Vår tvättmaskin Electrolux EWF1629 från ca 2005, fyller inte längre på vatten alls. Efter några minuter visas istället felkoden E10.

I diagnostikläget fungerar centrifugeringen, men fyller inte heller där på med vatten. Senast sparade felkod är E11.

De båda felkoderna tycks relaterade och E11 beskrivs som:

"Tap closed or water pressure too low; Drain tube improperly positioned; Water fill solenoid valve is defective; Leaks from water circuit on pressure switch; Pressure switch defective; Wiring defective; Main board defective."

Jag ser inget skräp i filtret på slangen för inkommande vatten. Har inte skruvat isär maskinen.

Är det rimligt att gissa på trasig inloppsventil, beställa en https://shop.electrolux.se/tvatt/tv...k/dubbelventil-till-tvattmaskin/p/3792260725# för 500 kr och själv försöka laga?

Eller är det rimligare att köpa en ny tvättmaskin? Inser att många delar på maskinen kan vara slitna, men är osäker på hur kvalitén på en Electrolux från 2005 står sig mot exempelvis en ny Miele WCF130. Var det bättre kvalité för 15 år sedan?
 
E11 kan komma när det tar för lång tid för maskinen att fylla på vatten. Så om du får E10 - att vatten inte fylls på korrekt är E11 inte underligt att få.

Enklaste testet först - skruva av slangen för inkommande vatten och dra på vattnet. Rinner det som det ska?

Skulle sedan som du nämner kolla inloppsventilen. Man kan byta ut eller eventuellt avkalka med medel om den verkar ihopkalkad.
 
  • Gilla
ulrikf
  • Laddar…
A
Kolla silen i ventilen!
Du ser den när d u ratt bort slangen
Ta en tång och dra ut silen
 
  • Gilla
ulrikf
  • Laddar…
Tack! Med slangen avskruvad rinner vattnet bra. Silen i ventilen ser också bra ut. Något annat är fel.

Nu har jag öppnat upp maskinen. Kablaget och slangar verkar väl fästa vid inloppsventilerna.

Jag har ett labbaggregat som kan ge 0-30V DC. Går det att testa om det kan öppna solenoidventilerna på inloppsventilen? I så fall, vilken spänning?

Jag är tveksam till att mäta i tvättmaskinen och samtidigt ha den nätansluten, men om jag ansluter voltmetern i förväg, och bara observerar den nätansluten på avstånd, kanske jag kan tänka mig det. Dock hittar jag inget bra sätt att ansluta voltmetern samtidigt som kablaget är anslutet till solenoidventilerna. Finns det någon mätpunkt att ansluta vid, med tex krokodilklämma? Eller ger det något att mäta spänningen i kablaget till solenoidventilerna, utan anslutna solenoidventiler? Vilken spänning förväntas till solenoidventilerna om allt är korrekt? AC eller DC?

Resistansen över varje solenoidventil är 3.7 K Ohm
 
U ulrikf skrev:
Jag har ett labbaggregat som kan ge 0-30V DC. Går det att testa om det kan öppna solenoidventilerna på inloppsventilen? I så fall, vilken spänning?
Nu provade jag med labbaggregatet. Solenoidventilerna verkar inte släppa in något vatten med 30V DC anslutet. Är det förväntat eller kan det säga något om huruvida ventilen är trasig?
 
Styrs med 230VAC
 
  • Gilla
ulrikf
  • Laddar…
A
Har du haft ute silen? Ibland är det en tjock transparent hinna på den.
Annars är kretskortsfel det vanligaste på dessa
 
  • Gilla
ulrikf
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Har du haft ute silen? Ibland är det en tjock transparent hinna på den.
Annars är kretskortsfel det vanligaste på dessa
Ja, jag tog ut silen ur ventilen. Det var enkelt tack vare din instruktion om att dra med en tång.

Båda ventilerna öppnade sig om jag kopplade dem direkt till 230 VAC! (Tack för information om spänningen Zica!) Då antog jag att det var kretskortet som var trasigt och var nära att ge upp reparationsambitionerna, men som sista halmstrå följde jag kablaget från ventilerna till kretskortet, och det visade sig vara kontakten som nästan helt lossnat från kretskortet. Jag bara tryckte dit den och nu tycks allt fungera!

Är det vanligt att kontakter plötsligt lossnar från kretskortet efter många års drift? Kanske av vibrationer från centrifugeringen?

Det känns mycket tillfredställande att kunnat laga den själv! Stort tack för er hjälp!
 
  • Gilla
zica och 1 till
  • Laddar…
U ulrikf skrev:
som sista halmstrå följde jag kablaget från ventilerna till kretskortet, och det visade sig vara kontakten som nästan helt lossnat från kretskortet. Jag bara tryckte dit den och nu tycks allt fungera!

Är det vanligt att kontakter plötsligt lossnar från kretskortet efter många års drift? Kanske av vibrationer från centrifugeringen?

Det känns mycket tillfredställande att kunnat laga den själv! Stort tack för er hjälp!
Härligt när man hittar felen! Tjoho!!
 
  • Gilla
kalleelin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.