Jag har svårt att orientera mig.
När jag tittar på sektionsritningen.
Och ritningen med planlösningen.
Jag får för att det är kortsidan där köket är. I sådana fall så borde det vara väggen mellan kök och hall. Det känns mer troligt än vägg mellan kök och vardags rum. Bärande väggar får oftast så som mellan hall och kök. Eftersom bjälklag går längs med kortsidan.
 
J justusandersson skrev:
Väggen är med säkerhet bärande. Att det skulle ha saknats vägg mellan kök och vardagsrum när huset byggdes håller jag för helt osannolikt. Det krävs en avväxling med balk för att ni ska kunna öppna upp.
Jag har svårt att se den väggen som bärande åtminstone om jag har tänkt rätt med huset. För går huset som jag tänker att kortsidan är där köket och ingång. Så innebär det att den väggen inte kan Vara bärande. Då takbalkar går längs med kortsidan.
Men om jag tänkt fel så har du rätt.
 
B Byggdjuret skrev:
Jag har svårt att orientera mig.
När jag tittar på sektionsritningen.
Och ritningen med planlösningen.
Jag får för att det är kortsidan där köket är. I sådana fall så borde det vara väggen mellan kök och hall. Det känns mer troligt än vägg mellan kök och vardags rum. Bärande väggar får oftast så som mellan hall och kök. Eftersom bjälklag går längs med kortsidan.
Kök och vardagsrum ligger på kortsidan på bilden "fasad mot väster", lilla och stora fönstret där är i köket, sedan går väggen mot vardagsrummet precis till höger om stora fönstret. Det är alltså den väggen som då ska rivas.
 
M moa.berglund skrev:
Kök och vardagsrum ligger på kortsidan på bilden "fasad mot väster", lilla och stora fönstret där är i köket, sedan går väggen mot vardagsrummet precis till höger om stora fönstret. Det är alltså den väggen som då ska rivas.
Du vill riva den vägg som går mot vardagsrummet? Den borde inte vara bärande. Den går som jag förstått längs med takreglar. Då borde dess bärande funktion vara liten. Om du däremot ser väggen som går mellan kök och hall så misstänker jag att den är bärande. Den är markerad i sektionsritningen. Dessutom så är den placerad så att den håller upp balkarna. Så länge ni inte ger er på den väggen så är det inga problem.
Men det är ett bra sett att tänka, att går en vägg tvärsemot rakteglarna med största sannolikhet bärande. Går den längs med så är det tvärt om.
Så fortsätt ni....
 
Redigerat:
J justusandersson skrev:
Väggen är med säkerhet bärande. Att det skulle ha saknats vägg mellan kök och vardagsrum när huset byggdes håller jag för helt osannolikt. Det krävs en avväxling med balk för att ni ska kunna öppna upp.

Håller med. Det ser ut att vara en hjärtvägg och är då bärande.
 
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
ör går huset som jag tänker att kortsidan är där köket och ingång.
Om du tittar noga på fasadritningarna kan du se att ytterdörren är på en långsida och inte på gaveln.
 
Väggen som TS vill riva går enligt ritningen parallellt med taknocken, typiskt en bärande vägg.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Pudel risk
Nu måste jag ha missat någonting här. Jag fick för mig att kortsidan var emot mig på ritningen.
Men om det är så alltså att kort sidan är det jag trodde var kortsidan. Då har jag absolut fel.
Alltså... en pudel ifrån mig. Jag er om ursäkt för att jag lurades.
Då kan absolut den väggen vara bärande. Det är en balk inritad. Dock är det för mycket dörrar nära varandra för att verkligen vara bärande. Men reglerna är enkla eftersom går tvärsemot takbalkarna så är den bärande. (väldigt förenklade regler) Sen kan det vara så att det inte är några problem att riva väggen. Dess bärande funktion är kanske inte så stor. Men det tänker jag överlåta till något proffs.
 
Nu har vi bestämt oss för att ta in en fackman som får titta på det och komma med en lösning. Stort tack för svar alla!
 
  • Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
Glöm inte bygganmälan också, ifall det nu är en bärande vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.