Det är dags för finliret i valda delar av huset. I hallen finns tre dörrar: Ytterdörren, en dörr till ett sovrum samt en dörr till en liten toalett. Runt hörnan finns även dörren till badrummet samt en dörr till ett sovrum alldeles i anslutning till badrummet.

Till badrummet vill vi ha en dörr med fönster. Övriga dörrar blir sannolikt vita Kungsäterdörrar, modell harmoni (523). Denna dörr kan förstås inte fås med fönster pga alla speglar.

Tror den inredningsbegåvade delen av forumet att det kommer se konstigt ut att ha en avvikande dörr till badrummet (Doorias Addera P002, vit men inte likadana speglar som dom andra dörrarna)?
 
Den är ju runt hörnet sa du? Då funkar det nog!
 
Efter att ha ritat upp det för mig tror jag inte att det kommer bli några som helst prolem. Så lycka till.
 
Jag tror inte heller att det kommer att se underligt ut. Vi har valt exakt samma innerdörrar som ni har (fina!) och jag skulle inte tro att en avvikande design "skär sig" mot så enkla och rena dörrar.
 
Håller med, bör inte vara ngt. stort problem, det som slog mig när jag tittade på de dörrmodeller du angett var att, ett alternativ som nästan helt "trollar" bort det faktum att det är olika speglar på dörrarna är att välja Addera- varianten med 3 runda små fönster (bör kanske vara frostat glas ;)), då fylls ju den tämligen likadana ramen med 3 fönster och det blir liksom logiskt att endast ramen förenar.
Det var mitt förslag, men som sagt även 1 fönster tycker jag går jättebra :D

//Christina
 
Ok, låter inte helt tokigt alltså. Men det är faktiskt så (även om det inte framgår av ursprungsbeskrivningen) att den oliktänkande dörren sitter bredvid en av den andra sorten.... dock i vinkel...

Tre runda fönster törs jag inte, ytterdörren ska nämligen ha fyra runda fönster (om jag inte vinner på lotto för då köper vi en teakdörr från Bovalls)

Titta föresten på dessa Bovalls dörrar, helt fantastiska. Tex Florö glas Sinus. Helt otroligt läcker. Tyvärr är även priset lika fantastiskt gediget som hantverket, ca 30kSEK..... :'(
www.bovalls.com
 
Nä. Samma dörrar ska det vara. Den enda som kan skilja sig är ytterdörren, allt annat ser konstigt ut - runt hörnet eller inte.
 
Det är väl ingen omöjlighet att sätta sticksågen i övre spegeln på en Harmoni och sätta in glas.

För det var väl 3 spegelvarianten ni hade, eller?

Kan se rätt OK ut faktiskt.
 
Dörren med runt glas är så annorlunda i stilen mot de andra spegeldörrarna, så jag tror också att det skulle vara snyggare att ha samma dörr och byta övre spegeln mot glas.

Det fanns en artikel helt nyligen i en sån där villatidning som kommer gratis om just det. Det såg mycket fint ut på bilderna, men där var iofs speglarna tvärtom, alltså den horisontella delen satt på mitten och de övre vertikala speglarna var utbytta till glas.

/EB
 
Det är väl inte helt lätt att operera in fönster i dagens dörrar..Det är ju allt från wellpapp till polyuretanskum i dem, dessutom kan ytterdelarna vara så tunna att det är svårt att fästa karmen i dem.
 
EB skrev:
Det fanns en artikel helt nyligen i en sån där villatidning som kommer gratis om just det. Det såg mycket fint ut på bilderna, men där var iofs speglarna tvärtom, alltså den horisontella delen satt på mitten och de övre vertikala speglarna var utbytta till glas.

/EB
Om vi tänker på samma artikel ( ur Vi i Villa) så använde dom ett dekorfönster härifrån (mao. inte mycket till karm som jag förstår det): http://www.dromfonstret.se/dekorfonster.html
Där sattes fönstret in i en vanlig innerdörr av MDF om jag inte minns fel.

//Christina.
 
KarlXII skrev:
Nä. Samma dörrar ska det vara. Den enda som kan skilja sig är ytterdörren, allt annat ser konstigt ut - runt hörnet eller inte.
Självklart var du tvungen att tycka så. Bara för att komplicera tillvaron ytterligare. >:( ;)
 
Hehe sorry, men att innerdörrarna är lika tycker jag betyder ruskigt mycket för helhetsintrycket.
Är det nån eller flera udda, så ser det ut som fyndat i reahörnan eller tillbyggd del... :p
 
Kolla på http://www.gkdoor.se där finns en dörr som heter oden 4 som kan fås med eller utan glas och som är väldigt lik Kungsäter 523 Harmoni
 
patrik_t skrev:
Kolla på [länk] där finns en dörr som heter oden 4 som kan fås med eller utan glas och som är väldigt lik Kungsäter 523 Harmoni
Sedärja, fast vi har ju tänkt oss att ha ett runt fönster i dörren till badrummet. Får nog tänka lite till på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.