på.
Vad skall man lägga för att inte minska verkningsgraden av golvärmen uppåt?
Gips?
Spån?
Vill inte ha en nivåskillnad.

Mats
 
En vanlig dörrtröskel tar ju upp skillnaden mellan 15 och 7 utan problem, kanske är det då inte värt besväret att utjämna. Är det inte en dörr som avgränsar rummen utan en större öppning kanske det finns anledning att fixa detta - vad säger du om ett lager renoveringsgips a 6mm under 7mm golvet?

Inga problem med golvvärmen och golven blir i praktiken lika höga.

Glöm inte plast och annat som bör ligga underst.
 
Mest för husfridens skull.. Tjejen har väldigt bestämda åsikter... ;)

Då blir det att lägga in 8mm gips och sedan golvet på det. Skönt med nivålöst golv..

/Mats
 
blir det billigare med spån istället för renoveringsgips??
 
8mm gips finns inte. Men du kan ju alltid säga att du specialbeställt renoveringsgips i rätt tjocklek för Chefen kommer inte se någotn skillnad..... :)

Kanske blir spån billigare, men gipsen har också en stegdämpande funktion så det tycker jag är ett bättre val.
 
Ok, så om jag förstått det rätt.
1. Betong
2. Fuktspärr
3. Gips
4. Golvpapp
5. Golvet

Hey, dey kan ju inte vara så svårt... ;D

Mats
 
ByggareBob99 skrev:
nej men 9 finns
det är utegipsen det....
 
mats99 skrev:
Ok, så om jag förstått det rätt.
1. Betong
2. Fuktspärr
3. Gips
4. Golvpapp
5. Golvet

Hey, dey kan ju inte vara så svårt... ;D

Mats
Ja så måste det väl bli. Kolla vad golvtillverkaren säger så dom inte hittat på något skumt.
 
Är det av kostnadsskäl du lägger 7mm i ena rummet och 15 i det andra?

För då är det väl tveksamt om inte kvm priset blir ungefär detsamma efter utjämning.
 
hempularen skrev:
Är det av kostnadsskäl du lägger 7mm i ena rummet och 15 i det andra?

För då är det väl tveksamt om inte kvm priset blir ungefär detsamma efter utjämning.
He, bra att det är någon som har huvudet på skaft. Rätt tänkt! :)
 
Nope, kostnaden blir försumbar när man bygger nytt.
Golvet som vi vill ha i sovrummen finns inte i 15mm.

Sedan sa golvkillen att det blir bättre värmegenomströmning på ett 7mm golv. Och det kan han ju ha rätt i

Mats
 
Det stämmer, men hur ofta slipar man ett golv egentligen?

När det är såpass nött köper jag nog ngt helt nytt isåfall.. Kanske..

Blir det bara en bräda som är skadad kan man ju bara byta ut den då golven är lagt flytande.
 
vi har en skillnad mellan stengolvet och trägolvet, men vi har en list där, efter ett tag märker man inte de 5 mm som skillnaden är.
 
Dum fråga kanske men varför gips med 15 mm golv?

Enligt Kährs så skall det vara:
- Betong
- Fuktspärr
- Grålum
- Golv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.