Har någon sett eller har denna klaffventil?
Jag undrar hur konstruktionen för stegvisa lucköppningen ser ut?

Det är inte aktuellt att byta ut hela till ny just nu.
Dels hittar jag ingen i samma storlek så blir det rätt trassligt att laga när man tar bort den gamla.
Så jag siktar på att laga lucka så att man kan öppna den stegvis igen.
Det är förmodligen någon arm som är borta nu, som går runt i en bana med de olika stegen.

Tack!
 
  • Gammal klaffventil i metall med synlig fjäder och delvis öppen mekanism, slitna och rostiga komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis öppen klaffventil med kedja på mönstrad tapetbakgrund, söker information om stegvis öppningsmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp. Har flera stycken. Vill du ha bilder alltså?

Har både i innervägg i kanalerna till skorstenen och i yttervägg.

(Några har jag bytt ut mot "Fresh 90", passar bra i hålen)
 
Ja gärna så kan jag se hur den ursprungligen var konstruerad och hur den fungerade.

Tack!
 
Asch, sorry. De var inte likadana riktigt. Mina har mekanismen i mitten av luckan, en "pinne" som ligger an mot taggar på insidan av luckan liksom.
 
Men utsidan är lika. (Och Fresh 90 passar ganska ok på ramen)
 
  • Fresh 90 ventilationsenhet monterad på en vit ram i ett hörn av ett rum med gröna väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit ventilationsspjällram monterad i ett vitt tak, ser ut att passa för en Fresh 90 ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja sådana med stegen i mitten finns många varianter av nytillverkade men här sitter stegen på sidan.
Aldrig sett någonstans.

Och man försöker ju köra lite byggnadsvård så en ny model är det inte på tal om :)

Tack!
 
  • Gilla
kebab
  • Laddar…
K kebab skrev:
Japp. Har flera stycken. Vill du ha bilder alltså?

Har både i innervägg i kanalerna till skorstenen och i yttervägg.

(Några har jag bytt ut mot "Fresh 90", passar bra i hålen)
Ursäkta inhoppet men jag är också på jakt efter en klaffventil i metall. Jag hade köpt en Habo 102 men den är för stor. Ventilen ska sitta i ett hål som är ca 110 mm i fyrkant.

Har trådstartaren hittat nåt lämpligt, eller har kebab någon passande ventil till salu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.