Tomture61
Mekanisk ventilation och ett hus som inte är 100% tätt , kan för det mesta översättas med sämre verkningsgrad .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mekanisk ventilation och ett hus som inte är 100% tätt , kan för det mesta översättas med sämre verkningsgrad .
Men samtidigt orimligt kostnadsmässigt att börja täta upp hela huset. Bör jag installera någon form av Frånluft värmepump/FTX eller skippa det och bara köra någon bättre primäruppvärmning tro?

Luftvärme/Bergvärme?
 
E
Oavsett uppvärmingssätt så måste huset ventileras på något sätt för att den fuktiga inomhusluften ska kunna evakueras.
 
Tomture61
A Avle skrev:
Men samtidigt orimligt kostnadsmässigt att börja täta upp hela huset. Bör jag installera någon form av Frånluft värmepump/FTX eller skippa det och bara köra någon bättre primäruppvärmning tro?

Luftvärme/Bergvärme?
Ventilation är viktigt , både för innevånarna och huset .
Vet ej hur man avgör om ett hus är lämpligt för ftx , täthetsprova huset kanske . Läcker det för mycket är ju vittsen med ftx sämre .
I ett så stort hus är direktverkande el dyrt i långa loppet , berg/jord värme eller luft/vatten vp låter mer optimalt .
 
A Avle skrev:
Men samtidigt orimligt kostnadsmässigt att börja täta upp hela huset. Bör jag installera någon form av Frånluft värmepump/FTX eller skippa det och bara köra någon bättre primäruppvärmning tro?

Luftvärme/Bergvärme?

Byt ut till ett litet FTX för 100 l/s med bra värmeåtervinning. Det blir en balanserad ventilation med litet undertryck så otätheter är av mindre beydelse. Luft som tränger igenom en otät byggnadskonstuktion värms också upp av den samma vilket gör att förlusterna inte blir så stora IRL som på pappret.

Om planlösning medger sätt upp några luft/luft värmepumpar som klarar att jobba långt ner i utetemperatur. Kort pay off.

alt

Borra för bergvärme och koppla på det vattenburna systemet. Här kan du dock åka på att radiatorer ev måste bytas till större pga lägre framledningstemperatur från värmepump. Lång pay off.
 
Redigerat:
A
Det är ju fantastiskt att ha kanalerna, men ett aggregat från 1989 anpassat för förskoleverksamhet blir helt fel. Ett modernt aggregat med roterande växlare skulle kunna ge dig bra ventilation och låg kostnad.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Lite på skämt, men om du har många cocktailpartyn kan det ju vara bra med ordentlig ventilation. ;)
 
Kan du inte öppna och fota värmeväxlaren? Är det en heatbank kan du prova om det fungerar, kör det när det är kallt ute och mät frånluftstemperaturen och jämför med avluftstemperaturen, har du 0 gr. ute och 5 gr. i avluften har du ett kanonaggregat som är värt att ha kvar om du kan få ner luftflödena till normala nivåer. elvärmen kan du koppla bort om du har billigare värme i huset, har du elelement spelar det ingen roll.
 
  • Gilla
Avle och 1 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Kan du inte öppna och fota värmeväxlaren? Är det en heatbank kan du prova om det fungerar, kör det när det är kallt ute och mät frånluftstemperaturen och jämför med avluftstemperaturen, har du 0 gr. ute och 5 gr. i avluften har du ett kanonaggregat som är värt att ha kvar om du kan få ner luftflödena till normala nivåer. elvärmen kan du koppla bort om du har billigare värme i huset, har du elelement spelar det ingen roll.
Bra idé! Jag ska upp till huset igen på måndag återkommer med lite bilder på hur det ser ut då! :)
 
P Plutus skrev:
Kan du inte öppna och fota värmeväxlaren? Är det en heatbank kan du prova om det fungerar, kör det när det är kallt ute och mät frånluftstemperaturen och jämför med avluftstemperaturen, har du 0 gr. ute och 5 gr. i avluften har du ett kanonaggregat som är värt att ha kvar om du kan få ner luftflödena till normala nivåer. elvärmen kan du koppla bort om du har billigare värme i huset, har du elelement spelar det ingen roll.
Lyckas värmeväxlaren få ner avluften till 5 grader (från cirka 21 grader frånluft) är det fantastiskt för då är den bättre än när den var ny.
Kommer avluften ner till 10 grader vi 0 grader ute är det bra, HeatBank hade ny en verkningsgrad på 55-65%

Produktblad på aggregatet om du vill läsa lite: https://ivprodukt.docfactory.com/#!doc/topic:Va-rmea-tervinningsaggregat_KHB_0700-0850_produktblad
I produktbladet nämns nästan inget om funktionerna då man på den tiden ofta byggde styr/regler separat.

En sak jag tänker på är att om du skall renovera/riva mycket i huset och inte tänker behålla aggregate hade jag använt det som byggventilation (med avstängd elvärme) för att bli av med damm vid rivningsarbete m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.