nikasp
Jag ska ta hit en arborist för att antingen glesa ut eller helt ta ner den i sektioner så den då står mellan vårt och grannens hus.

Det tar emot att bara skicka bort allt som vi gjorde i torpet med två jättegranar. Vad kan man som boende i Stockholm göra med en lång ekstam, trädet är elva meter? Går det på något rimligt sätt och till vettig peng få det sågat och hyvlat för framtida bruk. Har själv en EU-kärra som bara tar 500 kg.

Drömmer om att jag plötsligt någon gång ska få massa tid till att bygga bänkar och göra skärbrädor. Ser såna som säljer okantat virke av bla ek för ganska dyra pengar här i stan så undrar om man ska behålla virket.
 

Bästa svaret

Sök på ”portabelt sågverk”. Finns de som kan komma hem till dig och såga plank av stocken. Trevligt kunna bygga något av trädet som stått på tomten.
 
Tänk också på att det måste finnas utrymme att torka virket också om det kapas upp till plank.
 
nikasp
Lär ju väga en hel del. Har ju såg 900 meter frn torpet som sågat åt mig men det här måste ju få fraktas. Blir inte mycket på en EU-kärra... ska överväga det där med mobil såg.

Läste förresten lite ekonomi mitt i maskiningenjörsstudierna ca 1993 och hade besök av olika företag. Bland annat VD för Logosol... man skulle haft lite skog...

En skärmdump av en Logosol B751 bandsågverk med 13 hk bensinmotor, prisinformation och en betygssättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Var bor du I Sthlmstrakten? Känner världens bästa privata, lilla såg i Roslagen, som har levererat allt trä till vårt hus. Han kan både lagra och såga.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Var bor du I Sthlmstrakten? Känner världens bästa privata, lilla såg i Roslagen, som har levererat allt trä till vårt hus. Han kan både lagra och såga.
Vilken är det?
 
Lite sent svar men jag har sett att det ibland hänvisas till Småsågarnas Riksförbund. Du kanske kan hitta någon som kan såga här: https://smasagarna.se/
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Var bor du I Sthlmstrakten? Känner världens bästa privata, lilla såg i Roslagen, som har levererat allt trä till vårt hus. Han kan både lagra och såga.
Bor i Sollentuna men ska kolla med sågen nära torpet om han vill såga träd som stått på villtomt. Vi är andra ägaren och hon som var först var försiktig med allt så knappast någon spik i den.
 
Jag kör en mobil bandsåg. Självklart ska du såga upp säger jag.

bor du nära en såg (beroende på sågens utformning) så är det ditt alternativ nummer ett. Är det ett klingsågverk så är risken stor att stockdiametern sätter stopp och risken för spiksågningen säger tvärt nej.
Annars finns det fördelar med mobila sågar då du slipper virkestransporter och spiksågningar inte behöver betyda katastrof.

jag tar gärna emot mothugg då jag absolut inte vill döma ut lokala småsågar med klinga. De är fantastiska, ofta väldigt rationella och snabba.
 
nikasp
Tack för info! Planen är att låta ta ner trädet nu i vinter, gissar att det tömmer sig på vatten då eller inget jag behöver beakta?

Om mitt EU-släp orkar så tänkte jag sedan frakta och låta såga i torpet. Tack för tips om Roslagen men har ändå inte plats att torka/förvara hemma. Måste räkna ut vad en stock kan tänkas väga och se om frakta först och såga sen är ett alternativ. Vi har en såg 900 meter från torpet och en annan 8 km bort.
 
Har inte testat själv men de säger att man ska låta ek vila/torka i minst ett år innan man sågar så att garvsyran inte förstör utrustning. Men det har förhoppningsvis din sågare erfarenhet av.

Stockar torkar mycket långsammare än uppsågade brädor. Allt beror på hur de torkas också. Tror att optimalt är ett luftigt skuggigt ränne i en ladugård. Kör själv med saunotork men visst är det en del bitar som blir obrukbara.
 
nikasp
L lolukokasos skrev:
Har inte testat själv men de säger att man ska låta ek vila/torka i minst ett år innan man sågar så att garvsyran inte förstör utrustning. Men det har förhoppningsvis din sågare erfarenhet av.

Stockar torkar mycket långsammare än uppsågade brädor. Allt beror på hur de torkas också. Tror att optimalt är ett luftigt skuggigt ränne i en ladugård. Kör själv med saunotork men visst är det en del bitar som blir obrukbara.
Har en lada där de skulle kunna ligga torrt så länge som krävs. Ska ringa och kolla med sågen snart.
 
nikasp
Nu har trädfällaren tittat förbi så ska få pris inom kort och sen (efter koll med kommunen) ska den ner. Fick svar från sågen, 500 meter från torpet, som sågat virke åt mig förra sommaren att han kan såga. Han går över med metalldetektor ”men ingen garanti för att det inte finns föroreningar”. Dvs risken tar jag och en klinga kostar 1500-2000 att reparera. Återkommer med hur det går. Får bli skärbrädor till present och julklapp år alla jag känner när det väl torkat :D
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Läs på om hur man torkar ek bäst.
Det spricker väldigt lätt, lättare än andra träslag.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.