Jag tänkte köpa några nya element och då jag tittar på dem jag har i huset blir jag lite förvirrad... ???
De är anslutna till 1fas 230v men den på den lilla etiketten på sidan står det 400v!
Innebär inte 400v 3faser? Vad skall jag nu köpa om jag (elektrikern) skall ansluta dem till 230v?
 
Bara 230 V element.
 
barabas skrev:
Vad skall jag nu köpa om jag (elektrikern) skall ansluta dem till 230v?
Enklast för dig är att köpa enfaselement (230-240 V)med stickpropp. Har du vanliga väggkontakter att ansluta dom till så behöver du ingen elektiker.

Att det står 400 V på dina nuvarande element beror säkert på att de är trefaselement som är omkopplingsbara till enfas. ;)
 
Immobil skrev:
Att det står 400 V på dina nuvarande element beror säkert på att de är trefaselement som är omkopplingsbara till enfas. ;)
Tack Immobil! :)
Jag hade en känsla att det var så det kunde ligga till men visste inte om det överhuvudtaget fanns element som är omkopplingsbara.
 
du skall köpa element med samma effekt o voltal som dom du skall byta ut..........står det 400 v på dom gamla är dom kopplade till 2 faser(400v) inte fas+nolla(230v)
 
Jag skall fixa en voltmeter och mäta vad det är jag har draget till elementen.
El_Micke, om jag förstår dig rätt så kan jag alltså ha fas,fas och jord framdraget istället för det "vanliga" fas, nolla och jord?
 
Husbyggarn skrev:
går det inte att se på centralens gruppförteckning hur många säkringar som används för elementen då?
Hm, visst borde det...gammalt hus....kan hända var "elektrikern" som gjorde denna "ad-hoc" dragning för elementen dyslektiker eller så tyckte han inte att det var roligt att dokumentera det han gjorde. >:(
Men ditt tips är bra...skall hem och skruva ur säkringar och mäta... :p
 
barabas skrev:
Jag skall fixa en voltmeter och mäta vad det är jag har draget till elementen.
El_Micke, om jag förstår dig rätt så kan jag alltså ha fas,fas och jord framdraget istället för det "vanliga" fas, nolla och jord?
Ja det var så El Micke menade, det är inte ovanligt med 2-fas element. Jag tycker absolut att du ska låna en voltmeter och mäta dig fram, oavsett vad som står märkt på elementet.
1fas + 1fas = 400V (2~) / Med jord = 3 ledare
1fas + 1fas + 1fas = 400V (3~) / Med jord = 4 ledare
1fas + 1fas + 1fas + Nolla = 230/400V (3~N) = 5 ledare
1fas + Nolla = 230V (1~N) / Med jord = 3 ledare
1fas + Nolla = 230V (1~) /Ojordat = 2 ledare

....och nej det behöver inte framgå genom att titta på säkringarna huruvida ett element är kopplat 230V eller 400V. Ska man ha flera element så måste man använda flera säkringar oavsett om det är 1~, 2~ eller 3~. Det är den samlade totala effekten som bestämmer antalet och storleken på säkringarna.

Men det är klart har man bara ett enda element i huset så kan man bestämma spänningsbehovet efter hur många säkringar som går till uttaget. 1 säkring = 230V, 2 eller 3 säkringar 400 V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.