Går det att köpa mindre tuber med silikon till att täta hål i badrum?
En bekant vill bara borra ett par hål till ett badrumsskåp och det känns väldigt slösaktigt att köpa en stor tub plus fogspruta, som förmodligen bara kommer användas en gång. Det verkar konstigt att man ska vara tvungen att köpa en stor tub på 300 ml när man bara behöver kanske 2-3 ml till 2 små hål. Finns det verkligen inga mindre tuber?

Det gäller ett litet badrumsskåp som ska fästas på kakel. Finns OSB-skiva bakom (betong bakom OSB-skivan, tror jag). Hur vet man om kakel plus OSB blir tillräckligt djupt för att hålla ett skåp? Det lär väl inte bli mer än 20 mm och det låter inte som det blir tillräckligt djupt.
 
A
Visst finns det silikon på tub,de flesta varuhus har nog det(jula,biltema classe mm)
 
Det finns små tuber med lim så slipper man att borra sönder tätskiktet
 
Handyman 1 skrev:
Visst finns det silikon på tub,de flesta varuhus har nog det(jula,biltema classe mm)
Någon typ av kvalitetsmärkning e.d. man bör titta efter när man väljer, för att den ska vara godkänd för badrumsbruk? Eller är de likvärdiga?
 
D DFYD123 skrev:
Det finns små tuber med lim så slipper man att borra sönder tätskiktet
Limma spegelskåp istället för att borra? Skulle nog inte lita på att det inte skulle trilla ner inom ett år.
 
där borde vara en gipsplatta mellan kaklen och osb-skivan.
sen kan man fråga sig om det behövs silikon för skruvhålen till ett badrumsskåp som sitter högt uppe

annars bör det vara sanitetssilikon
 
A a.non skrev:
Limma spegelskåp istället för att borra? Skulle nog inte lita på att det inte skulle trilla ner inom ett år.
Okej, jag har två duschväggar, badrumsskåp och väggmöbel limmat sen 7-8 år och nu senast två stora spegelskåp 180cm höga 30cm breda. Samt duschblandaren och all rördragning limmat.
 
Googla på design4bath.
 
T tergo skrev:
där borde vara en gipsplatta mellan kaklen och osb-skivan.
sen kan man fråga sig om det behövs silikon för skruvhålen till ett badrumsskåp som sitter högt uppe

annars bör det vara sanitetssilikon
Vad jag har läst så är det fackmannamässigt att lägga silikon i hålet innan man sätter i skruven. Det kan säkert bildas kondens bakom skåpet. Beror kanske lite på hur skåpet är utformat på baksidan men en plåtbaksida lär inte "andas" så bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.