C
N najks skrev:
Dock hamnar vi i en sits där min mors syster anser att hon bör få mer tomt på vår bekostnad - eftersom hon anser att tomten bortanför hennes hus inte bör räknas in - så frågan är då hur man hanterar detta?
Den måste räknas in om den tillfaller hennes lott, något annat kan inte vara aktuellt. De måste ni få henne att förstå.
Som sagt, dra gränserna där det är optimalt och faller sig naturligt utan hänsyn till att alla får lika stor del eller får just exakt de delar de helst av allt vill ha. Sen gör ni en objektiv värdering av respektive lott med avdrag för de förbättringar var och en har gjort, och om det inte faller ut lika så får ni byta pengar med varandra. Fastigheten är alldeles för liten för att lösa det genom att "byta mark" mellan lotterna.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
N najks skrev:
tydligen hade de som förslag att vi kunde få "dalgången" mellan oss och husen åt andra hållet.. men vad sjutton gör man av den? du har en nivåskillnad på säkert 2m från dalgång till topp, det går inte ens att sätta en vedbod där - än mindre klippa eller göra något vettigt av den sträckan
Ni kan till exempel bygga ett upphöjt trädäck där eller tippa skottkärror med jord och löv där det är alltid bra att äga mark nära sin stuga.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ni kan till exempel bygga ett upphöjt trädäck där eller tippa skottkärror med jord och löv där det är alltid bra att äga mark nära sin stuga.
Det är en sträcka på ca 150 - 200m x 10m bredd

nu kan jag inte räkna ut exakt mängd som går åt, men det känns lite ogörbart med skottkärra!
 
N najks skrev:
Det är en sträcka på ca 150 - 200m x 10m bredd

nu kan jag inte räkna ut exakt mängd som går åt, men det känns lite ogörbart med skottkärra!
Jag menade alltså inte att ni skulle tippa jord där med skottkärra för att höja upp marken. Jag menade man kan använda det som en liten privat avstjälpningsplats.

Och man kan man även få plats med ett rejält trädäck där.
 
Den där biten som "inte ska räknas in" ser ganska stor ut. Det är inte så att det går att bygga ytterligare ett hus där? Det är ju en risk/möjlighet ifall de vill sälja sin del av fastigheten som ni kanske ska överväga?
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Den där biten som "inte ska räknas in" ser ganska stor ut. Det är inte så att det går att bygga ytterligare ett hus där? Det är ju en risk/möjlighet ifall de vill sälja sin del av fastigheten som ni kanske ska överväga?
Jo det är ganska rejält, jag menar.. en stuga på 20 - 50m2 skulle lätt få plats,
gissar på att det är i alla fall 500m2 tomt som hon tycker ligger för långt ut mot hörnet för att den skall räknas in
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag menade alltså inte att ni skulle tippa jord där med skottkärra för att höja upp marken. Jag menade man kan använda det som en liten privat avstjälpningsplats.

Och man kan man även få plats med ett rejält trädäck där.
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag menade alltså inte att ni skulle tippa jord där med skottkärra för att höja upp marken. Jag menade man kan använda det som en liten privat avstjälpningsplats.

Och man kan man även få plats med ett rejält trädäck där.
Mja.. det är fullt av planterade växter, blommor osv.. vet inte om jag skulle vilja ha det som dumpningsplats, dessutom direkt synlig från fönstren..

den vetter ju indirekt mot andra grannen, så varför skulle man vilja ha ett trädäck där?
ser i dagsläget ingen vettig användning för ett trädäck placerat så pass långt från husets vanliga altan
 
C cpalm skrev:
dra gränserna där det är optimalt och faller sig naturligt utan hänsyn till att alla får lika stor del eller får just exakt de delar de helst av allt vill ha. Sen gör ni en objektiv värdering av respektive lott med avdrag för de förbättringar var och en har gjort, och om det inte faller ut lika så får ni byta pengar med varandra.
Klokt och välformulerat! (y)
 
N najks skrev:
Jo det är ganska rejält, jag menar.. en stuga på 20 - 50m2 skulle lätt få plats,
gissar på att det är i alla fall 500m2 tomt som hon tycker ligger för långt ut mot hörnet för att den skall räknas in
Skulle hon få sätta upp en stuga där?
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Skulle hon få sätta upp en stuga där?
Det är inget som påverkar oss andra då det handlar om en sträcka ca 250m eller mer från våra hus..

jag menar bara att marken hon inte vill räkna in är ganska rejäl!

skulle lätt rymma stuga / stugor, eller annat
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Klokt och välformulerat! (y)
Dvs vi som investerat mest pengar pga att vårt boende var i sämst skick från början - har en rejäl fördel..

vi har lagt ned mest pengar från grunden, då de andras redan var i bra skick som nybyggda
 
N najks skrev:
Det är inget som påverkar oss andra då det handlar om en sträcka ca 250m eller mer från våra hus..

jag menar bara att marken hon inte vill räkna in är ganska rejäl!

skulle lätt rymma stuga / stugor, eller annat
Vart jag vill komma är att det borde göra hennes ”lott” värd mer pengar om hon kan använda den till det?

Hon skulle kanske till och med kunna sälja sin lott som två tomter?
 
N najks skrev:
Dvs vi som investerat mest pengar pga att vårt boende var i sämst skick från början - har en rejäl fördel..

vi har lagt ned mest pengar från grunden, då de andras redan var i bra skick som nybyggda
Ja, givet att husen var likvärdiga år noll blir det ju så. Men deras inbördes värde då verkar ni ju inte direkt vara överens om heller.
 
Karlia
När jag läser sånt här blir jag extra tacksam att min far valde att stycka av tomten på landet och fördela fastigheterna efter eget tycke. Mina syskon och jag kan vara glada över vad vi får istället för att gräla om hus, strand och tomter.
 
  • Gilla
lodin92 och 3 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vart jag vill komma är att det borde göra hennes ”lott” värd mer pengar om hon kan använda den till det?

Hon skulle kanske till och med kunna sälja sin lott som två tomter?
rent krasst javisst - hon skulle lätt kunna stycka av en bit på ca 1000m2 (normal villatomt) och sälja.. eftersom hennes hus ligger mer åt vårt håll (dvs de ligger inte centrerade inom hennes markområde)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.