Hej, jag har platt tak med en ”ränna” som inte har tillräcklig lutning. Det samlas vatten vid avrinningshållet. Se bild. Är det någon som vet om man kan ”bygga” upp en lutning med något medel, typ takmassa eller liknande. Taket är gjort 2004. / Anders
Platt tak med en ränna som visar vattensamling nära avrinningshålet, omgivet av bebyggelse och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Läcker inte taket så kan du skita i att det står lite vatten kvar på det.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Såg inte nytt ut kanske dax att lägga nytt lager ovanpå?

det du kan göra är att lägga i minneralull med lutning och sedan bränna ny papp ovanpå.
Finns speciella för det ändamålet i ränndal.

Beroende på hur mycket bakfallet är på kan det funka att lägga ny våd precis där så lutningen blir lite bättre. Då skulle du kunna samla allt släpp från taket och lägga i rännan för att få rätt fall. Svårt att avgöra och antar att du inte kommer ställa dig där och bränna på en ny själv, bra idé att ta dit en pappläggare?
 
Rickard.
M Mackees skrev:
Såg inte nytt ut kanske dax att lägga nytt lager ovanpå?
Man lägger inte om 16år gamla papptak om det inte är uppenbara problem med dom. Är det lagt bra och inga konstigheter händer kan det mycket väl hålla 16 år till.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Man lägger inte om 16år gamla papptak om det inte är uppenbara problem med dom. Är det lagt bra och inga konstigheter händer kan det mycket väl hålla 16 år till.
missade den biten Med 2004.. pappen ska klara säkert några dm stående vatten utan att läcka in om det är rätt utfört. Men ts stör sig på det och vill ha hjälp att åtgärda, ganska irriterande att ha stående vatten ovanför huvudet.
 
Stort tack alla för svar. Då behöver jag nog inte oroa mig. Taket ser ut att vara gjort av proffs så då känns det ändå bra. Hittade nu en tråd om liknande ämne och någon vis skrev att det fick lov att vara upp till 3 cm stående vatten utan att det är några problem. Taket ska klara det. Men ibland vill man bara ta det säkra före det osäkra.
 
Perfekt, man ska inte göra jobb i onödan
 
Rickard.
Ett litet råd är att kolla till att skarven mellan papp och plåt uppåt på burken/huven sitter som den ska och ser tät ut. Jag vet att många lämnar det sådär men jag ogillar det då man aldrig riktigt vet hur plåten/färgen är att klistra mot så jag sätter alltid en litet plåtbleck över som dubbelfogas.


Inget du behöver oroa dig över men värt att kolla upp tycker jag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.