J
Hej
Jag har bytt villa försäkring till LF för ett år sen. Nu fick jag en fuktskada i badrummet och skade anmälde den.
Handläggaren ringer och vill att jag ska till att börja med ta hit en besik man för att utvärdera skadan. Anledningen är att de vill veta omfattningen och att om den täcks av försäkringen.
Det första gången jag hör talas om att jag ska besikta skadan själv.
De fb som jag har haft hittills har skickat besik man. Jag har aldrig behövt göra det själv.
Är det nåt nytt som fb har börjat med eller är det så bara hos LF?
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
Så var det för oss åxå för en del år sedan.
Hittade en vattenskada och anmälde det til FB. Har LF.
Dom bad mig då boka in en bes man från ocab? för att denne skulle bes skadan. Men FB tog ju den kostnaden.
Fördelen med att boka själv är ju att du kanske har bättre chans att få tider som passar dig, än att FB bara bokar in en tid som du måste anpassa dig efter.
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Har LF, haft två vattenskador, en i fruset vattenrör och en i sprucket tätskickt. Aldrig behövt bry mig om att ringa någon besiktningsman utan dom har skickat mitt ärende dit och dom har sedsn hört av sig för att boka in en tid.
Kanske beror på vilket LF kontor man tillhör och tillgång på besiktningsmän? Detta gäller LF Södermanland.
 
Har LF Jönköping. Två vattenskador båda gångerna så skickade LF mina kontaktuppgifter till en besiktningsman som ringde upp mig för att boka tid.
 
J
Jag har LF i Stockholm. Om det ska vara så att för varje skada ska man anlita egen besik man då är det orimligt.
LF påstår att om det visar sig att skadan omfattas av försäkringen då tar de kostnaden för besiktningen annars får jag stå för det !
Jag har haft Tre Kronor i 15 år och så har det inte varit hos de. Det här är helt nytt koncept för mig.
Känner mig besviken att jag bytte till LF.
Jag har iofs ingen erfarenhet av LF förutom det här.
 
Vad står det i vilkoren för försäkringen? Låter ju intressant detta för jag har aldrig hört den sortens vilkorade grejer från LF förut.
 
J Jens33 skrev:
LF påstår att om det visar sig att skadan omfattas av försäkringen då tar de kostnaden för besiktningen annars får jag stå för det !
Det låter ju som LF av någon anledning inte tror att skadan ersätts av försäkringen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ja, det skulle ju kunna bero på att badrummet är väldigt gammalt.

När är det byggt eller totalrenoverat senast?
 
J
Jag har inte kunnat hitta nåt om besiktningen i villkoren.
Det är inget märkvärdigt med badrummet. Det är byggt 2013.
Jag frågade handläggaren om det är på det viset med alla skador. Exempelvis om jag hittar mögel i krypgrunden eller får läckage i taket eller nån annan skada.
Svaret var att det gäller vilken skada som helst. Du ska Besikta den själv till att börja med.
 
Det är ditt ansvar att påvisa en ersättningsbar skada. Lf har inget intresse i att besikta ditt badrum för 2-3000kr om de ändå inte vet om de ska ersätta dig med något.
 
J
S salkin85 skrev:
Det är ditt ansvar att påvisa en ersättningsbar skada. Lf har inget intresse i att besikta ditt badrum för 2-3000kr om de ändå inte vet om de ska ersätta dig med något.
Det handlar inte om intresse. De får betalt för att leverera en tjänst.
Eftersom de andra FB brukar ta kostnaden oavsett då är det märkligt att LF bryter mot trenden. De tar inte mindre betalt jämförelsevis heller.
Sånt måste framgå tydlig av avtalsvillkoren så att kunden vet vad hen betalar för.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Jag har haft Tre Kronor i 15 år och så har det inte varit hos de. Det här är helt nytt koncept för mig.
Har du haft någon skada där försäkringsbolag inte stått för reparationen, men ändå betalt besiktning av skadan som du råkat ut för?

