Vid bouppteckning efter dödsfall så framkommer en fastighetsgåva mot betalning av taxeringsvärdet till en av arvingarna.
I gåvobrevet står inget om framtida arv, varken att det ska betraktas eller ignoreras.
Nu när tillgångarna ska fördelas är frågan om gåvan skall tas med och i så fall till vilket värde? Eller är gåvan redan reglerad då den nu avlidne fått betalt redan (=taxeringsvärdet vid tidpunkten).
 
En gåva är något man får. I det här fallet har mottagaren fått fastigheten mot en mindre summa än värdet.
 
D Daniel 109 skrev:
En gåva är något man får.
Håller med i dagligt tal MEN Skatteverket har registrerat gåvan mot betalning. Beloppet står angivet i gåvobrevet.
D Daniel 109 skrev:
I det här fallet har mottagaren fått fastigheten mot en mindre summa än värdet.
Troligen och det är det som nu skapar friktion mellan arvtagarna. Men vad är då värdet och hur skall det hanteras i bouppteckningen?
 

Bästa svaret

Gåva mot vederlag är en gåva civilrättsligt och skatterättsligt är det ett köp om vederlaget inte understiger taxeringsvärdet. Det innebär att överlåtelsen inte föranleder en kapitalvinstberäkning.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.3/2724.html

G
åvan kan ses som ett förskott på arv. Förskottets storlek bestäms av marknadsvärdet på överlåtelsedagen. Givetvis ska vederlaget från räknas. Sökord: förskott på arv
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
B
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Gåvan kan ses som ett förskott på arv. Förskottets storlek bestäms av marknadsvärdet på överlåtelsedagen. Givetvis ska vederlaget från räknas.
Tack @Derbyboy något tips på hur man kontrollerar värdet sisådär 20 år efter gåvotillfället?
 
Absolut

-lokal mäklare som varit verksam de senaste 20 åren.

-svensk mäklarstatistik mfl.

-taxeringsvärdet:

Skatteverket sätter ett taxeringsvärdevar tredje år och taxeringsvärdet ska motsvara 75% av fastighetens marknadsvärde. Marknadsvärdetbestäms med hjälp av en analys av de genomsnittliga bostadspriserna i området där fastigheten är belägen två år före taxeringstillfället.

Eftersom det var en gåva mot ett vederlag som motsvarade taxeringsvärdet blir det väl enklast att ta Dåvarande taxeringsvärdet som utgångspunkt för marknadsvärdet. Trubbigt absolut, men i detta ärende troligtvis lämpligast.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Det är ju inte helt lätt. Har det gått 20 år lär det ju gjorts en del med huset också. Ett sätt är att bara räkna upp från dåvarande taxeringsvärde, som ju ska vara 75 % av marknadsvärdet. Ett annat att värdera det idag och jämföra med fastighetsindex 20 år bakåt. Men som sagt, har det gjorts mycket (eller inget) med huset sen dess slår ju det fel.
 
Jag vill också passa på att höja ett varningens finger. Tänk noga igenom om det är värt att dra igång en process. En process kommer med största sannolikhet plöja upp en stort djupt sår rakt igenom familj och släkt. Den kommer kosta, inte bara pengar utan även känslomässigt.

Även om jag hade haft både juridiskt och moraliskt rätt hade jag aldrig dragit igång en dylik process om det inte hade rört sig om mycket stora belopp.
 
  • Gilla
  • Älska
tttomten och 3 till
  • Laddar…
Det är ju inte självklart att gåvor 20år tillbaka i tiden ska ses som förskott på arv.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju inte helt lätt. Har det gått 20 år lär det ju gjorts en del med huset också. Ett sätt är att bara räkna upp från dåvarande taxeringsvärde, som ju ska vara 75 % av marknadsvärdet. Ett annat att värdera det idag och jämföra med fastighetsindex 20 år bakåt. Men som sagt, har det gjorts mycket (eller inget) med huset sen dess slår ju det fel.
Nej i normalfallet så är det gåvans storlek vid gåvotillfället som skall räknas som förtida arv, inte vad gåvan är värd idag eller vid dödsafallet. Det finns specialfall, (här är jag på tunn is). Något i stil med om gåvans värde vid gåvotillfället är så stor att den inkräktar på andra arvingars laglott (50% av möjligt arv), så kan det vara så att gåvan skall "gå tillbaka", sedan ärver förskottstagaren den andelen igen, men nu värderad till dagens värde.

Detta kom upp till diskussion där en kollega höll på att drabbas. Han hade fått köpa till ett lågt pris från sina föräldrar. övriga arvingar ville att fastigheten ifråga skulle anses vara gåva till dagens värde. I det fallet klarade han sig för att det inte inkräktade på övrigas laglott.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte självklart att gåvor 20år tillbaka i tiden ska ses som förskott på arv.
Njoo. En gåva till en bröstarvinge anses vara förskott på arv, såvida man inte explicit anger i gåvobrevet (eller i köpeavtalet) att det inte skall räknas som förskott på arv. Och jag har uppfattat att en sådan skrivning ev. inte är giltig om gåvan inkräktar på övrigas laglott.

Däremot så är det givetvis oerhört svårt att hävda att en affär till visst underpris för 20 år sedan verkligen var till underpris. Även om marknadsvärdet normalt sett skall vara högre än taxeringsvärdet, så kan det ju finnas en miljard olika argument för varför just den här fastigheten är värd mindre.

Men för att undvika sådant så är det bra om man skriver in i köpeavtalet att affären inte skalla anses vara förskott på arv. Även när man säljer till marknadspris, inom familjen.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Det blir som så många gången förr en fråga om bevis.

Har mottagaren betalar taxeringsvärdet så är det enligt Skatteverket under marknadsvärdet. Men som vi alla vet är det en trubbig metod för att bestämma ett marknadsvärde. Det räcker nog inte med enbart den omständigheten för att vinna en process.

Vi har alldeles för lite information för att kunna göra en bedömning av om dåtidens taxeringsvärde motsvarar 3/4 av dåtidens marknadsvärde.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej i normalfallet så är det gåvans storlek vid gåvotillfället som skall räknas som förtida arv, inte vad gåvan är värd idag eller vid dödsafallet.
Ja, det var det jag försökte få fram, men jag var kanske otydlig. Vad jag menade var att man skulle utgå från taxeringsvärdet för 20 år sen och utifrån det räkna upp till ett tänk marknadsvärde då genom att dela det dåtida taxeringsvärdet med 0,75 alternativt att man skulle ta dagens marknadsvärde och räkna om det 20 år bakåt med hjälp av fastighetsprisindex.

Jag håller med om att ingetdera sättet är jättebra, men någon grund måste man ju ha för att sätta en historisk värdering av gåvan om den inte värderades då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.