hejsan

Funderar på att lägga in furu golv i köket och hallen men är inte furu lite för mjukt?

Hur ärdet med vassa klackar eller om man tappar saker på golvet vilket händer i kök?!

//P&E
 
Hej

jag har ett gammalt furugolv i köket som är lutat/oljat. Om du tappar nåt i detta golv så blir det garanterat ett litet märke/grop men jag stör mig ej på detta. Om man bara såpar golvet då o då så håller det sig fint.

Men, vid ett nybygge skulle jag nog välja ek eller liknande hårdare träslag.

I hallen tycker jag att furu slits lite väl mycket av allt grus man drar in. Du kan visserligen ha en stor matta som skyddar....

/ PJ
 
Furu är som tidigare nämts mjukt = inte bra i rum med högt slitage. Men furu är också ljust så allt spill syns, även om man torkar upp snabbt. Välj hellre ett något mörkare golv gärna med struktur som hjälper till att dölja små skavanker och fläckar bättre.
 
låter som vi får tänka om i köket och hallen.

Eftersom vi ska ha ekskåp i köket tror jag att det blir för mycket ek om man har det både på golv å vägg.
 
Vi var medvetna och ÄR medvetna om att furugolv i köket är rätt korkat. Ändock valde vi det. Vi är riktigt nöjda trots allt. Vi sköter definitivt inte golvet som vi kanske borde. Vi får väl se om några år om vi blivit helt vansinniga på det eller bara njuter av golvets patina.

Ett tips dock - som jag nämnt ett par gånger förut - välj grangolv istället för furu. Granens kvist är mindre, mer cirulära och sällan svartkvist. I övrigt nästan idenstisk med furan...priset är ofta detsamma.

Vi valde furan - lutad - just för att inte ha ek, ek, ek-kök.
Dessutom tänkte vi att vi kan måla golvet ifall det ser för jäkligt ut efter några år.
 
tackar och bockar för berömmen. :D
 
Är inte gran ändå mjukare än furu?
 
Jo, så är det.
 
C
Vi hade furu i köket i vårt "gamla" hus, ingen höjdare precis om man har hund o inte är så intresserad av det löpande underhållet som ett furugolv kräver.

Aldrig mer ett furugolv

carra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.