Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, givet att husen var likvärdiga år noll blir det ju så. Men deras inbördes värde då verkar ni ju inte direkt vara överens om heller.
De var ju inte direkt likvärdiga, jämför ett herbre från 1900-talets början, med nybyggda timringar ca 1985

Deras hus var vid uppdelningen av familjernas boende rejält mycket högre värderade!
 
Karlia Karlia skrev:
När jag läser sånt här blir jag extra tacksam att min far valde att stycka av tomten på landet och fördela fastigheterna efter eget tycke. Mina syskon och jag kan vara glada över vad vi får istället för att gräla om hus, strand och tomter.
I detta fall berör det endast tomten.. stranden går ju inte att påverka då den inte faller inom tomtens gräns,
ej heller husen är en diskussion eftersom vi sedan långt tillbaka redan valt respektive boendesituation
 
N najks skrev:
hon skulle lätt kunna stycka av en bit på ca 1000m2 (normal villatomt) och sälja
Förmodligen skulle hon inte kunna det om det råder strandskydd i området, vilket jag antar att det gör.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förmodligen skulle hon inte kunna det om det råder strandskydd i området, vilket jag antar att det gör.
självklart räknade jag in det i kalkylen,
då hennes tomt vetter långt upp mot skogen i hörnet av kartan så skulle hon lätt kunna stycka av en villatomt och sälja till någon utomstående!

betänk att hennes nuvarande "rimliga" tomt är ca 3500 m2,
och husen ligger i stort sett precis mot gränsen till våra, så hon har en rätt stor bit fri mark mot sitt bortre hörn
 
Karlia
Men det verkar ju vara fullt tillräckligt med tomten! Snälla, ta hjälp av jurist, det är sorgligt att bli osams över någonting som är en enorm fördel - att få ärva ett sommarhus.

Ni har olika åsikter, vad vi här på forumet tycket spelar egentligen ingen roll, vi kan inte avgöra åt er. Däremot kan det ju vara bra att bolla problemet här.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Men det verkar ju vara fullt tillräckligt med tomten! Snälla, ta hjälp av jurist, det är sorgligt att bli osams över någonting som är en enorm fördel - att få ärva ett sommarhus.

Ni har olika åsikter, vad vi här på forumet tycket spelar egentligen ingen roll, vi kan inte avgöra åt er. Däremot kan det ju vara bra att bolla problemet här.
Det är lite därför jag skrev inlägget, för att få synpunkter..

i min värld är det relativt enkelt att dela en stor tomt på tre hyfsat lika stora delar - eller i alla fall så att var och en får en försvarligt användbar bit mark framför respektive hus

det min moster nu gör är att gå in med sin presumtiva önske-gräns en bra bit framför mitt eget hus, vilket på intet sätt känns okej för min del då hon redan har mer mark bortanför sig, än vad vi som bor i mitten kommer kunna få..
 
N najks skrev:
Det är lite därför jag skrev inlägget, för att få synpunkter..

i min värld är det relativt enkelt att dela en stor tomt på tre hyfsat lika stora delar - eller i alla fall så att var och en får en försvarligt användbar bit mark framför respektive hus

det min moster nu gör är att gå in med sin presumtiva önske-gräns en bra bit framför mitt eget hus, vilket på intet sätt känns okej för min del då hon redan har mer mark bortanför sig, än vad vi som bor i mitten kommer kunna få..
Så. Om du lägger fram det så till henne, att just gränsdragningen är din invändning inför en styckning och att det är där ni behöver hitta en annan lösning som du kan godta för att komma vidare, vad är hennes motbud då?

Ge henne något att jobba med om du inte vill föreslå något annat själv.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Så. Om du lägger fram det så till henne, att just gränsdragningen är din invändning inför en styckning och att det är där ni behöver hitta en annan lösning som du kan godta för att komma vidare, vad är hennes motbud då?

Ge henne något att jobba med om du inte vill föreslå något annat själv.
det är en riktigt rimlig invändning

låt säga att tomten är 12000m2

hon vill ha sina 4000 m2 + ca 500 - 1000m2 av vår del, känns ju inte som det borde vara genomförbart!
 
och ja "något att jobba med"

hon verkar ju inte anse att en rimlig delning är total yta delat med tre.. så vad gör man?

känns inte som att vi ska behöva böja oss för ett krav som på intet sätt är rimligt
 
N najks skrev:
och ja "något att jobba med"

hon verkar ju inte anse att en rimlig delning är total yta delat med tre.. så vad gör man?

känns inte som att vi ska behöva böja oss för ett krav som på intet sätt är rimligt
Så säg det då. Att ni inte anser kravet är rimligt och att hon behöver komma med ett annat förslag.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
N najks skrev:
Jo det är ganska rejält, jag menar.. en stuga på 20 - 50m2 skulle lätt få plats,
gissar på att det är i alla fall 500m2 tomt som hon tycker ligger för långt ut mot hörnet för att den skall räknas in
Ni kan ju diskutera om ni inte vill sälja marken som inte ska räknas in och dela på vinsten. Din moster får en trevlig granne och ni kan dela marken likvärdig. Vägrar din moster sälja denna marken så bör den räknas in i styckningen. Bör finnas intressenter som vill ha en liten stuga vid stranden.
 
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
C
N najks skrev:
Ytan är gissningsvis (utan att ha låtit mäta exakt) omkring 10500 - 12000 m2
N najks skrev:
jag vet att morfar köpte till just den biten
Det är bara att räkna ut arealen med Carl Friedrich Gauss koordinatareaformel. Ta fram kartan från akten där din morfar köpte till mark (då fastigheten fick sin nuvarande utformning), skriv upp numren på gränspunkterna i ordning varvet runt fastighetens markområde (alltså ej i punktnummerordning) i en kolumn i ett kalkylblad, bläddra vidare i akten till koordinatförteckningen och fyll i koordinaterna för respektive punkt i de två följande kolumnerna i ditt kalkylblad och lägg in formeln i nästa kolumn, som du sedan summerar och delar med 2 så får du arealen (i detta fall 10527,2098).
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Så säg det då. Att ni inte anser kravet är rimligt och att hon behöver komma med ett annat förslag.
Det är vad vi gjort, men hon ansåg rätt och slät att det inte var rimligt att gränsen skulle gå 5m närmare hennes hus än vårt - dvs hon tar inte ytan i beräkning utan avstånd till husknut (den i mitten förlorar mest dvs)
 
N najks skrev:
Det är vad vi gjort, men hon ansåg rätt och slät att det inte var rimligt att gränsen skulle gå 5m närmare hennes hus än vårt - dvs hon tar inte ytan i beräkning utan avstånd till husknut (den i mitten förlorar mest dvs)
Ja men då har ni ju en standoff att lösa, eftersom du inte anser att den dragningen hon vill göra är rimlig.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Det är vad vi gjort, men hon ansåg rätt och slät att det inte var rimligt att gränsen skulle gå 5m närmare hennes hus än vårt - dvs hon tar inte ytan i beräkning utan avstånd till husknut (den i mitten förlorar mest dvs)
Jag tycker att det är rimligt att gränsen dras mitt i mellan husen.
Jag tycker också att det är rimligt att tomterna blir lika stora.
Jag tycker det är rimligt att man drar gränsen längs naturliga förhållanden på tomten.
Dessa förslag känns som svåra att lösa så alla blir nöjda.

Det kanske skulle anlitas en trädgårdsarkitekt för att få en annan syn på styckningen.

Hoppas allt löser sig, för det här verkar inte så kul.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.