Jag har en stuga från 1860-talet i ganska gammalt skick. Vissa moderniseringar har dock gjorts, den öppna härden har t.ex. någon gång ersatts med vedspis. Taket vars ursprungliga beläggning troligen var stickspån har fått tegelpannor lagda ovanpå spåntaket, troligen på 30-talet. Tyvärr har tidens tand och en viss försummelse med att byta pannor gjort att det nog är dags att fundera på en grundligare renovering eller omläggning snart, men vilken nivå ska man lägga sig på? Klart är att jag vill fortsätta med det gamla teglet men inte är speciellt road av att försöka lägga nya stickspån (möjligen kan jag tänka mig små lagningar av dessa). Jag har inte tittat så mycket under teglet ännu så jag vet inte hur stora åtgärder som kan behövas. Har jag tur kanske det räcker med rengöring under teglet och byte av en del läkt, men risken är väl uppenbar att spånen börjar bli dåliga och frågan är vad man gör då. Jag har inte hunnit undersöka ännu vad som finns under spånen men jag har hört sägas att de ska vara lagda på trinnor av senvuxen gran och att detta ska ge ett väldigt starkt tak. Kanske man ska ta bort spånen (åtminstone dåliga) lägga på någon lämpligt material (plywood? trampskyddsduk???) takpapp (eller paff som det hette på dialekt) (fast inte papp på trampduk förstås) och ny läkt? Finns det några särskilda fuktfällor man ska se upp med vid en sådan omläggning?
 
Vi låter spånen ligga kvar och lägger oljehärdad masonit över och tegel ovanpå det. Ja och läkt så klart. Vårt spån är fint och tätt. Problemet vi har är en tillbyggnad där pappen inte är tät.
 
Tack för svar. Jag har erfarenhet av ett annat hus med masonit i stället för papp och det känns avskräckande. Möjligen var den masoniten inte oljehärdad.
 
Vad hände då?

Jag har bara haft den lösningen på liknande hus. Men jag tror att det finns någon slags duk som går att använda istället. Möjligen tar man då bort spånen, det vet jag inte riktigt. Vi vill behålla spånorna.
 
När jag bytt pannor på det huset har jag konstaterad att masoniten var i mycket dåligt skick. Kanske för att pannan också var dålig men jag tror säkert takpapp hade klarat en dålig panna betydligt bättre. En orsak till att jag osäker på om masoniten är oljehärdad är att den vattenspändes, men det verkar som om man kanske gör det med oljehärdad också. Ska fråga snickaren som lade om taket om han möjligen kan komma ihåg hur det var, eller kanske personen som nu har huset.

Man bör ju knappast lägga papp direkt på spån, den behöver bärning och sedan funderar jag på om det kan finnas risker med stoppad fuktvandring om man använder takpapp, duk eller liknande täta material.

Jag har dock sett på byggvårdssiter att oljehärdad board ofta verkar användas över spån. Om man tar det blir det ju lite att fundera över t.ex. hur man gör på ställen där papp ska vikas upp. Ibland kan man ju ta en remsa papp över boarden och vika upp, men vilka överlapp krävs och ska den klistras?

Modern fiberboard verkar mer porös och inte lika styv som äkta masonit som ju inte längre tillverkas.
Jag har sett att dagens oljehärdade board finns inte bara i den klassiska tjockleken 3,2 mm utan även 4,8 och 6, är det någon som har erfarenhet av dessa och hur det funkar med överlapp när boarden är så tjock?
 
Ok, ja då förstår jag. Hur gammal var boarden?
Den delen av vårt tak som har spån är fint men en tillbyggd del med takpapp är dålig. Där kommer det in vatten ibland när det regnar och blåser samtidigt.

Men jag tror att jag läst om en väv som är diffunsionsöppen som man kan använda istället för oljehärdad masonit. Möjligen tar man bort spånorna då också, det minns jag inte riktigt nu. Vi vill ha spånorna kvar så det har aldrig varit aktuellt att fundera på.

Ang tjockleken har jag förstått att i vårt fall är det den tunnare som gäller. Det tjocka takboarden är för en annan typ av takkonstruktion. Men det är inget jag är helt insatt i.
 
Masoniten var kanske drygt 40 år. Taket lades om på 70-talet, troligen första halvan, och det är kanske c:a 5 år sedan jag såg hur det stod till. På ett annat tak i närheten var pappen (på råspont under tegel) efter drygt 80 år fortfarande fin utom längs kanterna.
 
Jag tror att 80 år är ganska gammalt för papp, så ev var det tur med pappen och otur med masoniten? Vår papp är från 60-talet och absolut inte bra alls.
 
Det kan ju bero på om det är tjärpapp eller asfaltpapp. Jag tror asfalten håller sig smidig bättre. Modern papp är dessutom inte papp egentligen utan har en stark polyesterstomme och håller nog längre än det man hade förr.
 
M
Jiji Jiji skrev:
Vi låter spånen ligga kvar och lägger oljehärdad masonit över och tegel ovanpå det. Ja och läkt så klart. Vårt spån är fint och tätt. Problemet vi har är en tillbyggnad där pappen inte är tät.
usch för masonit,rent skit som börjar släppa o hänga efter några år,riktig stark råspont är oslagbart.
 
M Ronny takläggare1 skrev:
usch för masonit,rent skit som börjar släppa o hänga efter några år,riktig stark råspont är oslagbart.
Fast det funkar ju inte om spåntaket är kvar under.

Nu är vårt tak klart iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.