Hej!
Jag har sett att det finns diverse trådar på forumet med frågor som liknar vår, men varje projekt är unikt på sitt sätt tänker jag.

Vi har köpt ett nytt hus med tillhörande oisolerat uthus. I detta uthuset har vi tänkt att vi skall bygga ett gästrum som används nån helg om året. Delen där vi tänker att gästrummet skall vara är idag en verkstad med ett till synes stabilt trägolv.

Oisolerat uthus interiör med trägolv och arbetsbänk före omvandling till gästrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerat uthus med stabilt trägolv och igensatta fönster, som ska omvandlas till gästrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv och synliga träbjälkar i ett oisolerat utrymme med dörr och igensatta fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerat uthus inrett som verkstad med trägolv och igensatta fönsteröppningar som ska bli gästrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla verkstadsinteriören i ett uthus med trägolv och igensatta fönster, redo för ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerat uthus interiör med trägolv och pelare, igensatta fönster och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi tänker att det skall vara en vägg där trägolvet slutar. Det finns två hål för fönster som idag är igensatta som vi vill öppna upp och sätta in fönster i igen.

Vi vill fråga er som har erfarenhet i ämnet, vad ni anser att vi bör tänka på innan vi börjar bygga.

Vi är bekväma med att inte varenda byggkod och regel följs då vi inte skall bo här. och rummet behöver inte ha energiklass A+. Men med det sagt så vill vi ju att rummet skall vara skyddat från fukt och mögel. Det skall inte finnas vatten och avlopp utan enbart el.

Vi vill göra så mycket som det bara går själva för att hålla nere kostnaderna.

Kan någon ge oss tips på bra sidor, länkar och guider med beskrivningar från liknande projekt? Hur man gör fuktspärr i väggar, golv och tak? Hur man isolerar, sätter vindpapp och i vilken ordning?
 
  • Oisolerat uthus med stabilt trägolv och träbjälkar, tilltänkt för omvandling till gästrum utan vatten och avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju ut att vara en del att göra. Min första reaktion är att några av stolparna ser ut att vara tryckimpregnerade det vill man inte ha inomhus i bostadsutrymme.
 
H hempularen skrev:
Ser ju ut att vara en del att göra. Min första reaktion är att några av stolparna ser ut att vara tryckimpregnerade det vill man inte ha inomhus i bostadsutrymme.
det kommer nog finnas mycket göra ja.
Stolparna får vi i så fall byta ut såklart!
 
H hempularen skrev:
Ser ju ut att vara en del att göra. Min första reaktion är att några av stolparna ser ut att vara tryckimpregnerade det vill man inte ha inomhus i bostadsutrymme.
du har inte fler tips? Du verkar vara en som har koll på läget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.