Försäkring av badrum är ett tråkigt kapitel. Om man renoverar det själv så gäller inte försäkringen. Betalar man dyrt och företaget gjort fel gäller inte försäkringen. Hur lätt det är efter 7 år att få sitt badrum renoverat på garantin vet jag inte, men jag tror det kan bli svårt många gånger, om ens företaget finns kvar.
Ja, jag blev rätt upprörd när jag diskuterade försäkringsfrågor om badrum med mitt försäkringsbolag.

Hur gick diskussionen med LF? Kunde du beskriva problemet och trodde de att försäkringen täcker eller var avskrivningen från 2013 så hög att det ändå inte täcker skadan?
 
J
blackarrow blackarrow skrev:
Har du haft någon skada där försäkringsbolag inte stått för reparationen, men ändå betalt besiktning av skadan som du råkat ut för?

Försäkring av badrum är ett tråkigt kapitel. Om man renoverar det själv så gäller inte försäkringen. Betalar man dyrt och företaget gjort fel gäller inte försäkringen. Hur lätt det är efter 7 år att få sitt badrum renoverat på garantin vet jag inte, men jag tror det kan bli svårt många gånger, om ens företaget finns kvar.
Ja, jag blev rätt upprörd när jag diskuterade försäkringsfrågor om badrum med mitt försäkringsbolag.

Hur gick diskussionen med LF? Kunde du beskriva problemet och trodde de att försäkringen täcker eller var avskrivningen från 2013 så hög att det ändå inte täcker skadan?
Diskussionen fortsätter. Jag är rätt så säker på att skadan täcks av försäkringen. Därför har jag inget problem att ta hit egen besik man.
Det som jag inte gillar är policyn som LF tillämpar för alla sorters skador.
Jag tycker oavsett om skadan täcks av FB eller inte, besiktningen ska FB stå för.
Diskussionen fortsätter på måndag och jag ska framför mitt krav.
 
Jag förstår inte riktigt vad problemet är egentligen med LF, men jag kanske har haft tur?

Upptäckte att platmattan spruckit under en duschvägg och vid kontroll syntes det tydligt att mattan släppt vilket fick mig att kraftigt misstänka fuktskada. Ringde LF, sa att jag självklart förstår att badrummet är förverkat, byggt 91, men om dom har något avtal med någon som kan komma och mäta fukt. Inga problem, på morgonen dagen efter stod en besiktningsman här och mätte med sina maskiner och drack en god kopp kaffe.

Någon vecka senare ringde LF och informerade att 21 000kr skulle sättas in på mitt konto pga skada på golvgips m.m.
Förväntade mig ingen ersättning, på regleringskvittot eller vad man kan kalla det som man får i efterhand fanns inget om att man dragit av besiktningsmannens kostnad iaf.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
G ekaa88 skrev:
Jag förstår inte riktigt vad problemet är egentligen med LF, men jag kanske har haft tur?

Upptäckte att platmattan spruckit under en duschvägg och vid kontroll syntes det tydligt att mattan släppt vilket fick mig att kraftigt misstänka fuktskada. Ringde LF, sa att jag självklart förstår att badrummet är förverkat, byggt 91, men om dom har något avtal med någon som kan komma och mäta fukt. Inga problem, på morgonen dagen efter stod en besiktningsman här och mätte med sina maskiner och drack en god kopp kaffe.

Någon vecka senare ringde LF och informerade att 21 000kr skulle sättas in på mitt konto pga skada på golvgips m.m.
Förväntade mig ingen ersättning, på regleringskvittot eller vad man kan kalla det som man får i efterhand fanns inget om att man dragit av besiktningsmannens kostnad iaf.
Ja, så ska det gå till och så ska det vara.
Jag förstår inte heller att LF beter sig på det viset för en fuktskada.
De måste fått direktiv om att tillämpa nya rutiner för besiktning. Om det är nån kostnadsbesparing eller vad det nu kan vara, har jag inte nån aning om.
Jag har varit med om många skadeärende och har aldrig varit med om att besikta skadan själv.
Det brukar alltid komma en besik man som FB skickar ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.