Hej!

Ska i Juli flytta hemifrån till en ljus och luftig tvåa. Vardagsrummet är dock för tillfället tapetserat i en terracotta-aktig färg som i min mening är förskräcklig, så omtapetsering är ett måste! Därför har jag också några frågor som jag skulle vilja ha svar på...!

1. Jag gillar ljust och luftigt, någon som har tips på några ljusa tapeter i en färg som INTE är vit eller gul? ;)

2. Någon som HAR tips på vita tapeter? ;D

3. På ett ungefär hur många rullar tapet går åt till ett fyrkantigt vardagsrum på ca: 20kvm med ung. 2,60m i takhöjd, en dörröppning, en balkongdörr och ett lite större fönster?

Mvh Henrik
 
Henk skrev:
så omtapetsering är ett måste!
Varför inte måla väggarna? Vit eller kanske hellre bruten vit färg är ju lätt att få tag på. Blir nog billigare också! ;)
 
3. Tja en rulle är ju ca 50cm bred och oftast 10m lång. Om du som du säger har ca 2,60m i takhöjd är det ju risk att du bara får ut 3 längder per rulle. Om du har 20m2 kvadratiskt så har du ju ca 18m vägg och behöver då ca 36 längder.
Så 12 rullar räcker ju absolut, kanske behöver du färre om du skulle få ut 4 längder per rulle.

Mvh
Pagge
 
Räkna antalet tapetvåder som sitter där nu, det går garanterat åt lika många våder nu när du ska tapetsera ;)
Det finns tapetrullar som är 11,2 meter då får du ut 4 våder från varje rulle om det är omönstrad tapet.
Och snåla ej med klistret.
 
Immobil skrev:
Varför inte måla väggarna? Vit eller kanske hellre bruten vit färg är ju lätt att få tag på. Blir nog billigare också! ;)
Skulle jag gärna göra, om det inte vore så att det är en hyreslägenhet... :-/

Tack ändå för tipsen grabbar, ska ringa och höra med dom som bor där nu om man kanske kunde få komma och titta en gång till på lägenhet så att man kan ta mått och räkna våder osv. Det är ett proffs som ska sköta tapetseringen också, så det litar jag på att det blir bra! ;)

PS. Tror ni att det blir problem med att Terracotta'n lyser igenom dom vita tapeterna? DS.
 
Henk skrev:
Skulle jag gärna göra, om det inte vore så att det är en hyreslägenhet...  :-/
Spelar väl ingen roll :-/ såvida hyresvärden godkänner det.
 
Immobil skrev:
Spelar väl ingen roll :-/ såvida hyresvärden godkänner det.
Det är ju just det...
Vissa värdar är kinkiga på det, eftersom kostnaden för att tapetsera på målade väggar är högre än för att taptesera på tapetserade väggar.

Så kolla med värden så att du inte blir återställningsskyldig.
 
Och tapettips:
Det fanns tidigare en serie som hette reflex, som är grymt cool. Det var vit bakgrund med "spegelfärgade" små pluttar i olika mönster. Ger bra ljus och grym karaktär.
Men jag vet inte om den serien finns kvar...
 
Nix skrev:
Så kolla med värden så att du inte blir återställningsskyldig.
Precis! Det är absolut superförbjudet hos min hyresvärd (Bostjärnan)... :'(
 
Hur länge har tapeterna suttit där?`
Tapeterna ska sitta typ 10-12 år och har det gått tex 6 år så har du rätt att få avdrag. Det är nåt avdrag per år.
Så 6 år så betalar du hälften av dom nya tapeter.
Om dom suttit där 7-8 år så brukar man få gratis tapeter, om man gör jobbet själv. Har dom suttit där runt 10 så ska du kräva att få dom bytta av en tapeteserare, där ni väljer tapeter.

Bara kräv!
 
lawpan skrev:
Hur länge har tapeterna suttit där?`
Tapeterna ska sitta typ 10-12 år och har det gått tex 6 år så har du rätt att få avdrag. Det är nåt avdrag per år.
Så 6 år så betalar du hälften av dom nya tapeter.
Om dom suttit där 7-8 år så brukar man få gratis tapeter, om man gör jobbet själv. Har dom suttit där runt 10 så ska du kräva att få dom bytta av en tapeteserare, där ni väljer tapeter.

Bara kräv!
Dessvärre funkar det inte riktigt så, även om det mycket väl kan göra det med vissa värdar.
Man har tagit bort underhållskraven, och de flesta hyresvärdar har inte ersatt dem med egna...
De kan i teorin ha en underhållsplan, men de förbinder sig sällan att byta med givna tidsintervaller.

Så kolla med värden.
 
Min hyresvärd har iofs förbundit sig att tapetsera och måla om med jämna intervall... men det gjordes senast förra året så jag tror inte att jag får nån ekonomisk kompensation där...! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.