J JohnyS skrev:
Min värmare har en flödesvakt i serie med termostaten vilket gör att pumpen måste gå för att värmaren ska värma, jag tror att alla värmare har det.
Rekomenderad inkoppling är att en timer styr pumpen (450W), värmaren går bara när pumpen går samtidigt som termostaten slår till.
Jag har en wifi termostat som styr värmaren (fasen till värmarens termostat) och en wifi plugg som styr pumpen (båda sonoff). Pumpen går 30min var 4:e timme och om wifi termostaten slår till så går värmaren också. Wifi termostaten är bara lathet, jag slipper öppna tekniklådan och vrida på värmarens termostat för att styra temperaturen, jag styr via en app.
Min 1m3 badtunna tappar nu ca 1 grad/dygn (utan bad) vilket gör att värmaren går ca 30min/dygn för att hålla 34 grader.
Jag valde också en liten tunna för att spara på våra resurser, vatten och el. Om vi mot förmodan skulle vara fler än fyra så får vi turas om i badet :)
Jag kommer nog att koppla om så att wifi termostaten styr både pump och värmare om värmeförlusterna blir för stora under vintern.
Åh, låter som du hittat en bra lösning. Flödesvakt låter bra. Kanske bättre än timer. Kan det vara inbyggt i min pump eller måste man köpa till?
 
D Daisy skrev:
Är inte heller så förtjust i ordet. Har du förslag på ett bättre?
Jag hade nog använt "energieffektiv".
I det aktuella fallet hade jag fundrat på att koppla pumpen till termostaten med frånslagsfördröjning?
Eller släcka både värme och pump ett antal timmar under natten?
 
Min värmare har det inbyggt (pahlen). Om jag tittar ner i 'in' röret på värmaren så ser jag en liten paddel. När jag trycker på paddeln så knäpper det som en strömbrytare.
De flesta värmare borde ha det inbyggt annars är det lätt att bränna den.
 
0,33 hk är 240 watt, så effektiviteten på pumpen känns ok. Fortfarande onödigt stor för 2 kubikmeter, så du borde absolut kunna spara el med en timer och köra en tredjedel av tiden. Det borde räcka för att hålla det rent.
 
D Daisy skrev:
Jag ser dock tydligt på elräkningen att pumpen drar ca 12-15kWh per dygn. Det dubblar vårt hushålls elförbrukning bara av att köra pumpen utan värme på. Detta känns inte ok!
[bild]
Du kan vara ganska lugn. Sveriges elproduktion har bland det lägsta klimatavtrycket i världen.
https://www.iea.org/countries/sweden
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag hade nog använt "energieffektiv".
I det aktuella fallet hade jag fundrat på att koppla pumpen till termostaten med frånslagsfördröjning?
Eller släcka både värme och pump ett antal timmar under natten?
Det ordet innefattar ju inte riktigt vattenförbrukning, kemikalieåtgång osv.
 
J JohnyS skrev:
Min värmare har det inbyggt (pahlen). Om jag tittar ner i 'in' röret på värmaren så ser jag en liten paddel. När jag trycker på paddeln så knäpper det som en strömbrytare.
De flesta värmare borde ha det inbyggt annars är det lätt att bränna den.
Hur vet jag om min värmare har det? Se bild.
 
  • Elektrisk värmare från Pahlén monterad på rörledning, modell och serienummer synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flödevakten är ett skydd som inte är tänkt att användas för stryrning av pumpen. Förr eller senare går den sönder och då finns risker med torrkokning och för elpatronen i sig.
 
T TMatt skrev:
Du kan vara ganska lugn. Sveriges elproduktion har bland det lägsta klimatavtrycket i världen.
[länk]
Men om vi inte använder den i Sverige exporteras den till Europa som då kan dra ner på kolelproduktionen i motsvarande grad!
 
Hep Hep skrev:
0,33 hk är 240 watt, så effektiviteten på pumpen känns ok. Fortfarande onödigt stor för 2 kubikmeter, så du borde absolut kunna spara el med en timer och köra en tredjedel av tiden. Det borde räcka för att hålla det rent.
Tack. Jag tänkte nog köra mindre än så. Jag tycker 2h per dygn verkar räcka om vi inte badar. Har vi badat starar jag den lite extra. Verkar det rimligt?
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
P Plutus skrev:
[länk] Shopping&utm_campaign=Productfeed&utm_medium=cpc&utm_term=3435&gclid=EAIaIQobChMI1Ni38srA6wIVx9myCh37bQFsEAQYAyABEgLONfD_BwE
Den verkar ha flödesvakt som standard, då räcker det med att stänga pumpen med timer
Tack det verkar ju bra.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Flödevakten är ett skydd som inte är tänkt att användas för stryrning av pumpen. Förr eller senare går den sönder och då finns risker med torrkokning och för elpatronen i sig.
Ojdå! Det betyder att jag behöver ha hit en elektriker i alla fall och montera timer för värmen. Måste dessutom koppla ihop dom så att dom är synkade.

märkligt att inte poolfirman som installerat monterat det så från början i så fall.
 
D Daisy skrev:
Tack. Jag tänkte nog köra mindre än så. Jag tycker 2h per dygn verkar räcka om vi inte badar. Har vi badat starar jag den lite extra. Verkar det rimligt?
Låter klokt.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Flödevakten är ett skydd som inte är tänkt att användas för stryrning av pumpen. Förr eller senare går den sönder och då finns risker med torrkokning och för elpatronen i sig.
Menar du styrning av elpatronen? utöver paddeln så finns ju termostaten (förmodligen ett överhettningsskydd också) så det lär inte koka torrt i första taget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.