Hej detta är säkert återkommande frågor. Och kollade runt i olika forum och hittade liknande men inte just för denna situation.

Köpt en ny spishäll från Ikea. Med 250V
Och tidigare har jag haft en spishäll från VIDAXL med vanligt EL-uttag.
Den hade också 250V

Detta borde väl betyda att jag köpa en vanlig stickkontakt från t. Ex jula som. Bifogat i bilden?

Haft elektriker tidigare som kollat på uttaget. Och tyckte att alltid såg rätt ut.

Det uttaget från bilden kallas den FAS1 eller Fas2 kan inte dem. Språken =(
 
  • En ny 250V stickkontakt i förpackning på ett svart underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vägguttag på en vit vägg under ett skåp, nära en svart spishällskant, med en ej ansluten kabel i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på etikett under en IKEA spishäll med tekniska specifikationer, omgiven av skruvar och en del av ett eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild på tekniska datan och typeskylten för en IKEA-spishäll i en instruktionsmanual.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står "Max Power 6W" vilket jag inte får ihop om det är en elhäll. Är det el eller gas?
 
Vilken häll är det, alla typ nr är 0, så var är den inhandlad.
 
Sorry. Det är en vanlig glasskeramik häll från Ikea "Möjlig"

bortse apparat kabeln till höger
 
  • Ikea "Möjlig" glasskeramikhäll oöppnad, med synliga anslutningskablar till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Modellen med två plattor?
Total effekt borde vara på lite drygt 3 kW vilket vi ibland debatterar här om det är lämpligt att ansluta med stickpropp.
Hur stor säkring har du till uttaget?
Hursom, det är tillåtet att ansluta upp till 16A/3,6 kW till enfas med stickpropp, men jag hade inte använt en "anslut" från jula då kvaliten harvar i lågprissegmentet. Skaffa en kvalitetsstickpropp och montera noggrant så ska det nog gå vägen.
 
  • Gilla
Timberman88 och 1 till
  • Laddar…
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Vilken häll är det, alla typ nr är 0, så var är den inhandlad.
Är ju exempel från manual som ts tagit foto på.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Modellen med två plattor?
Total effekt borde vara på lite drygt 3 kW vilket vi ibland debatterar här om det är lämpligt att ansluta med stickpropp.
Hur stor säkring har du till uttaget?
Hursom, det är tillåtet att ansluta upp till 16A/3,6 kW till enfas med stickpropp, men jag hade inte använt en "anslut" från jula då kvaliten harvar i lågprissegmentet. Skaffa en kvalitetsstickpropp och montera noggrant så ska det nog gå vägen.
Tack för svaret. Tänkte faktiskt aldrig på att nämna hur många plattor det är. Det är ju också till stor hjälp att förstå.

När du menar hur stor säkring det är till uttaget. Tänkte du styrkan på säkringen?

Har Bauhaus bra godkända stickpropp eller vart ska man vända sig till?
 
Bauhaus säljer både dynga och bra ärkesvaror.

Köp fabrikat Elko eller schneider. På Bauhaus har de ibland ”Gelia” som är ett företag som packar sådana här produkter. I Gelias påsar kan det vara både märkesvaror och ”no namne brand”, men det brukar stå vad det är.

Även Jula säljer Elko (tror jag). Men deras anslut serie är ofta skräp (varierar med tiden).
 
  • Gilla
Timberman88
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Bauhaus säljer både dynga och bra ärkesvaror.

Köp fabrikat Elko eller schneider. På Bauhaus har de ibland ”Gelia” som är ett företag som packar sådana här produkter. I Gelias påsar kan det vara både märkesvaror och ”no namne brand”, men det brukar stå vad det är.

Även Jula säljer Elko (tror jag). Men deras anslut serie är ofta skräp (varierar med tiden).
Tusen tack för info. O tack alla som vart inblandade. Testade första gången detta forum och blev förvånansvärt överraskad hur alla försöker hjälpa till. Nu är jag på banan tack allesammans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.