Min varmvattenberedare pajade igår kväll, eller egentligen värmepumpsdelen i den. Den löser ut jordfelsbrytaren direkt man klickar på värmepumpen. Går att köra med el nu så det är ingen panik, men behöver ta tag i detta snarast.

Befintlig beredare är från 1999 och är en Elektrostandard Autoterm 550. Antar att det är onödiga pengar att felsöka denna, utan istället direkt gå på en ny?

Jag har googlat och hittat Nibe F110 som en potentiell kandidat. Erfarenheter av denna? Hittar egentligen inga alternativ till denna från nån annan tillverkare, kan det verkligen stämma?
 
  • Etikett på en ElektroStandard Autoterm 550 varmvattenberedare med tekniska specifikationer och logotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en varmvattenberedare med tekniska specifikationer och tillverkningsår, Elektrostandard Autoterm 550 från 1999.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns fortfarande reservdelar till Autoterm/Elektrostandard 550/570 så den går att reparera om själva tanken/beredaren är i gott skick. Servicefirmorna brukar dock inte vara så pigga på reparation när grejerna är 20 år. NIBE är en stor tillverkare och F110 går att få för runt 20 tkr exkl montering. Finns även värmepumpsberedare fabrikat "Indol" men vet inget om kvaliteten på dessa.
 
Japp, såg också Indol men aldrig hört eller läst om dem.

Nu går jordfelsbrytaren även fast värmepumpsdelen är bortkopplad så nu blir det bråttom så man slipper duscha kallt :)
 
Men man kan också ifrågasätta varför värmepumpsberedaren är inkopplad efter en jordfelsbrytare om inte tillverkaren uttryckligen anger det i installationsmanualen? En panna/värmepump har oftast vissa läckströmmar och dessa kan öka en del med åren. För brandskyddet kan man om man vill installera en 300 mA jordelsbrytare till pannan. Pannan/värmepumpen är annars fast installerad och inkapslad innanför jordade plåtar varför en jordfelsbrytare för personskydd på 30 mA inte uppfyller någon normal funktion.

Eller är din Autoterm 550 ansluten elektriskt med en jordad stickpropp till ett jordad vägguttag? Då är det en annan sak jämfört med fast anslutning till dosa.
 
Redigerat:
Japp, den är kopplad med stickkontakt i ett vanligt uttag. Däremot skulle det ju ha varit trevligt om de då de installerade den, kopplat den till en egen jordfelsbrytare så inte hela huset dör då denna felar...
 
kan du koppla ur elpatronen och köra endast på kompressorn? Funkar den då så är det bara att byta elementet. Är jordfelet i kompressorn så är det värre/dyrt.
 
Ja det skulle vara intressant att isolationsmäta elpatronen samt kompressorn och se vad de får för värden. Tyvärr finns inte elpatronen med i reservdelslistan hos JS Energi, men däremot kompressorn med komponenter men det blir en hög kostnad för utbyte.
 
B bud skrev:
kan du koppla ur elpatronen och köra endast på kompressorn? Funkar den då så är det bara att byta elementet. Är jordfelet i kompressorn så är det värre/dyrt.
Det finns två brytare, en för värmepump och en för elpatronen. Det går inta att ha värmepumpen "on", då drar den av jordfelsbrytaren.

Nu rullar den dock igen med elpatronen på "on", dvs. jag kan värma vattnet.

En ny Nibe F110 kostar 19500 hemlevererat, grannen som är röris lovade installera den för en billig peng. Känns fel att investera några tusenlappar i reservdelar i en 21 år gammal beredare.

Passade nu på att rengöra ventilationens takventiler och köra tryckluft från kompressorn långt in i rören. Den dammängd som jag tömde från filtret efter detta! Lika bra att gammal maskin får suga rent dammet innan nya kommer på plats :)
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
troligtvis jordfel i kompressorns lindningar. Men bästa vore att göra maskinen helt spänningslös och hänga av startreläet. Ohm-mät mellan 3st piggar på kompressorn och jord. Det ska inte vara någon kontakt/ledningsförmåga mellan piggarna och jord.

Kan ju vara startkondingen eller startreläet men det känns inte troligt.

Ett kompressorbyte är inte värt om du anlitar hantverkare.
 
en liten fråga: går jfb mer exakt när du knäpper på brytaren eller när själva kompressorn startar? Kan ju iofs vara så att den får spänning omedelbart, för att få startfördröjning bör den precis ha gått innan och det är ju svårt eftersom den kanske inte kan gå alls innan jfb bryter
 
B bud skrev:
en liten fråga: går jfb mer exakt när du knäpper på brytaren eller när själva kompressorn startar? Kan ju iofs vara så att den får spänning omedelbart, för att få startfördröjning bör den precis ha gått innan och det är ju svårt eftersom den kanske inte kan gå alls innan jfb bryter
Japp, direkt jag knäpper på brytaren går jfb...
 
bara en sak kvar då: strömlöst helt via säkringarna och mät kompressorn
 
  • Gilla
antto77
  • Laddar…
Det blev en ny Nibe F110. Min granne som är röris installerade vattenanslutningarna medan jag koncentrerade mig på ventilationsrören. Självklart hade den nya Niben in/ut rören på motsatt sida så det blev krypande på kattvinden och modifiering av befintligt spiro rör för att få till det.

Jag råkade riva sönder det gamla aluflexröret för inkommande luft och de var slut på bauhaus i storlek 125mm. Hittade ett flexibelt på biltema som jag köpte. Men jag tycker ljudnivån från insuget är HÖG!!

Fråga: hur stor skillnad är det mellan olika fabrikat av aluflexrör? Är det lönt att istället köpa ett Fresh ljudisolerat flexrör enligt länk nedan? Har ingen erfarenhet av dessa, funkar de bra och ger de ett lägre ljud?

https://fresh.se/produkter/slangar/ljuddampadflexslang/581402
 
  • Aluminiumflexrör och ljudisolerat flexrör anslutet till värmesystem i trångt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kollade själv på en F110 men det gick bort då jag har vattenburen värme i golvet. Så himla mycket dyrare med såna finesser. Lär nog köpa en nya beggad med kompressorfel och laga upp den i princip gratis.
 
det ser ut som aluröret har för mycket spel. Testa linda runt nån form av isolermaterial alt korta ner dragspelet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.