Jag letar efter 400V element som jag kan ansluta till mitt centralstyrda system.
Det innebär att jag har en termostat som slår på och av strömmen till alla element.
Då den styr efter värmebehov kan strömmen vara avslagen, exempelvis varma somrar, under flera veckor.
Å andra sidan under kalla årstider slår den på och av flera gånger om dagen.
Jag har svårt att hitta element som fungerar i ett sånt system.
Spelar ingen roll om oljefyllt eller direktverkande.
Hoppas på tips.
 
Alla element för 400V funkar väl i ett sånt system? Eller vad är det för problem du ser framför dig?
 
Nästan alla element har digital termostat som nollställs när strömmen slås av.
De förutsätts ha ständig spänning för att fungera.
Kollade med Bauhaus bland annat om Gnosjö oljefyllda kunde fungera. Och svaret blev att det går men då behöver man tillbehör.
Jag tror att det måste vara element som inte har digital termostat utan där man ställer in analogt.
På gamla element en ratt med temperatur eller nivå på värmningen.
 
A
V vosjol skrev:
Jag letar efter 400V element som jag kan ansluta till mitt centralstyrda system.
Det innebär att jag har en termostat som slår på och av strömmen till alla element.
Då den styr efter värmebehov kan strömmen vara avslagen, exempelvis varma somrar, under flera veckor.
Å andra sidan under kalla årstider slår den på och av flera gånger om dagen.
Jag har svårt att hitta element som fungerar i ett sånt system.
Spelar ingen roll om oljefyllt eller direktverkande.
Hoppas på tips.
Är det en enda termostat som styr hela huset?
 
Handyman 1 skrev:
Är det en enda termostat som styr hela huset?
Precis.
Den sitter centralt placerad.
 
I manualen till mina LVIelement står att man ska använda nattsänkning för central termostat. Man sätter en lagom låg nattemperatur och en lite högre dag. Då är alltid elementen spänningssatta men de slår av och på via nattsänkningstråden.
 
  • Gilla
vosjol
  • Laddar…
LVI ska ha en modell som ska fungera. Vet inte riktigt om man kan göra som de säger men värt att prova.
 
A
V vosjol skrev:
Precis.
Den sitter centralt placerad.
Har du sett på Tego element,känns som att en termostat i hela huset blir oexakt styrning:thinking: luftvärmepump?
 
Stämmer! Blir lite oexakt, men huset är inte så stort. Och en luftvärmepump skulle nog fungera bra. Kollar med Tego om det funkar med deras element. Jag har sett dem förut men är osäker på om de fungerar centralstyrt.
 
Jag har ett gammalt Etermo system som kunde regleras på olika sätt. Där elen styrdes med timer eller med en inställning av lägsta temperatur. Där sedan elementens termostater styrde när strömmen var påslagen. Den hade även knappar för konstant påslag eller bortrest. Då behövde man inte ens en fjärde ledning som skulle gå till en styrcentral. Då det bara var en styrning om elen till elementen skulle vara på eller ej.

Sedan gick timern sönder så jag skaffade en elektronisk termostat som kan använda 18 olika program. Där jag själv kan ställa 9 st program om jag vill. Termostaten flyttades till central plats i huset.

Sedan finns det element där man med en knapp på elementen kan sänka tempen 2-4 grader i 6-8 timmar.

Men sedan skaffade jag luft/luftvärmepump med wifi. Så då är funktionen inte lika viktig.
 
V vosjol skrev:
Då den styr efter värmebehov kan strömmen vara avslagen, exempelvis varma somrar, under flera veckor.
Å andra sidan under kalla årstider slår den på och av flera gånger om dagen.
Men det är väl ungefär det samma som elementen gör med sin egen termostat?

Jag har några element från Biltema. Termostaten behåller inställningen även efter ett strömavbrott (iaf ett kortare) men larmar sedan akustiskt en stund när strömmen kommer tillbaka.

https://www.biltema.se/bygg/el/element/glaspanelelement-2000041926
 
useless useless skrev:
Gnosjö-elementen på Jula har ett vred. Svårt att se att det återställs när strömmen slås på.

[länk]
Enligt Bauhaus ska det inte fungera utan någon slags tillbehör. Vet dock ej vad eller varför. Hade tänkt kontakta tillverkaren för att kolla men hittar inga bra kontaktuppgifter.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Men det är väl ungefär det samma som elementen gör med sin egen termostat?

Jag har några element från Biltema. Termostaten behåller inställningen även efter ett strömavbrott (iaf ett kortare) men larmar sedan akustiskt en stund när strömmen kommer tillbaka.

[länk]
Problemet är att spänningen ligger inte på som när varje element reglerar temperaturen. Kan bli lite jobbigt om värmen slår på ett tiotal gånger på natten och det ska pipa om elementen varje gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.